Har en Candy induktionshäll (inbyggnad). Under hällen är inbyggnadsugnen placerad. När ugnen har varit på ett tag så funkar induktionshällen konstigt. Det vill inte alltid bli någon värme, även om jag provar annan platta. Det kan funka en liten stund på en platta innan den sedan slår av (slutar kokar). Jag misstänker att det kan vara någon givare som tror att induktionsspolarna är för varma och slår av platan. Det kommer inte upp några felkoder och inställd värmenivå (siffra i display) står kvar utan att ändras. Kan det vara så att det är fel på hällen, eller är det riktigt att den ska stänga av värmen utan felkod eller annan typ av indikation?
 
Redigerat:
En idé är väl att det finns ett övertemperaturskydd i hällen.
Ugnen värmer upp hällen och det blir för hög omgivningstemperatur.

Sannolikt är det inte fel på någon del av utrustningen.
Jag skulle gissa att utrustningen är felaktigt installerad, det saknas något ventilationshål eller liknande.
 
Tack för ett snabbt svar. Jag misstänker också att det är något temperaturskydd som spökar.

Nej, den bör inte vara felaktigt installerad. Jag är medveten om att det är mycket viktigt med god ventilation vid installation av induktionshällar. Den sitter monterad i en IKEA-stomme. På framsidan under hällen, ovanför ugen finns en ca 10 mm stor springa samt att det längs bak i botten på stommen är ett stort långt (minst 10x40 cm) hål för lufttillströmning. När spisen är påslagen blåser det ut varmluft på framsidan under hällen.
 
Även vi har en Candy induktionshäll. Värdelös att steka på..bara stänger av sig o det tar en timme att steka lite blodkorv eller pannkakor tex.Den bara stänger av sig hela tiden.Men den inställda tempen står kvar o jag får inte upp ngn felkod heller. Vi har haft reparatörer här 2 ggr,o 2 elektriker o har även fått hällen utbytt...den krånglade direkt från början men har bara blivit värre. Jag mailade till Candy för ca ett år sedan men har ej fått svar än..Och vi har helt öppet underifrån o endast "ribbor"framtill för ventilationen. Börjar bli lite trött på det här nu o funderar starkt på att köpa en helt ny häll av annat märke.
 
garm2011 skrev:
Vi har haft reparatörer här 2 ggr,o 2 elektriker o har även fått hällen utbytt...den krånglade direkt från början men har bara blivit värre. Jag mailade till Candy för ca ett år sedan men har ej fått svar än...
Låter som att det enda som återstår är att returnera produkten och få pengarna tillbaka.
Eller är det för sent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.