Enligt vad jag har hört få man inte ansluta mera än en st kabel per säkring(dvärg)
i EL-centralen. Men man kan tydligen använda en hissklämma .. ?

o så fall vilken typ av hissklämma ? :blushing:

och hur görs detta i pratiken ?
 
Det sitter hissklämma på en sidan av automaten (åtminstone Hagers).

Hissklämmor sitter även i andra elprodukter.

I hissklämman rör sig inte skruven utan det är "mothållet" som rör sig.

Protte
 
Använd Hager eller GE med snabbanslutning så har du för två FK
 
Enk Projektet skrev:
Använd Hager eller GE med snabbanslutning så har du för två FK
Så man måste byta dvärgbrytare ? finns inget annat alternativ ?
 
Kan säga att det fuskas väldigt mycket med det där... fast det ska man ju såklart inte göra.

Hager Quick Connect är svaret om du vill ha det helt godkänt. Ett alternativ vore att sätta en WAGO-hållare för DIN-skena där du klickar i en WAGO 772 "4:a" och går med fasen från säkringen till den och sedan grena ut.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Kan säga att det fuskas väldigt mycket med det där... fast det ska man ju såklart inte göra.

Hager Quick Connect är svaret om du vill ha det helt godkänt. Ett alternativ vore att sätta en WAGO-hållare för DIN-skena där du klickar i en WAGO 772 "4:a" och går med fasen från säkringen till den och sedan grena ut.

//Patrik

Toppkläma WAGO 4x skulle det gå lika bra ?
 
Någon som har hittat bra dokumentation på hur man bygger en ny elcentral enligt på "rätt sätt"?
 
ullberg
scm skrev:
Toppkläma WAGO 4x skulle det gå lika bra ?
Jag tror inte det är ok med toppklämmor löst i centralen, om inte annat mot god praxis (tycker iaf. jag).

Jag har också en följdfråga på Hager QC, att själva dvärgbrytarna är godkända för två ledare får man väl anta även om jag inte läst det uttryckligen någonstans (vore annars väldigt dumt att ha dubbla plintar) men är det därför också ok att göra så? Det finns ingen formulering i föreskrifterna som säger att det bara är en ledare ut från varje säkring? (jag vet inte, jag bara frågar)

För att inte få klagomål om reklam (även om jag inte på något sätt hör ihop med Hager) kan jag tillägga att (åtminstone) Siemens också har snabbkopplande dvärgbrytare med två utgångar (där är dessutom lösgöringsmekanismen skild för de båda utgångarna så ur det perspektivet är de lite bättre än Hager QC)

Kör man hagers kapslingar finns det också plintar motsvarande noll och jordplintarna som är bruna istället. Dessa borde funka utmärkt för ändamålet också. Även om överkanten av kapslingen redan är upptagen av noll & jord-plintar går det oftast att sätta plintar i underkant av centralen också.

/U
 
O
scm skrev:
Toppkläma WAGO 4x skulle det gå lika bra ?
Det har argumenterats mycket fram och tillbaks om sånt här i forumet. Tror de flesta är eniga om att lösa toppklämmor i centralen är olämpligt. Att däremot montera en toppklämma på skena som Patrik föreslog är okay.

Fast du har inte talat om varför du behöver lägga två trådar på en säkring eller om det är på matande eller utgående sidan. Precis som prototypen skrev så är det vanligt att bra dvärgar har hissklämma på undersidan, där matande är tänkt att gå in, så att man kan koppla vidare från en dvärg till en annan. På utgående sidan är däremot mycket ovanligare med hissklämmor. Helt enkelt pågrund av att det inte är tänkt att en säkring skall mata flera gruppledningar. Utgående kopplingen brukar dessutom klara mindre areor än på matande sida.

Så vad är det du vill göra?
 
Varför skulle skenmonterad wagoklämma vara bätter än en lös toppklämma? Paragraferna är väl till för att ridas på, och de säger att centralen inte ska vara "kopplingsplats" eller hur det nu heter...
 
yxis skrev:
Varför skulle skenmonterad wagoklämma vara bätter än en lös toppklämma? Paragraferna är väl till för att ridas på, och de säger att centralen inte ska vara "kopplingsplats" eller hur det nu heter...
För att det blir bättre översikt och mindre grötigt. Är man fiffig så kan man även märka upp "Wago-hållarna" med dymotejp.

//Patrik
 
Steamboy skrev:
Det har argumenterats mycket fram och tillbaks om sånt här i forumet. Tror de flesta är eniga om att lösa toppklämmor i centralen är olämpligt. Att däremot montera en toppklämma på skena som Patrik föreslog är okay.

Fast du har inte talat om varför du behöver lägga två trådar på en säkring eller om det är på matande eller utgående sidan. Precis som prototypen skrev så är det vanligt att bra dvärgar har hissklämma på undersidan, där matande är tänkt att gå in, så att man kan koppla vidare från en dvärg till en annan. På utgående sidan är däremot mycket ovanligare med hissklämmor. Helt enkelt pågrund av att det inte är tänkt att en säkring skall mata flera gruppledningar. Utgående kopplingen brukar dessutom klara mindre areor än på matande sida.

Så vad är det du vill göra?
Koppla in ett uttag till vid El-centralen som är en undercentral ... centralen är full och gå inte bygga ut av utrymmersskäl. Tänkta befintlig säkring gå till antennförstäkare.
 
Två ledare under samma hissklämma på en dvärg fungerar - det avgörande är ju att båda ledarna sitter bra vilket inte är några större problem om det görs rätt. Det är väl denna lilla hake som gör att man normalt bör undvika det. En hissklämma i en dvärg är ju "stor, bred och platt". Det gäller att alla ledare får samma kontakttryck när dom läggs bredvid varandra. Det sägs att det är lättare att få två RK6 att sitta än två FK1.5. Det är också lätt hänt att ledarna hamnar i kors över varandra och går av ett tag efter det att skruven dragits åt.

Dessutom lär många besiktningsmän kategoriskt anmärka på detta med flera ledare under samma klämma, tillika på lösa kopplingsklämmor i centralen.

En kopplingsplint fäst på DIN-skena kan dock ingen klaga på, i detta exempel Wago 773 i DIN-hållaren 773-332.

127201143605Pad1e.jpg

Men det bör nog vara med måtta för annars blir det nedslag vid besiktningen på att elcentraler inte får vara ett kopplingsutrymme.
 
Så regeln är "Elcentraler får vara kopplingsutrymme med måtta"? ;)

Jag försöker hårddra den här diskussionen för att få utrett en gång för alla varför "anti-kopplingsutrymme"-regeln finns, och även var den finns.
 
Finns ingen sådan regel vad jag vet. Man undviker gärna att koppla i en central om man inte kan göra det på ett eget område av centralen. Annars kan det blir lite rörigt och rörigt är aldrig bra.

Det finns en anledning att det finns plintar för din-montage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.