Vi har inte satt upp våra taklister ännu, min sambo tycker det är drygt. Nu så har vi fixat städskrubben och då körde gjorde vi den utan taklister. Vi tycker det ser bra ut utan lister och att det skulle vara enklare att fixa skarven mellan vägg och tak än att sätta dit lister. Är det dumt att göra det? Vill inte att det ska se ut som en billigare lösning.
 
  • Gilla
Vecy
  • Laddar…
Det kan se väldigt bra ut utan taklist. Det beror ju helt på vad det är för material i väggar och tak.
 
Mycket snyggt och modernt!
 
Det är gipsskivor i båda och vi har redan väggfärg i taket för att underlätta målningen. I vardagsrum/ kök där det är ryggåstak så har vi inga lister och inte heller i hallen som är i anslutning till dessa så det skulle ju ge ett mer enhetligt intryck. Än så länge så har vi bara satt upp lister i den lilla korridoren och de är nog ganska enkla att ta bort igen.
 
Min åsikt är att en list sätter man upp för att dölja något. T ex golvlister som döljer en rörelsefog som ett parkettgolv behöver. Att sätta taklister är ett enkelt sätt att dölja att man inte har varit noggrann när man gjorde väggarna så att det glappar lite upptill, alternativt för att slippa mer arbetet som uppstår på t ex ett trähus som torkar och därmed kan spricka i fogarna mellan vägg och tak.
Om det inte är så att ni har ett gammalt hus där stilen i huset kräver att ni skall ha lister så tycker jag att det är mycket snyggare att köra utan, det har jag gjort i hela vårt hus (gipstak och gipsväggar).
 
Det är ett nybygge och vår stil är hyfsat modern (inget vi medvetet strävar efter men det är det som alltid känns mest som oss) och listerna är allmoge så jag har redan tänkt att de inte riktigt passar in i min stil. Då får det bli utan. Tack för alla snabba åsikter.
 
Jag tycker att det ofta blir snyggare med taklister, men åtminstone delvis beror det på huset i övrigt. Om det finns något att dölja i skarven mellan tak och vägg är det i alla händelser snyggare att dölja det med en taklist än att lämna det synligt. Det förstod inte förra ägaren till mitt hus. Är vinkeln å andra sidan utan defekter är det en smaksak.

Erik
 
Jag har inte sett något tillfälle där det varit snyggare utan taklister. De ramar in rummet på en mysigt sätt, ser alldeles för naket ut utan.
 
Kan säga att i min 50-tals lägenhet finns inga taklister, bara en linje på ca 0,5 cm av takfärgen som går ned på tapeten. Ser snyggt och stilrent ut. I ett av rummen har någon tidigare hyresgäst satt upp en "allmogelist" i taket vilket stör mig oerhört. Bryter mot den i övrigt sparsamma profileringen på snickerierna från den tiden. Vad jag vill ha sagt frågan om taklister är en fråga om husets stil i övrigt. Taklister i funkis- eller nyfunkishus är lika fel som spegeldörrar och fönsterspröjs.
 
Det är ofta snyggast utan taklister och är det gips i båda så är det både snabbare och billigare att skippa listerna...
 
ThomasLindgren: det beror ju på vad man gillar dårå. Allmogelister= krimskrams och listfritt=stilrent säger jag istället ;-)
 
Det finns väl ändå fler alternativ än allmogelister eller inga lister. Som sagt är det en smaksak. Min åsikt är att de flesta rum kan förhöjas med lister. Dock är det långt ifrån överallt som allmogelister passar.

Erik
 
Visst finns det alternativ. Våra väggar går tyvärr varken ända upp i taket eller ända ner i golvet, så vi måste ha liter, men vi tar så diskreta vi kan överallt. Är det välgjort så är det väldigt snyggt (och naket!) utan lister. Det är ju som sagt en smaksak om man gillar naket eller påklätt bäst...
 
Jag är FÖR taklister. Tycker det är snyggast. Men om det t.ex. är vit vägg och vitt tak = samma nyans så tycker jag det KAN fungera, beroende på vilken stil man har... Som någon skrev innan så tycker jag bara det passar om det är ett modernt boende. Annars tycker jag det är snyggast om man låter takfärgen gå ner någon centimeter på väggen... om du förstår hur jag menar :).
 
Hemmakatten
Snyggast utan taklister och utan golvlister också (om man har stengolv)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.