Hej!

Vi ska snygga till ett rum som ligger till större delen under mark.
Info om hus och mark:
Huset är från 71 och är en suterängtyp på två våningar. Grunden är betongplatta på mark.
Marken är en typ av ås,
Det finns ingen dränering vad vi känner till.
På samma våningsplan har vi tidigare bytt golv och där var det inga problem med plattan/fukt. Det har funnits en heltäckningsmatta på undervåningen.
Detta rum som vi nu arbetar med är den del av huset som möter markens högsta punkt.

Den tidigare ägaren hade lagt Platon golv, men inte nyttjat ventilerade golvlister (!!??) varför luften inte kunnat cirkulera.
Nu när vi tagit bort allt så finns det en tydlig jordkällarlukt. Där betongen är ren luktar det inte så starkt, men där det finns rester från mattan (lim och trådar) luktar det starkare.

Jag öppnade upp och tog bilder på väggen som möter marken. Det verkar som att lagrena utifrån till in är: asfaltsmassa - betongvägg-mineralull och träreglar-gips.
Betongen såg väldigt bra ut och luktade ingenting och inga påväxter. Mineralullen var torr. En bild representerar hur det ser ut.

Det verkar vara golvet där problemet med lukt finns.
Räcker det med att lufta och ta bort mattrester och tvätta betongplattan med mögeldödande medel innan ett nytt och korrekt platon och trägolv läggs?

Det finns sprickor i plattan. Är det någon vits med att försöka täppa till dessa? Det verkar som att någon försökt tidigare med detta? Det syns om vita slingrande märken.
Vi har idag en Radonhalt på ca 340.
 
  • IMAG0391.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0395.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0392.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej fukten i golvet måste åtgärdas.
Ta upp ett hål närmast vägg i golvet och undersök hur det kapilärbrytande skiktet ser ut?
Om dåligt så måste hela golvet bilas ut och ett kapilärbrytande skikt samt isolering sättas dit.
Kan vara ide att dränera samtidigt
 
Hej,

jag köpte en fuktmätare på Clasohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162540306 ), mätte två träreglar nära golv och dessa hade en fuktkvot på 16 %.
Är inte säker på hur väl denna mätare visar, men mätningen av betongen gav närmast väggen OL (overload). Ett avstånd på ca 20 cm i linje från densamma gav ca 0,6 %. OCh detta var lägre för övriga delar av golvet.

Hur menar du med: "Ta upp ett hål närmast vägg i golvet och undersök hur det kapilärbrytande skiktet ser ut?"
Var skulle detta kapillärbrytande skikt finnas? Det jag ser inifrån vid vägg är betongblock (liknande LECA block), mineralull och träreglar.
Du säger även: "Om dåligt så måste hela golvet bilas ut och ett kapilärbrytande skikt samt isolering sättas dit."
Och vad är din definition på "dåligt"? Vilka symptom visar om det är "dåligt" som du säger?

Tack på förhand.
Vi har sovit i detta rum två år och inga teckan på fukt i väggar eller reaktioner fysiskt.
 
Det byggarätt menar är att om plattan är gjuten på material som inte är kappilärbrytande nog kan plattan suga fukt ur marken. Detta kan kontrolleras genom att bila upp ett mindre hål i plattan och granska underlaget.
Det låter lite overkill att dra slutsatsen redan nu att betongplattan skall bilas bort.
Om det har varit lite fukt lokalt och ingen ventilation alls kan detta ha reagerat med mattlimmet. Enligt andra trådar här kan lim börja lukta ordentligt vid längre exponering för fukt. Det kan räcka att tvätta ordentligt och se till att få ventilation under det nya golvet, eventuellt mekanisk ventilation om det behövs.
Väggkonstruktionen med isolering på insidan är ingen höjdare. Man brukar försöka isolera källarväggarna på utsidan för att undvika fukt i väggarna. Det är en känd riskkonstruktion ni har. Det skulle förmodligen inte skada att dränera huset och isolera källarväggarna på utsidan i stället, men har ni inga fuktproblem i väggarna kanske det också är overkill.

Graden av åtgärd beror alltså på hur mycket fukt det handlar om, och det är svårt att svara på med bara bilder som referens. Ni kanske skall ta dit en besiktningsman eller annan kunnig?
 
Ett tips är att lägga ca en kvadratmeter tät plast på golvet och låta den ligga några dagar. Tejpa gärna fast den runt om. Fukt som kommer ur plattan kan då inte torka, och då kan ni se ifall det stiger fukt ur plattan.
 
Lade några pappersark på golvet på olika avstånd från väggen.
De som var närmast väggen var mjuka av fukt. Så fukten ser ut att komma från plattan.

Vi ska tvätta golvet och riva vägg. En dränering har varit planerad och får prioriteras upp och med detta.
 
En dränering kan säkert göra mycket god nytta. Jag själv dränerade med pordrän och tycker det blev mycket stor skillnad längs den ytterväggen. Däremot märker jag att det kommer upp en hel del fukt längs en innervägg. Förmodligen är grundsulan gjuten på vanlig sand eller liknande och under det finns lera. Grundsulan suger fukt ur marken och transporterar upp i innerväggen. Dränering hjälper inte mot detta. Jag har bara puts och klinker i källaren, så det gör inte så mycket. Mitt hus är från -51 och källaren var från början inte avsedd att inredas till boyta.

Det är med andra ord inte säkert att dränering löser hela problemet, men det blir säkert mycket bättre, särskilt längs ytterväggar.

.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.