Hej.
Har ett enplanshus med utomhusventilerad krypgrund byggt 2001.
På undersidan av blindbottenskivorna har det bildats ett tunnt vitt puder som lätt losstnar om man borstar på det.

Tänkte höra med er om ni tror att detta är vitmögel?
Är det farligt?

IMG_7800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_7786.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH
Johan
 
Det är vitmögel och beror på för mycket ventillation när fukt kan fällas ut!
Det måste åtgärdas med några saker
1 behandlas med balsamterpentin
2 minska ventillationen och sätt luftavfuktare

OBS balsamterpentin är mycket brandfarligt och hälsovådligt att andas in
 
Tack för svar.

Hur appliceras balsamterpentin?
Finns det allternativa medel som inte är hälsovådliga att andas in?
(det är ju lite trångt där nere)

MVH
Johan
 
Jag använde vanlig klorin, som man använder vid städning. Spädde ut med en hel del vatten och sprutade på. Det är ju också giftigt, så man måste ha en andningsmask med gasabsorberande filter. Vitmöglet dog direkt. Detta var på en kallvind och orsaken till möglet var dels att vindsdörren läckte fuktig luft från huset upp på vinden och dels att ventilationsgallrena var för små. Den fuktiga husluften kondenserade därför i det kalla undertaket på vintern. Efter att de två orsakerna åtgärdats försvann mögelproblemet helt.
I ditt fall är problemet närmast det omvända. På sommaren är utomhusluften mycket fuktig och när den kommer in genom dina öppna ventiler i husgrunden så kondenserar fukten i grunden p.g.a.att det är några grader kallare under huset än utomhus. På sommaren skall ventilationsgallren täppas helt och vill man vara helt säker på att inte få vågot mögelproblem, så kör man en kondensavfukare (kostar mindre än 2000:- på Clas Ohlson) under de fyra kritiska sommarmånaderna. På vintern kan man öppna ventilationsgallren igen och släppa in uteluften, som när den kommer in i kryputrymmet värms upp (eftersom det är varmare under huset än utomhus på vintern) och därvid får en lägre relativ fuktighet än uteluften och alltså inte fäller ut någon fukt i kryputrymmet utan tvärt om torkar upp det ytterligare.
 
I mitt sommerhus i Hästveda, har jag haft samma problem. Byggföretaget "glömta" tyvär at ta bort mättjord under huset och jag fik genast mögel. Byggfusk, tyvär....Lösning var enkel men mycket tuf och dyr, ta bort 25cm./10m3 jord ersätte det med 10m3 macadam och isolera toppen med 100mm Isodrän skivor.
Temperatur skilnaden inne/uta blir mycket mindre och risken för mögel blir nästen ingen ting. På vintern ar krypgrunden kald och på someren ar den varm.
Innan jag var helt klar, gjorde jeg också en extra stenkista, därför honom som bygde huset glömte at göre den som redan fans efter bygget, öppen i toppen. Vatnet var stängt inna och blev kvar unner huset vid mycket regn. Jag gjorde en ny stenkista längre borta med öppen brund, så vatnet rinnar över vid hög vattenstand.
När jag upptäkte der var mögel unner huset valte jag också at sprutta med Mögelfri från JAPE, der ar effektivt i et år efter.
Tyvär fattas foto med Isodrän skivor som ligger på macadam.
Hopas det gir mening, jag ar Dansk och skriver inte perfekt Svensk...:rolleyes:
 
  • IMAG1122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0423.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Undrar också om detta är vitmögel och om det kräver åtgärd. Har precis köpt huset och grunden har sedan 7 år tillbaka en avfuktningslösning med avfuktare (Corroventa CTR 300TT) + tilltäppt ventilation. Vad jag kan se ser allt bra ut förutom på kortsidan av husets grundmuren (som ligger mot del del av huset som har betongplatta) där vita partier längst ned är synliga (se bilder). Ser inget vitt på bjälklaget dock. Behöver man göra något?

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.