Stavlimmad ek? Dyrt, men borde hålla.
 
Vi är helnöjda med vårt ikea-kök iaf, men vi har iofs inga ungar med sockeröverdos som hänger och dinglar i luckorna.
De snickare jag jobbar ihop med monterar hellre ikea än kvik.
 
Ska testa lokala snickeriet med en badrumsmöbel i lackad HDF. Vore fan om det skulle svälla vid lite fukt. Brukar bli mkt billigare än att köpa märkesmöbler.

Mvh Lagavulin
 
ledighetskommiten skrev:
Åhå! Det hade jag inte uppmärksammat. Tyckte att de förut hade bra beslagsklass (för prisnivån på kök.) Blir väldigt intressant att se om även det faktiskt är en kvalitetssänkning även på detta.

Någon med erfarenhet?
Uppenbarligen har de flesta fått för sig att Blum är bäst och Hettich är sämre?
Någon som har faktiska exempel på att så är fallet?
Jag fick förklarat att Svenska tillverkare använder Blum av tradition medan tex Tyska tillverkare oftast använder Hettich.

Vårt nya kök har utdragsbeslag från Hettich och dem känns klippstadiga ;)
 
lordi skrev:
Vi är helnöjda med vårt ikea-kök iaf, men vi har iofs inga ungar med sockeröverdos som hänger och dinglar i luckorna.
De snickare jag jobbar ihop med monterar hellre ikea än kvik.
IKEA-köken är fortfarande lätta att montera (enl min mening). det betyder inte att det är hållbara saker.

Om du läser det som är skrivit behövs det inte ens att ungarna hänger i luckorna - med eller utan socker.

Sedan är som sagt den givna frågan - hur länge har man haft sitt kök?
 
BjörnBygg skrev:
Uppenbarligen har de flesta fått för sig att Blum är bäst och Hettich är sämre?
Någon som har faktiska exempel på att så är fallet?
Jag fick förklarat att Svenska tillverkare använder Blum av tradition medan tex Tyska tillverkare oftast använder Hettich.

Vårt nya kök har utdragsbeslag från Hettich och dem känns klippstadiga ;)
Jag har inte värderat Blum högre - bara konstaterat att tidigare beslag varit bra för pengen.

Jag noterade redan innan bytet att man man gått ner i kvalitet hos Blum. frågan är om IKEA nu tagit ytterligare ett steg neråt?
Har du IKEA?
 
pbengtsson skrev:
Det skulle vara intressant om någon mer än TS kunde verifiera att det senaste tiden blivit sämre stommar, läser man på ikea är faktum stommar 18mm tjocka och melaminfolie
Jag har aldrig angripit tjockleekn på stommen. Däremot att spånet är VÄLDIGT poröst samt att "filmen" utanpå är så tunn att man "viker" den runt hörn = lövtunn! Säger sig själv hur hållbart det är. Skulle vara skit om de så gjorde stommen 25 mm tjock.
 
pope70 skrev:
Rent generellt tycker jag att moderator borde titta på trådar där någon pekar ut en leveranör, vilken som helst, med Varning i headlinen när trådskaparen inte har något som helst konkret att visa förutom sin känsla för en produkt.
Vad är detta för snack???

Jag har ju tydligt angett vad jag anser är "fel". Om det är någon som inte märker det trots att de påstår sig ha monterat en massa IKEA-kök och ändå inte märkt förändringen så ställer jag mig mycket frågande till kunskapsnivån. Själv anser jag mig vara långt ifrån proffs, men det är ändå uppenbart.

Om man sedan ska ha "Varning" i rubriken eller inte spelar mig mindre roll. Mitt syfte var bara att folk ska kolla ordentligt innan de köper. Ska man bara slänga upp ett kök i en lya man ska ha mindre än 5 år så ... ja köp om du vill. Ska man ha det längre. Kolla i alla fall FAKTA - välj sedan utifrån det. Om det då blir IKEA eller annat är ju helt egalt, bara man är medveten om sitt val.

pope70 skrev:
Jag har själv monterat många kök och enligt mig är det ingen förändring på stommarna hos IKEA, tvärtom upplever jag dem precis som många andra hantverkare som väldigt robusta och tåliga, speciellt som man drar ihop dom själv och inte har dem fraktade på en skumpig lastbil till kunden. Men om jag skulle uppleva en förändring i en produkt skulle jag inte varna för dem om jag inte hade torrt på fötterna att en ändring skett till det sämre.
IKEA-anställd?
Jag har aldrig varit med om att någon annan leverantör har haft sämre stabilitet i stommen. Däremot att de är fraktskadat. Å andra sidan är det lika vanligt hos IKEA. Då man spikar ihop stommen nu så är den säkert hyfsat stabil - säkert tillräckligt stabil för att sätta upp. Däremot så håller inte ytan för någon ting - inkl viss beslagning.

äN EN GÅNG. IKEA har (för pengen) haft grymt bra saker. Däremot är det rätt uppenbart att man sänkt kvaliten rejält. De som inte kan notera det själva om man hållit på med IKEA kan ju själva fråga dem vad de ändrat de senaste 10 åren. Min gissning är att det blir ett "icke-svar".
 
myrstack skrev:
Angående densitetsdiskussionen på IKEA kan väl den som orkar gräva fram gammal info och kolla vikten på valfri gammal stomme och sedan jämföra med vikten på samma stomme idag. Hemsidan har denna för nuvarande modeller och vem vet så kanske kundtjänsten kan svara på detta. Har för mig att de inte skriver ut den i katalogen. Har vikten per paket har rimligtvis densiteten hos spånskivan minskat. Detta förutsatt att masoniten i ryggen på stommen inte påverkar det hela
det är inte bara densiteten som avgör kvalitet på spån. Grovlek på spån, träkvalitet och limning påverkar självklar spånskivans kvalitet. sedan är det som sagt uppenbart att man har betydligt tunnare film utanpå.
 
Rip skrev:
Det kan ju vara så att Ikea har råkat ut för ojämn kvalitet på spånplattan. Men visst, Ikea pressar säkert sina leverantörer prismässigt och det går ut över kvaliteten på materialet till sist.
I övrigt tycker jag att spånplatta är ett märkligt material att använda i kök och badrum. Materialet tål ju inte fukt och väta och går det sönder så kan det svårligen repareras!
Kan det vara så att rationell tillverkning och lågt pris går före lämpligheten hos materialet här? Är det verkligen så vi vill ha det?
Vad jag kan se så är det lågt - på en jämn nivå. ;)

sedan är det som sagt lika mycket att täckande melinskikt är för tunnt. Då man tidigare hade tjockare skikt kunde åtminstone jag acceptera den sämre skivan (så länge limning av melamin var bra) med hänvisning till priset. Nu har man en klen spån-stomme och ett dåligt ytskikt. Det blir en genomgående dålig produkt.
 
ledighetskommiten skrev:
Jag har inte värderat Blum högre - bara konstaterat att tidigare beslag varit bra för pengen.

Jag noterade redan innan bytet att man man gått ner i kvalitet hos Blum. frågan är om IKEA nu tagit ytterligare ett steg neråt?
Har du IKEA?
Nej idag har jag inget Ikea kök utan ett från Nolte Kuchen. Har haft Ikea tidigare och även byggt ett kök från grunden där jag köpte grejor från Blum. Men då köpte jag inte färdiga lådor utan endast utdragsskenorna som kändes mkt gedigna, snudd på klumpiga nästan.
 
Jag skulle sätta en peng på att om man limmar ihop Ikea stommarna (inte bara skruva med medföljande delar) så kommer köket hålla bättre...?
 
Ni lyckliga med ikea kök!!!

När tvisten är över och orken faller på ska jag starta en tråd med vår dispyt med Kvik.

Ikea har en stor fördel har man ett problem löser de oftast detta snabbt och smidigt, de har en policy att göra så dessutom som de faktiskt följer.

Med Ikeas platta paket får man en klar och tydlig instruktion, visst man får tänka lite själv och kanske förstärka lite med lim när man monterar men det får man med Kvik också.
 
En kul sak som kunde vara nyttigt att ha som egen tråd här är att oavsett fabrikat är en liten tabell med värden, dvs det blir lätt små bitar över när man sågar ut för div saker i stommarna.
Att man samtidigt passar på att såga till en bit som är exakt 100x100 mm, Väga biten, mäta tjocklek på melaminfolien och skivan.
Så ser man svart på vitt vad olika fabrikat har för kvalité Då finns det ingen som kan säga varken bu eller bä.
 
  • Gilla
rchusse
  • Laddar…
BjörnBygg skrev:
Nej idag har jag inget Ikea kök utan ett från Nolte Kuchen. Har haft Ikea tidigare och även byggt ett kök från grunden där jag köpte grejor från Blum. Men då köpte jag inte färdiga lådor utan endast utdragsskenorna som kändes mkt gedigna, snudd på klumpiga nästan.
Anade det. Du har säkert några av deras bättre prylar. Tyvärr verkar det däremot som om IKEA allt mer tittar på inköpspris och alt mindre på vad man får för pengen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.