Hej
Är väldigt villrådig angående mitt tak. Det börjar att bli dags att byta ut mina betongpannor då de snart har gjort sitt. Mitt hus är byggt 1977 och istället för råspont och papp ligger det bara plywoodskivor under. Har varit helt inställd på att lägga på råspont och papp istället för/ovanpå plywooden. Men nu sa en snickare jag pratat med att eftersom plywooden är frisk finns det ingen anledning till detta extrajobb utan tyckte att jag bara skulle byta pannorna. Det känns ju lockande då det är en hel del mindre jobb=) Någon som har några bra erfarenheter eller kunskap om detta vore jättetacksamt.
Mvh Patrikj78
 
Har det fungerat sedan 1977 så fungerar det ett tag till.

Protte
 
Plywooden kan du väl låta ligga kvar om den är fräsch och fin. Är den på något sätt vattentät? Annars så hade jag nog lutat åt att lägga på papp på plywooden.

Se till att köp glaserade eller målade pannor så borde de hålla längre nästa gång.
 
dina pannor är bara 30+ ... är dom verkligen kassa? Då skulle du få problem men plywood också ... men eftersom den är frisk ...
Har betongpannor i ungefär samma ålder och har inte ens tänkt på att byta ... Trodde dom klarar 50-sträket ...
gaia
 
Ja, det låter som ett väldigt tidigt byte. Är det dålig kvalitet på pannorna? Vem är tillverkare av dem?
 
Jag är väldigt osäker på det här med livslängd på pannor och när det är dags osv. Pannorna ser ok ut och jag har aldrig haft problem med att någon spruckit fastän jag varit på taket och ränt runt en del. Men enligt besiktningspapprena från när vi köpte huset för två år sedan så står det att livslängden på betongpannor är mellan 30-40 år. Samma svar har jag också fått när jag sökt runt lite på nätet. Så jag tänkte att det kanske är bättre att byta lite tidigare så att de inte blir en massa onödigt jobb om de börjar att läcka igenom? Men man kanske skulle vänta ett par år till och bara lägga på något medel mot mossan som är?
 
patrikj78 skrev:
Jag är väldigt osäker på det här med livslängd på pannor och när det är dags osv. Pannorna ser ok ut och jag har aldrig haft problem med att någon spruckit fastän jag varit på taket och ränt runt en del. Men enligt besiktningspapprena från när vi köpte huset för två år sedan så står det att livslängden på betongpannor är mellan 30-40 år. Samma svar har jag också fått när jag sökt runt lite på nätet. Så jag tänkte att det kanske är bättre att byta lite tidigare så att de inte blir en massa onödigt jobb om de börjar att läcka igenom? Men man kanske skulle vänta ett par år till och bara lägga på något medel mot mossan som är?
Ja om de är hela är det bara att vänta...
 
Jag har för mig att gamla takpannor går att tvätta och måla!
Blir som nya! Oftast är det betongpannor. Inte river man betong hus var 40 år ? ;)
 
har läst någonstans att de bör klara minst 50 år om inte pappen under ger upp tidigare. Normalt så hinner man byta ut allt annat ( kök, bad,fönster,panel, golv,värmekälla, radiatorer osv ) i huset innan det är tid för takbyte. Det brukar vara så att man tar huslån på 50 år och man fortfarande betalar för det man har bytt ut för länge sen :). Är det verkligen så dålig kvalitet på våra hus?
gaia
 
Jag reagerar alltid när jag ser kommentaren "Är det helt finns ingen anledning att byta".

Eftersom den implicerar att man inte byter förrän det är trasigt.

Tänk nu på att din snickare sa att ni behöver inte göra det extra jobbet att byta plywooden eftersom den är hel och fräsch.

Vad tror du han säger när du ringer om tio år efter att ha upptäckt att taket inte längre är helt...

Det är som med bilen, antingen byter man olja och filter regelbundet, eller så gör man inte det... ;) Frågan är mest bara, hur ofta ;)

Om tillverkarna av betongpannor idag säger att de håller 50 år, så kanske de som las på 70-talet i praktiken håller 30-40 år ;)

Min erfarenhet av besiktningsmän är att de inte är värda papperet de använder... därtill är de oftast mer benägna att skriva protokoll som säkrar dom själva från ansvar, snarare än ett som säger något vettigt om objektet.
 
thomasx skrev:
Jag reagerar alltid när jag ser kommentaren "Är det helt finns ingen anledning att byta".

Eftersom den implicerar att man inte byter förrän det är trasigt.
Man får väl slita innan man slänger ?
man kan ju se olika på det... taket kommer inte att läcka som en sil över hela ytan på en gång så man kan väl vänta på tills det blir någon indikation att det är dax. Att byta en plywood skiva är ju ingen stor katastrof :).
Men finns det inget annat brådskande att investera i så kan man utnyttja ROT på taket medan det fortfarande går :).
gaia
 
gaia skrev:
Man får väl slita innan man slänger ?

så man kan väl vänta på tills det blir någon indikation att det är dax.
Det är klart att man sliter innan man slänger, men ibland sparar man både miljö och ekonomi genom att slänga innan man slitit sönder.

Vad för "indikation" är det man ska "vänta på"?
 
thomasx skrev:
Det är klart att man sliter innan man slänger, men ibland sparar man både miljö och ekonomi genom att slänga innan man slitit sönder.

Vad för "indikation" är det man ska "vänta på"?
Vad det gäller takpannor, hade jag väntat tills dessa skulle börja spricka. Och alla i reserv hade flrbrukats.
Dock hade jag ej väntat på läckaget. Våra takpannor är som nya. Tvättades för 5 år sen. Inte en enda spricka. Kollar rätt så ofta med kikare och från stege. Är från 1976. Dvs är 35 år gamla!
 
När det gäller betongpannor så är inte problemet att de går sönder eller spricker, utan att de när de blir uppåt 35-40år börjar de släppa genom vatten. Även ytskiktet är i regel borta. Högtryckstvätt av äldre betongpannetak kan bli dödsstöten.
Vi bytte vårt tak efter 37år och pannorna var hela till utseendet. Byggaren som hjälpte oss att utföra arbetet bodde i kvarteret och blev själv orolig för sitt eget tak när han såg hur blött det var under våra pannor. Vid kontroll av hans eget tak var det också ordentligt blött under pannorna så även han gjorde ett byte av pannor.
Visst ska underlagspappen täta men risken är att även den börjar bli torr och kan ge småläckage.
Så när det gäller betongpannor kan man inte utgå från om de ser hela ut eller inte, utan det är funktionen som gäller.
Gamla tak bör man därför kolla efter det har regnat hur blött det är under pannorna och har man stora blöta områden är pannorna slut och ska bytas. Om ni har reservpannor kvar så jämför även tjockleken på dessa och de som ligger på taket, man blir förvånad över hur takpannorna slita av ålder och regn/sol/snö.
Och här är skillnaden mellan tegel och betong, där tegel inte alls slits/åldras på samma sätt utan kan ha 2-3ggr längre livslängd och dessutom klarar att tvättas och även återanvändas.
 
Redigerat:
Sedärja, ännu större anledning att byta i tid ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.