Hej
Jag undrar om det finns någon schablon för att beräkna kostnaden för att anlägga en tomt själv. Vi kommer köpa ett hus på en tomt som entreprenören lämnar grovplanerad, dvs de jämnar till den med lera/fyllnadsmassor.

Jag planerar att lägga ett lager matjord och sedan rulla ut gräs och undrar alltså om det finns en ungefärlig kostnad per kvm för detta?

Tacksam för hjälp!
 
Vet inte om jag kan komma med en rimlig uppskattning, men om jag inte minns fel så kostar rullgräs kring 30:-/kvm. Vi kommer att så gräs själva men kommer att lägga ut ca 10 cm matjord och då har vi gammal åkermark som underlag och då kostar matjorden i vårt fall ca 25:-/kvm inkl. transport. Sen tillkommer naturligtvis utläggning av jorden och den uppskattning jag gjort är ca 10:-/kvm i vårt fall.

Sen tillkommer buskar/träd/rabatter etc.
 
Vår gräsmatta kostade ca 10 000 - 15 000 att göra från grovplanerad till finplanerad. Då är det jord, hyra av självlastande minidumper och gräsfrön inräknat. Fast vi köpte för lite jord så vi ska köpa mer för att lägga där det inte tagit sig. Det är ca 6-700 kvm som vi har sått på. Ta minst dubbelt så mycket frön som det står att man ska ha.
 
Missade visst att du skulle rulla. Om du inte har bråttom så skulle jag rekommendera att så. Vi sådde i början av maj och till midsommar var vi i full gång med lek och möbler på gräsmattan. Vår dotter började springa på den efter ca 3 veckor. Rulla är mycket jobbigare än att bara kasta ut frön och hösten är ju den perfekta tiden att så på. Dyra frön ger i längden en mycket finare matta än billigt rullgräs. Och då är billigt rullgräs mycket dyrare än dyra frön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.