Har en Tulikivi täljstenskamin med bakugn som är svåreldad som tusan, Får helt enkelt inget drag i pipan. Jag börjar misstänka att något är riktigt fel, Problemet är att jag inte kan elda utan att ha en dörr eller ett fönster öppet, stänger man börjar det ryka in ganska omgående. Det finns ett rör för tilluft ingjutet i plattan så jag tycker det borde räcka och bli över. Skorstenen är en 195mm lecaskorsten längden är väl ca:5.5m. Jag börjar misstänka att skorstenen är feldimensionerad (för stor diameter) i förhållande till längden, någon tyckte jag skulle montera en rökgasfläkt men jag gillar inte ide´n med det.
Någon därute som har liknande erfarenheter som jag ?
 
  • Gilla
Modigast
  • Laddar…
stor undertryck i huset? Kommer det verkligen tilluft genom plattan? Är det för varmt ute ? Man får elda på ett tag för att skapa ett bra drag som ökar med temperaturskillnad.
Skorstensdiametern är det sista jag skulle misstänka .... om inga fåglar byggt bo där under sommaren och försämrade draget :)
 
kulle
Tilluftröret är nog det första du ska kolla, kan vara möss som byggt där
 
Hoppas du refererar till den normala eldning som sker under värmesäsongen.
Att starta Tulikivin nu utan att värma skorstenspipan åtminstone en halvtimme iförväg med gasbrännaren är hos mig ,och säkerligen hos alla andra,helt kört. Det skulle ryka in utav kattsingen. Först skall röken (som i början är ganska sval) ta vägen nedåt i sidokanalerna ,sedan en halvmeter bakåt och ihop på mitten och innan den mynnar ut i en kall skorsten, som naturligtvis inte har nån termisk dragkraft alls vid denna årstid. Vintertid, särskilt om det finns ett spjäll som varit stängt något dygn i rökgången, är det åxå svårt att genast få igång draget men efter en halvtimmes eldning vrålar det i bakugnen som det ska. Tilluftsröret har väl ingen direkt anslutning till eldstaden? och fungerar då som ett vanligt luftintag till rummet och gör ingen garant mot inrykning. Finns det i tillägg ett fläktsystem som ger undertryck i huset (flvp, frånluftsfläkt eller att köksfläkten är igång då man försöker tända ugnen) så är fenomenet med inrykning nästan givet.
 
Nog för att spisar är olika svåra att få drag i, men det som exerg beskriver är långt besvärligare än någon spis jag eldat i. Det kan inte vara normalt. Min erfarenhet är att hur djävlig spisen än är kan man stänga dörren efter 10 minuter. Är det bara någon eller ett par dagar sedan man eldade behöver man inte öppna dörren alls. (Om det är murad skorsten). Är skorstensdiametern stor tar det längre tid innan den blir varm, men när den väl är varm blir draget bättre. Alltför liten brasa eller stopp av något slag i skorstenen tror jag på. Att det fungerar med öppen dörr talar för det förra. Är veden ordentligt torr?

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.