Har upptäckt att nedersta karmstycket fö ytterbågarna på nya fönster är snedsågade. På mina äldre sekelskiftesfönster med ytter och innerbågar är det inte på detta viset. Ska göra nya karmar och undrar om det ska vara med eller utan snedsågning.
 
Skall luta utåt ifall det kommer in vatten mellen båge o karm.
 
Jo jag anade detta men varför har man upptäckt detta på senare tid? Jag har sekelskifteskarmar som inte är snedsågade som är hur fina som helst. Däremot så är karmen rutten på undersidan någon cm mot timmerstommen. Har hittat lite ritningar där man inte snedsågar gamla karmar. Frågan är om det verkligen behövs?
 
virket var oftast bättre förr än nu.

Nu spottar dom ut fönster som inte kan hålla lika hög kvalite som innan så då får dom hitta på andra sätt att gardera sig på
 
MultiMan
När jag borrade hål i ett fönster från 1930-talet, samtida med huset, så var träet fortfarande rödbrunt, fullt av kåda och stenhårt. Härlig doft! Stor skillnad mot ett modernt fönster i det avseendet.

Snedsågning är ju dock knappast någon nackdel, så jag tycker du ska ha det.
 
Hej! Jag bygger också karmar f.n., och köpte då dokumentet som beskriver branschregler för montering av glaspaket i karm. Det går att köpa via "Monteringstekniska kommittén" (MTK), men i korthet så skall man enligt detta ha c:a 6 graders lutning på den undre karmen. Glasklossar för underkant (t.ex. från Leif Arvidsson) har också denna lutning vilket underlättar en del.Jag kör dock med både hängslen och livrem och bygger karmarna av tätvuxen kärnfura med mycket kåda, kanske inte 30-talskvalitet på virket, men ändå härligt att jobba med!Jag köpte först golvvirke från 1700-talet som jag tänkte använda, men det var lite för många spikhål för att det skulle vara praktiskt genomförbart. Det virket var så kådfyllt att det nästan var som bärnsten i mitten. Jag hyvlade några plankor till ett långt (4m) matbord, hyveln protesterade en del, men ytan blev som järn... :)Vissa saker, t.ex. virke, var faktiskt bättre förr!/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.