Spikplugg går fortast. Skruv är enklare att lossa om man skulle behöva, men det tar ju längre tid att sätta dit.
 
Okej jättebra då blir det spikplugg. Men räcker 100mm? När regeln är 95mm?
Vilket avstånd ska jag sätta skruvarna på? Reglerna är 2,26
 
Enklare med spikplugg då man ej behöver flytta regeln efter det att man har borrat, jag tycker det är enklare.

Försänk lite i regeln innan du borrar hålet så skall det nog gå bra med 100mm, det är endast för att håll allt på plats.

Sätt med 60cm avstånd.
 
Okej kanon det kan jag göra, men finns det borrar man kan sätta på slagborren som är så långa så den går igenom hela regeln+betongen?

hittar inte så långa på byggmax.
 
Redigerat:
Var nere på xl bygg. Och inhandlade 8*120 spikplugg och en betongborr på 150mm
Och syllpapp. Så nu ska jag bara köpa dom sista reglerna.
Kommer säkert komma med fler frågor.
Men ett jätte stort tack för ert tålamod med en okunnig en.
Utan er hjälp hade jag varit kvar på 0.
 
Redigerat:
Har en black and decker slagborr testade att borra lite i betongen och det kännas som att det kommer gå många betongborrar.
Så har börjat fundera på att fästa med balkskor i väggreglarna ist.
Vad finns det för nackdelar?
 
Det gäller väl bara flytande golv, som kan röra sig med olika luftfuktighet. Spånet skall ju skruvas och eventuellt limmas i reglarna, så det kan du nog lägga intill vägg. Dock så tror jag att de skall stå inne i utrymmet några dagar innan du skruvar dit det, så att fuktigheten anpassar sig till övriga delar av konstruktionen. Har för mig att jag läste det när jag lade in spånskivor för golvvärme i alla fall. Borde vara samma.
 
Okej, det står tryckt vilken sida som ska vara upp, men spelar det någon roll vilket håll jag lägger skivorna från?
 
När vi flyttade in hade vi också knarr i golvet i ett sovrum. När vi senare gjorde om detta rum till tvättstuga insåg jag att spånskivorna var spiklimmade och att limmet hade släppt efter 40 år. Knarret kom från de ofalsade skarvarna (skarvat över regel) som gneds mot varandra.

Skippa regelsökaren och köp en neodym-magnet så hittar du garanterat skruvarna/spikarna i golvet....

/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.