Nu sticker jag ut hakan och säger att garagebyggsatser är fuskbyggen.
Vad säger ni?
Nyligen satte en bekants bekant upp ett garage från Mellby och jag tycker stommen verkar väldigt klen.
Virkesdimensionen var klen (ca 35x95) och stående reglar bara i ändarna på väggsektionerna, alltså cc120.
Om man skulle behöva byta ut den tunna panelen känns det nästan som att garaget skulle kunna falla ihop som ett korthus.

Några kommentarer?
 
Ja, kan inte annat än hålla med.
Skulle aldrig köpa en byggsats.
 
Sitter just nu och tittar på olika möjligheter.
Har ett fast mått på 7*9.
Blir garage, carport och förråd längst bak. :D

Vad skall man köpa, hur skall man göra?
Byggsats känns ändå som det det mest prisvärda alternativet just nu.

/mats
 
Jag ska bygga lösvirke. känns som om man får mest för pengarna då.

Har ingen hantverkar bakgrund men.....Hur svårt kan det vara? ;D
 
Vi var helt inne på byggsats från början. Priserna i prislistan är ju rätt attraktiva. Men när vi begärde in offert med de specar som vi ville ha (isolering, stomtjocklek, typ av takstolar, isolerade dörrar, etc) så drog det iväg direkt.

Nu håller jag som bäst på och bygger lösvirke med schysta dimensioner och bra isolerat. Kalkylen i grova drag:

- 40 kvm garage
- 1 garageport (18 graders)
- 2 ytterdörrar (18 graders)
- 145-stomme
- 195-takstolar
- platta på mark (betongbil)
- Kantelement och 200mm isolering
- råspont + taktegel
- OSB + gips i väggar och tak (inkl en innervägg)
- Spontad ytterpanel
- 145 väggisolering
- 195 isolering i tak

Ca 100tkr för ovanstående.
(Ingen el eller övrig inredning ingår)

Från prislistan såg byggsatserna ut att landa på ca 100tkr, men efter offertförfrågan enligt ovanstående (ungefär) landade det på ca 160tkr istället.

Alltå: För att göra ett bra hus av korthusen verkar det som om man får lägga på 60%.

/Micke
 
Nu ska vi göra skillnad på seriösa tillverkare och korthus från bauhaus!
Vågar nog påstå att ett kvalitetbyggsats med storblock osv är MINST lika bra som ett lösvirkesgarage men naturligtvis andra priser än korthusen.. Dock kan det bli prisvärt om du räknar bort alla arbetstimmar och transportkostnader du spar.
 
Garagebyggsatser är väl ändå gjorda enligt alla regler.
Vänd på det.
Hur många lösvirkesbyggen är överdimensionerade pga okunskap och för att "det ser bättre ut"
 
Mjae.. Tyvärr är det inte många garagebyggsatser som uppfyller byggnormerna och vad det gäller många av dom du köper på bauhas mm så är vissa rent livsfarliga rasar ihop med jämna mellanrum, vet detta med säkerhet då jag själv rensat upp efter tre knäckta sådana och ersatt dom med "riktiga" garage.
Som en parantes kan också nämnas att i två av dom stod bilar som ägarna inte fick ut en krona i försäkringen på då försäkringsbolagen konstaterade Citat; "är man så dum att man ställer en bil i det där förtjänar man ingen ersättning" och hänvisade till gällande byggnormer, svaret kunderna fick från bauhas var "vi har bara provision på försäljningen, ta upp det med tillverkaren" tillverkarens svar "vi tillverkar bara en grundbyggsats, det är upp till kunden att uppföra den på ett säkert/fackmannamässigt sätt" och vidare "vi har aldrig påstått att det vi levererar i vårt paket är allt som behövs för detta"
 
Är det så!
Men har de då byggt garage utan/sluppigt bygglov och kvalitetsansvarig. Eller rättare sagt varit egna kvalitetssansvariga och sett mellan fingrarna på de samhällsiga krav vi har.
Köparen till ett sådant hus har altså inte klart för sig att husen inte uppfyller kraven. Som byggare får du väl ta det ansvaret.

De garagebyggsatser jag tänkte på i första hand är av kändare tillverkarna som Mellby osv. De lämnar ju bygghandlingar för bygglov så de borde väl uppfylla samhälsiga krav.
Att det fanns absoluta lågkvaliteer som hos bahus trodde jag i min naivitet inte existerade.
 
Jag måste ändå hålla med ovan skribent att det ofta byggs med både hängslen, livrem och säkerhetsnål när det gäller garage.
Detta tror jag beror på okunskap då man inte är säker på bärighet i konstruktionen så tar man inga onödiga risker...

Det finns nog många vettiga byggsats garage lösningar på marknaden, precis som det även finns mindre bra lösningar, det gäller att ta reda på fakta och bilda sig en egen uppfattning om saker o ting.
Man skall inte blint lita till vad folk säger, det finns många åsikter runt om i detta land, både bra o dåliga!
 
Bygglov för ett garage behövs ju bara i en tätort så större delen av garagen behöver inget sådant än så länge. Och även om du ansöker om bygglov så ställs det inga större krav på ritningarna oftast (har faktiskt sett en gjord på baksidan av en pizzakartong)
KA finns det nog väldigt få personer som skulle anlita till att övervaka monteringen av en byggsats?
Och vad gäller att överdimensionera så visst förekommer det men tänk också på att det kan vara ur en rent estetisk synvinkel ibland då det kke skulle se helt fel ut med en 45x95 även om den enligt beräkningarna skulle hålla.
 
Ja besöksfrekvensen på detta forum visar väl hur svårt byggnadtion är och garage är väl i en riktig gråzon. Allt i stort vi köper är vanliktvis märkt, godkänt och med krav. Vi vet att den produkt vi nyss handlat är en ok vara.
De flesta ser på priset och när det drar på i 100 000kr klassen gäller det att få till det så billigt som möjligt. Köper man då ex ett färdigt garage så tar nog de flesta för givet att även det håller åtminstone en minimal standard och uppfyller ialla fall kravet att stå upp :-/
Gör det själv driften är stark och kan man till varje pris undvika inblandning av hantverkare så försöker man spara en peng på detta. Plats finns då för mer oseriösa produkter och skojare till aptitretande priser. Dyrt i längden kanske men har man tur så går det bra ändå.

Hur som helst. Denna vår hobby är svår. Heder till alla som lyckas :)
 
Tossegubbe skrev:
Bygglov för ett garage behövs ju bara i en tätort så större delen av garagen behöver inget sådant än så länge. Och även om du ansöker om bygglov så ställs det inga större krav på ritningarna oftast (har faktiskt sett en gjord på baksidan av en pizzakartong)
KA finns det nog väldigt få personer som skulle anlita till att övervaka monteringen av en byggsats?
Och vad gäller att överdimensionera så visst förekommer det men tänk också på att det kan vara ur en rent estetisk synvinkel ibland då det kke skulle se helt fel ut med en 45x95 även om den enligt beräkningarna skulle hålla.
Hmm - jag bor då inte i tätort men i Sthlms området dock, räknas till bushen här. Kraven är tre ex av bygglovs anmälan, en situationsplan i skala 1:500 samt en ritning på själva garaget i 1:100 med ex olika vyer och två fasta mätpunkter mot tomtgräns + mått på hela garaget, höjd till liv och nock, taklutning, vilken sorts tak, gångdörrar, portar osv hur mycket som helst, men vad vet jag - gäller i den kommun jag bor iaf - känns som många kommuner struntar i allt och vissa kör paragraf rytteri :surprised:.//R
 
Mikael_L
Det är utanför planlagt område som det inte brukar krävas bygglov, det räcker i många kommuner att endast lämna in en bygganmälan.
 
Varför skulle det se helt fel ut om man bygger med 45*95 regelverk, man ser ju ändå inte reglarna när garaget är klart!?

Enda anledningen att man bygger med större dimensioner än så torde väl vara att man vill isolera sitt garage extra mycket.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.