Hej!

Jag vill få mitt parkettgolv slipat men det står en täljstenskamin på ett gnistskydd av glas på golvet. Jag skulle tro att fler än jag har haft detta problem. Kaminen (en Contura) står på fyra ben på glasskivan. Min idé var att skjuta under en regel mellan benen och pressa upp den så pass mycket/lite att glasskivan går fri. Då kan jag dra ut den och skjuta in motsvarade mellanlägg under benen. När golvsliparen är klar och lacken/hårdvaxoljan har torkat så gör jag om samma procedur och skjuter tillbaka glasskivan.

Är det någon fara för tätningen i skorstenen? (plåtrör)
Är det någon som gjort liknande tidigare? Eller har alla gnistskydd med uttag för kaminstativet?

/Fredrik
 
Har ingen egen erfarenhet och hur väl detta går att göra beror nog mest på din rökkanal. Har du en modulskorsten eller ansluten till murad skorstenskanal. Hur långa är dessa anslutningar, går de rakt osv? Korrekt gjort har du lite mån i en skorstensanslutning eftersom den inte får/ska muras fast, den ska sitta med tätgarn vid rökrörsinföringen. Denna bör kunna ändra vinkel några grader utan skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.