Jag tycker mig ha uppfattat att många med äldre hus väljer att ha den moderna spisen bredvid vedspisen i köket. Det är praktiskt och så går även våra tankegångar.

För mig har det alltid funnits ett stort tabu mot att höja upp vedspisen till modern spishöjd så som många gör för att få samma höjd. Jag tycker det ser så fel ut!!!;) Har jag bara retat upp mig på fel detalj eftersom så många "mer äkta byggnadsvårdare" än vi tycker det är okej?

Vilket tror ni skulle se "minst fult ut" en modernare smalspis bredvid vanliga spisen eller en liten vanlig vedspis modell Husqvarna 729 (emaljerad) som är upphöjd till dagens spishöjd? Det troligaste i vårt fall är att det blir smalspis av både ekonomiska och utrymmestekniska skäl. Men i min drömvärld hade jag gärna haft en riktig vedspis på gammal, låg höjd.
 
I och med att man vill ha en modern spis i köket har man redan avvikit från det som är "original". Om vedspis och elspis skall stå i bredd tycker jag att de skall vara på samma höjd och då är den moderna höjden mer praktisk. I de flesta fall är man ute efter en bostad och inte ett museum. Jag skulle inte skämmas av att ha en gammal vedspis på modern höjd. Hur gammalt är huset? Husqvarna 729 är väl en spis som tillverkats från mitten av 1900-talet och framåt? Jag tror att höjden på vedspisen är en av de minsta avvikelser man nödgas göra om man vill göra ett gammalt kök funktionellt.

Erik
 
Jag menade inte att det är fel att göra avvikelser. Vårt hus är rätt "nytt" byggt 1935, vi inreder rätt modernt, det är vår stil. Jag gillar praktiska saker framför mindre praktiska, i många fall har utvecklingen gått framåt. Jag gillar det som är snyggt (i mina ögan, vilket är ibland nytt ibland gammalt).

Men hur ser det egentligen UT med vedspis på "fel" höjd. Jag får för mig att det ser "krystat" ut. Dvs mer fel än rätt, men jag vet egentligen inte vad jag tycker....
 
Så här ser det ut hos mig (ej höjd av mig, var så när vi flyttade in däremot så är spisen på bilden insatt under den tid min familj haft huset). Som ni ser så funkar det även att göra Tsatsiki (yoghurten står och rinner av) på vedspisend^_^b.

Tycker nog att man i vissa fall kan undvika att höja upp en vedspis (husets kulturhistoriska värde kan vara en anledning, om det är husets andra eller tredje vedspis en annan). Å andra sidan så bör det vägas mot bruksfrekvensen.
 
  • vedspis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm, du har nog hängt upp dig lite i onödan, det går att få till det helt ok.

Hos oss fungerar spisarna dessutom som avställningsytor åt varandra vilket just i vårt fall är praktiskt pga små ytor.
Vi använder dom minst 50/50 i matlagningen då vi ändå eldar i vedspisen dagligen vintertid.

Googla runt eller läs lite torptidningar så får du mer idéer/tips.
 
I vår sommarstuga har vi vedspis, en nyare Huskvarna vit emalj, bredvid en vit elspis på samma höjd och dom ryms båda under spiskåpan och takhöjden samt kåpans höjd är ok för detta. I vår bagarstuga har vi en maffig bakugn med en vedspis. Att klämma in en elspis där vore väldigt synd. Det är en vacker solitär och man eldar ogenerat utan att andra installationer blir för varma. Elspisen fick bo på samma vägg som disk- och arbetsbänk. I vår mangårdsbyggnad sätter däremot den låga takhöjden stopp för blandäktenskap med en elspis;) Återigen är vedspisen en solitär, mycket vackert måste jag betona. Dvs spiskåpan är alltför låg för att man ska få in vedspis och elspis på rätt höjd. Vi skulle dessutom aldrig förvanskat en spiskåpa för att göra en sidebyside med spisarna. Ska dom bo tillsammans så bör det vara på samma höjd annars har man gjort en konstig kompromiss. Och ja, vi lagar också mat på våra vedspisar. :) Sen kan man ju ta i beaktande hur kulturvärdet är på huset/köket, hur bibehållet det är osv när man planerar sitt kök. Det behöver ju inte vara byggnadsminne för att vara värt att bevara en inomhusmiljö, det gäller ju även 1900-talskök. Kort sagt, väg dina egna behov mot kökets förutsättningar och kanske plånboken.
 
Ja jag vet inte riktigt vad jag tycker heller. Vi hade ju ingen vedspis kvar i köket så när vi gjorde vårt satte vi den i samma höjd som hällen och som TorpAnders skriver är det alldeles utmärkt som avtställningsyta. Än så länge har vi inte eldat i vedspisen så det är den som fungerar som avställningsyta för tillfället och det är verkligen praktiskt. En fördel vi faktiskt inte tänkt så mycket på innan när vi planerade köket.

Jag är väldigt nöjd med hur vi har fått ihop vår spisdel men kåpa över och keramikgolv framför både spis och vedpsis. Eftersom vi skulle ha dem bredvid varandra ville jag att de skulle passa ihop som en enhet och det är vi nöjda med. Hade vi haft en lägre vedspis redan befintligt vet jag inte om jag hade höjt upp den. Isåfall hade jag nog försökt få till hällen och ugnen någon annanstans i köket så man kunde lämna den orörd. Men om det ändå inte finns någon ser jag ingen anledning egentligen till varför man inte ska höja upp vedspisen. Jag tycker inte det ser konstigt ut men sen har vi å andra sidan luckor under vår och det gör kanske lite estetisk skillnad.
 
  • P8280002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Videung skrev:
Jag menade inte att det är fel att göra avvikelser. Vårt hus är rätt "nytt" byggt 1935, vi inreder rätt modernt, det är vår stil. Jag gillar praktiska saker framför mindre praktiska, i många fall har utvecklingen gått framåt. Jag gillar det som är snyggt (i mina ögan, vilket är ibland nytt ibland gammalt).

Men hur ser det egentligen UT med vedspis på "fel" höjd. Jag får för mig att det ser "krystat" ut. Dvs mer fel än rätt, men jag vet egentligen inte vad jag tycker....
Hur ser det ut i nuläget? Är det kåpa ovanför? Någon bild?
 
Sophie

Hur är den bakre marmorskivan monterad i ert kök?
Sår den på bänkskivan med panelen ner bakom?

Ta gärna några bilder!
 
Man gör väl precis som man vill i sitt eget kök! Vi har ett funkishus från 1942 som vi byggde ut. Då ville vi använda den fina spisen som vi fått ärva, en Husuarna No 27 som tillverkats någon gång på 10-30-talet. Huset har antagligen aldrig haft vedspis innan och spisen vi satte in är "för gammal" köket i övrigt är modernt i stilen... Vi tycker det blev fint och vi använder den emellanåt även till matlagning. Dels ger den extra kapacitet när det ska lagas mycket mat dessutom är den suverän tillexempel till wokning.
spissida.jpg
 
Jag tycker nog lite som #2. Om man ändå bygger ett nytt kök med modern höjd på allting så känns det rent ut sagt töntigt om man inte skulle höja vedspisen. Om inte den står för sig själv i ett hörn eller det finns något annat specifikt kulturhistoriskt värde.

Vi har också vedspis på modern höjd. Vi har varken höjt den själva eller gjort spiskåpan (i så fall hade den varit högre upp), men hade vedspisen varit låg hade vi höjt den. Vi använder den till matlagning, framförallt vintertid och då bör det vara praktiskt. Men då är jag också mer en praktiskt byggnadsvårdare än en finlirare.

3987551018_21125a7249.jpg
 
Vi har ingen vedspis alls i nuläget. ingen kupa heller. Egentligen ingenting alls att ta hänsyn till. Hörnan där vedspisen borde finnas ligger för sig själv i köket och sitter i nuläget alltså inte ihop med en vanlig spis. Den framtida köksplaneringen beror på hur vi väljer att göra den här hörnan.
Som jag skrev i första inlägget tror jag det mest praktiska och ekonomiska blir en smalspis (vi har en som står och väntar som är gratis). Och smalspis är ju långt ifrån korrekt, men ändå praktiskt:)

Och vad gäller saker med fel årtal så har vi en SPRILLANS ny, handslagen kakelugn i 1880/1890-tals modell i vårt hus som är byggt 1935:-D Den är mkt flottare än något som kan ha suttit här som original. Men vi låtsas att den är återanvänd, hehe:)
 
TorpAnders skrev:
Sophie

Hur är den bakre marmorskivan monterad i ert kök?
Sår den på bänkskivan med panelen ner bakom?

Ta gärna några bilder!
Ja du har uppfattat helt rätt. Det är en lös kant som står på bänkskivan. Den är bara limmad bakåt mot panelen som går ner bakom en bit under skåpen. Vi har ingen fogning eller limning mellan bänkskiva och kantskiva.

Så här såg det ut innan vi fick dit kanten och ännu idag saknas kanten på kortsidan mot väggen, vi kunde inte beställa den samtidigt då väggarna inte är raka så vi måste mäta när allt annat är på plats.
 
  • P5080178.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, jag trodde bänkskivan var i ett helt stycke (har nog slarvläst på bloggen!). Det blir ingen smutskant mellan skivorna då? Fastnar mjöl i skarven så att säga?
 
Videung skrev:
Aha, jag trodde bänkskivan var i ett helt stycke (har nog slarvläst på bloggen!). Det blir ingen smutskant mellan skivorna då? Fastnar mjöl i skarven så att säga?
Nej det är två separata bitar. Marmor är väldigt tungt och även om bakkanten är smal så väger den en hel del och den står helt tätt mot skivan och det finns liksom inte utrymme för något att komma in mellan. Det är förvånansvärt lätt att torka rent och även när jag bakar och sölar med mjöl i hela köket så får man bort allt lätt.

Jag är lite förvånad att det är så lätt faktiskt för jag funderade precis som du om det inte skulle bli ohygieniskt med en skarv där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.