Hej,
Vill gärna installera induktionsspis.
Har framdraget 3 faser med nolla & jord men avsäkrat med 10A.
Har läst att jag måste ha 2.5kvadrat för att säkra upp till 16A.

Fråga1 - hur ser jag om det är 1.5 eller 2.5 kvadrat?
Det är en mångledare med av typ EKK (misstänker jag) och alltså inte dragen i VP-rör.
Kan man mäta ledarna med skjutmått eller skall det finnas nån märkning?

Fråga2 - Finns det induktionsspisar som funkar på 10A om jag nu inte har 2.5 kvadrat framdraget?
Är det i så fall s.k. 400V spisar
Tacksam för svar!
 
Diametern = 2 * sqrt(A / pi) = 2 * sqrt(1.5 / 3.14) = 1.4 mm. För 2.5 mm² blir diametern 1.8 mm. Det är en skillnad på 0.4 mm som lätt känns i handen, speciellt om man har båda areorna bredvid varandra. Det finns också en märkning på kabeln, t.ex "5G2.5". Den är dock svår att se - man brukar få känna med fingret var den finns.

10 A räcker väldigt långt. Det beror på vad hällen har för normal effekt (kan stå i bruxet). Det "fungerar" till dess att säkringen löser. Men man får inte överskrida säkringens märkström vid normal användning... Lite hårklyveri här. Men om du vet med dig att frun normalt kommer att skruva upp värmen på alla zoner samtidigt, då behöver det dimensioneras för det :rolleyes:

Om kabeln är utanpåliggande och har normal (ursäkta för detta ord igen) kylning så kan det gå att säkra upp till 16 A, eller åtminstone till 13 A. Det måste dock en elektriker titta på först.

Det spelar ingen roll belastningsmässigt om du väljer en 400 V eller 230 V häll - det blir lika stor ström i kabeln i båda fallen, men 400 V är ändå att föredra om du kan hitta en sådan häll.
 
Vad är det för spis idag? Om det klarar sig idag med 10 ampere borde det fungera även med induktionsspis. I lägenheter med enfas brukar det finnas mindre än så att tillgå för spisen.

Erik
 
Ok, Stort Tack!
Kabeln är delvis dold så jag kan inte garantera god kylning.
Spisen jag tänkt mig är på 10700kW toal inkopplad effekt.

1.4 mm. För 2.5 mm² blir diametern 1.8 mm.
Är det för själva kopparledaren eller ledare inklusive plast?

Sista frågan, Märkningen du talar om - tex, 5G2.5, antar att det är på utsidan av ytterhöljet jag skall leta på!

Tusen tack!
 
Diametrarna gäller själva kopparn. 10700W drar spisen om du kokar pasta på alla plattor samtidigt som ugnen värmer upp på startläget. Så gör man sällan, så det brukar fungera. Det är en ganska normal maxeffekt för spisar, men det är inte normalt att den uppnås.

Erik
 
Kopparledaren.
Ja, märkningen finns utanpå den vita yttermanteln med jämna mellanrum.
 
O
stefan100 skrev:
Är det för själva kopparledaren eller ledare inklusive plast?
Det är den sammanlagda tvärsnittsarean av alla ledare i kabeln. Det finns allt ifrån helt solida ledare till de som är uppbyggda av massor med tunna ledare.
 
Hej,
Vad är det för spis idag?
Idag har jag en gammal elektrohelios med "vanliga plattor".
Verkar som att induktionsspisar kräver mer ström..
 
Är det rimligt att installera med 10A och räkna med att säkringarna håller eller är det en korkad strategi och jag bör avstå induktion så vida nu inte min kapel är 2.5 mm2 - (problemet är att jag inte heller ser märkningen..)
Jag får nog ta ut säkringarna och mäta kopparkablen med skjutmått..
 
Nej de kräver inte mer ström snarare tvärtom MEN gamla hederliga spisar var oftast anslutna mellan faserna och ger en bättre fördelning mellan faserna. Vilken platta man än använder så är minst 2 faser inblandade och med den högre spänningen (400 V) så blev strömmen lägre.

Dessa ny moderna underverk med en massa elektronik är enklare att göra med en lägre spänning (230V ) men kan då komma att bara belasta en fas åt gången. Det som tidigare belastade 2 faser med 10 A, belastar en fas med 17A idag.

Det VAR bättre förr.

Protte
 
Jag kör min häll på 10A utan problem, har inte haft ett ända avbrott på det året den varet i drift. Kör ugnen och hällen på en 10A 3Fas grupp, ugnen på 1fas, hällen på två.
 
Jag kör min häll på 10A utan problem
Ok, är din totala effekt också kring 10700W?
 
Om detta har det skrivits mycket på detta forum men det är inget större problem för man kan inte steka och koka potatis på 6:an.

Protte
 
stefan100 skrev:
Ok, är din totala effekt också kring 10700W?
2x 3600W enligt datablad på hällen, och 2300W på ugnen.
Kör nästan alltid hällen på full effekt när jag kör potatis eller pasta, tills det börjar koka. kring 1-3min utan problem. Annars så ligger det säkert kring ~60% av max
 
corre skrev:
2...Kör nästan alltid hällen på full effekt när jag kör potatis eller pasta...
Men, corre, hur ofta kokar du potatis och pasta SAMTIDIGT? Det är ju då det kan bli problem.
Det kanske går att vänja sig vid att koka potatis en dag, och pasta nästa :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.