Har planerat o ritat ett kök på ikeas planeringsverktyg o skulle vilja lägga ut det här för att höra era synpunkter.
Men hur gör jag?

mvh jocke
 
När jag sparade bilder från kitchen-planner körde jag "print screen" och beskar dom i bildredigeringsprogram.
Funkar bra att beskära i Office Picture Manager, Paint eller andra också.

//Daniel
 
tackar ska testa detta
d^_^b
 
Här är lite bilder förslag , ris o ros mottages gladeligen
väggarna ska ej vara blåa , gjorde det bara för att få fram skåpen bättre. ska kaklas ovanför spis o diskho . o tapetseras motsatta sidan vid kylskåp
mvh jocke
 
  • kök dörr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök kylskåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Syns lite dåligt på bilderna (dom blev små även som stora) men har du inte glömt passbitar (bild4)?
Gjorde först själv den "missen" när jag ritade vårt kök i kitchenplanner.
Eftersom du har ett element på ytterväggen kommer antagligen luckan att slå i det när du öppnar den full, om du inte lämnar plats åt en större passbit.
Annars ser det bra ut i mina ögon.
Vet vissa som kan irritera sig på att överskåpen inte linjerar med underskåpen - typ 60-skåp över 60-skåp, sen 80-skåp över 80-skåp - men vårt kök är inte i "linje" och det stör inte mig.
Nu är i och för sig våra överskåp vågräta, men ditt påminner om vårt kök.
Hittade ingen bättre bild än den här just nu...

254064_1605385955174_1851919358_962099_6225096_n.jpg


Vad är förresten planen med den "frihängande" bänkskivan på bild 3?
Kan du inte dunka in fler skåp under den? Förvaring kan man aldrig få för lite av i ett kök. :)

//Daniel
 
Är lite missnojd med den sidan känns som det saknas nått
passbitar blir det är lite seg o fixa det bara=)
bänkskivan får jag inte ner , därför hänger den.
tänkte ha det som kanske matbord o sätta en bar stol vid det öppna där (om du förstår vad jag menar)
skickar med en bild , elementet går liksom in , men behöver lite passbitar härovar ändå
 
  • IMG_20110829_191022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En tanke - om du ville ha barpall till sittplats.
Hur högt över golv sitter fönstret? Ser ut att vara gränsfall, annars kunde du ju byggt köket i vinkel med barpallens placering framför fönstret - roligare än att sitta och titta in i väggen och är det öppet får du ändå ut värmen från elementet...
Fast du har kanske inte så schysst utsikt genom fönstret?
Kräver ju också flytt av kylen och jag ser att den väggen är redan gipsad eller målad och klar...
 
Jag skulle flytta vasken åt vänster så att det blev större yta mellan vask och spis.
 
Personligen skulle jag nog absolut försöka att få överskåpen att linjera med underskåpen - är det släta luckor kanske det inte är så viktigt men har man med vitrin syns det så mycket mer. Första överskåpet blir lite smalare då o om du vill kan du avsluta med en hörnhylla mot fläkten där man kan ställa dalahästar o sånt :)

Sen vid sittplatsen kanske man ska stoppa dit 37 djupa skåp - problemet blir kanske att det inte finns plats nog för benen men det ser nog mer "komplett" ut o man kan ju alltid kapa ner dom ytterligare.
 
gjorde såhär , ser bättre ut?
 
  • kök 0904.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök0904 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tyckte förslaget med sittplats vid fönstret var trevligt. Men då blir det problem med plats för diskmaskin. Jag hade gjort ett L-kök med diskbänk framför fönstret Då hamnar elementet under diskbänken men om du drar fram den lite så får elementet plats bakom med ventilationspringa uppe och under. Så kan du ha kylen i hörnet vid spisen och så blir det en matplats till vänster. :)

Köket kommer att se större och luftigare ut.
 
tänkte ha ett tapet på motsatt sida spis , blir nog vitt kakel ovanför spis .
så vad kan passa mellan städskrubb o kylskåp?
är rätt färgblind =)
tänkte en tapet i lite lugna färger , inga skrikiga färger men ränder kanske

mvh jocke
 
kommit lite längre=)
 
  • 380854_10150370409999003_747554002_8489973_1163185901_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golvet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök 20111212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
där är den kontakten som ska flyttas bakom spisen , men vet ej hur jag ska göra behöver ett uttag till ugnen oxå , ett jordat uttag
 
  • lister 1 20111221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lister 20111221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elkontakt spis 20111222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det kanske redan är fixat. Men jag skulle sätta en dosa där uttaget sitter idag och sedan från dosan dra till utanpåliggande perilex och vanligt uttag.

OBS att du måste ha nolla till hällen, i en del installationer har man inte dragit fram nolla efter en del vanliga 3 fas spisar inte behöver nolla. elforumet kan hjälpa till mer i den här frågan.

men du kanske måste flytta uttaget till annan vägg - har inte kollat så noga på ritningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.