Har under semestern monterat drygt hälften av mina PVC-fönster, med väldigt lyckat resultat d^_^b

Något jag inte blivit riktigt klok på är vad man ska tvätta karmen med efter montering.
Hade lite väl skitiga händer när några av fönstren monterades, gamla gummirester från hammarhandtaget och annan allmän skit som fläckade fönstren med fina fingeravtryck här och var.

Lyckades även missfärga ett av fönstren med en färgad servett som jag hade som mellanlägg när jag knackade tillbaka en list. Listen blev röd och omöjlig att göra ren med vanliga hushållsprodukter, ajax, vim, yes och allt vad de heter.

Så, vad använder ni för rengöringsmedel både ute och inne på era plastkarmar?
 
Det där röda kanske funkar med "tupperwaretricket"? sätt på lite fett av något slag, kyl ordentligt, diska sedan med diskmedel och torka av. Går ju inte att stoppa fönstret i frysen direkt, så enklast är väl att sätta på tex vaselin och vänta tills det blir frost.

Tupperwaretricket:
Om man haft tomatsås i ett paltskärl blir det rödfärgat och går inte att diska rent. Stoppa plastkärlet i frysen, diska sedan snabbt i kallt vatten. Det feta, rödfärgade kryper ut ur plastens porer när den blir kall.
 
Redigerat:
blev rekommenderad något på apoteket av en säljare till pvc fönster för att få bort tex färgen från skyddsfilmen om den suttit på för länge...MEN jag kommer inte ihåg vad det hette.. jag var tvungen att säga på apoteket vad det var till så det var nog någon form av alkohol..
 
T- röd borde funka.
 
Hör med en båtfirma. De brukar ha bra medel för att rengöra plast.
 
Oxalsyra. Finns i många båtprodukter. Finns även i rabarber. Testa gnugga med lite rabarber.

Alternativt så kan du använda fix universal eller abnet, produkter som ofta finns på mässor, dessa gör jobbet.
 
Har ni vägarna förbi en byggmarknad i tyskland så säljer dom rengöringsmedel där. 8€ för en liter koncentrat. Vad det innehåller vet jag ej men rent blev de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.