Status
Tråden går ej att kommentera.
Jo, jag hittade ett ställe där de verkar vara seriösare än våra polska vänner eller Eco-grejjet. Kort och gott: http://www.polyterm.se/, någon som vet vad det kan kosta per m2? För denna tjocklek? 100 öppna porer och på det 50 stängda?

MVH/PP
 
thomasx skrev:
Hejsan


Oavsett metod så se till att du använder polyuretan som har slutna celler, då undviker du företaget jag nämnde, ty de kör med öppna celler och det är anledningen till att man måste ha plast för att hindra fuktvandring genom deras isolering.

Mvh Thomas
XXXXXX har flera typer av sprayisolering , både öppna och slutna celler.
 
Redigerat av moderator:
Har någon av er provat DIY 2K PU? Snabb googling ger Sprayinsulation.Co.uk, Formseal.Co.uk och Tigerfoam.se. Dessa tre verkar ha väldigt snarlika produkter.

Vill åstakomma 100% vindtätätning i mellanbjälklag och ljudisolering. Kommer om produkten fungerar även riva ytterväggarnas insida och bya från 95mm stenull till PU för att få bättre isolering och slippa draget genom huset (samt flytta eluttag, installera högtalare och byta från spån till gips och bli av med vävtspet).
 
Tigerfoam.se är bara en översatt amerikansk sida. O de andra sidorna du nämner har bara såna där gör det själv kit.
Dessutom tveksamma material. är inte heller typgodkända.
Eller jo, det fungerar att få dit materialet, men det blir inte en korrekt installation hur mycket man än försöker.
En korrekt installation får man bara med en proffesionell rigg som kostar runt en halv mille.
Sprayisolering behöver extrema lufttryck och konstant värme för att svälla som det ska.
det klarar inga gör de själv kit av tyvärr.
Men hav tröst, detta är en produkt som vi kommer att se mer av i Sverige ganska snart.:)
 
http://www.byggindustrin.com/teknik/energisnala-hus-kan-vara-tickande-brandb__9037

Energisnåla hus kan vara en ticknde brandbomb tyckte jag var en passande rubrik med en man som jobbar med säkerhetsfrågor och blivit brandskadad med svår astma som konsekvens..nästa gång är det kanske du som blir drabbad tänk på det!

"Även hus med så kallade enstegstätade fasader är riskabla, alltså fasader av puts på isolering direkt mot en stomme eller utfackningselement av trä. Mellan 15 000 och 30 000 hus byggdes med tekniken under åren 1995–2007, många av dem med cellplast resten med stenull.
Konstruktionen har kritiserats för att den är känslig för fuktskador. Men om fasadisoleringen är cellplast och ett mindre parti av putsen släpper kan huset även drabbas av en häftig fasadbrand som sprider sig in i huset, enligt Ville Bexander.

Ett niovåningshus i franska Dijon drabbades av detta i november 2010. Fasadens puts hade släppt från cellplasten. En soptunna som stod nära väggen började brinna och branden spred sig till fasadens isolering. Via fönster spred sig branden in i trapphusen. Sex personer dog och 130 personer fick evakueras, många med rökskador."

Nu rör sig en del om cellplast men att ha lättantändliga material på taket ter sig som tämligen dumt i mina ögon. Avseende att det inte tar skada i husgrunden så har vid häftiga bränder även de tagit skada så det är en totalskada...som inte är särdeles miljövänligt byggande i mitt tycke.
 
Redigerat:
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Brandskydd/

NYA regler i kraft oktober 2011

Nya brandskyddsregler planeras att träda i kraft tidigast 1 oktober 2011. Får hoppas att fokus ligger på att verkligen isoleringsmaterial ses över ordentligt.

Granskade kontrollpunkter utifrån Stockholms stads anvisningar avseende kontrollen av brandskydd och det mest avsåg mest utrymningsvägar för att fly en brand, brandceller och det jag såg avsåg material var endast detta...
Ytskikt och beklädnader i utrymningsvägar. 5:511
Ytskikt och beklädnader i övriga utrymmen. 5:512
Bärande konstruktioners brandskydd: Utförandet stämmer med i projekteringen angivna lösningar. 5:8

Ja vi får sätta vårt hopp att projekteringsfasen alltid är lyckosam då det inte beivras att följa upp riskerna för brand i deras förslag konstruktionslösning som kontrollpunkt i kontrollplanen...
 
imported_jo skrev:
Tigerfoam.se är bara en översatt amerikansk sida. O de andra sidorna du nämner har bara såna där gör det själv kit.
Dessutom tveksamma material. är inte heller typgodkända.
Eller jo, det fungerar att få dit materialet, men det blir inte en korrekt installation hur mycket man än försöker.
En korrekt installation får man bara med en proffesionell rigg som kostar runt en halv mille.
Sprayisolering behöver extrema lufttryck och konstant värme för att svälla som det ska.
det klarar inga gör de själv kit av tyvärr.
Men hav tröst, detta är en produkt som vi kommer att se mer av i Sverige ganska snart.:)
Vilka gör det själv kit har du testat?
 
ulmus skrev:
Nu rör sig en del om cellplast men att ha lättantändliga material på taket ter sig som tämligen dumt i mina ögon. Avseende att det inte tar skada i husgrunden så har vid häftiga bränder även de tagit skada så det är en totalskada...som inte är särdeles miljövänligt byggande i mitt tycke.
PU och EPS (cellplast är inte samma sak)!

Jag tog en 1200-graders brännare och höll emot den PU jag installerat, när brännaren riktades mot PU'n brann den i brännarens låga. När brännaren togs bort slocknade det direkt. Skulle brand uppstå brinner PU'n så länge det finns annat material som håller branden igång, men PU självslocknar. Detta gäller brandskyddad PU, och något annat ska man så klart inte installera!

Du tycker inte man ska ha PU som isolering, för du är rädd för effekterna efter en brand. Men du har det gladeligen i soffan, sängen och i bilen, bara för att ta några exempel. Hur ser du på brandrisken där?
 
Ja genom att bygga hus har jag förstått att metallsängar är ett No No, metallspiraler lika så och nu så även den s k tempurmadrassen är tydligen gjorde med polyrutan..men brandskyddad pu vad innehåller den för att göra den brandsäker..? Läste nämligen att det är lite för mycket kemikalier i våra byggen av idag.

Utrymningsvägar står tydligt att de ska vara så fria som möjligt även från möbler som lätt kan bli brandfarliga så visst tänks det även på det i vårt kärande byggande av våra hus. Är det inte bra så säg? http://www.boverket.se/Om-Boverket/Webbokhandel/Publikationer/2006/Utrymningsdimensionering/
 
Det är därför databasen sunda hus finns. Den skall hjälpa byggare och projekten att hela tiden välja det material som är minst skadligt under byggprocessen.
 
Det är inte bara tempurmadrasser som är gjorda av PU, de flesta soffor, sängar, bilinredningar, skor med mycket mera är gjort av PU nuförtiden.

Borsyra är ett vanligt förekommande ämne som brandskyddsmedel och jag vet att det används i olika typer av isolering, inklusive många poluyretan-skum.
Borsyra används också som antiseptiskt lösning och ögonskölj då man fått starka alkalier i ögonen.
 
Tycker det är märkligt att man hänvisar till ett matrials u-värde under två skilda förutsättningar som i tidigare inlägg och andra inlägg på sajten som hänvisar till gullfiber/mineralull. Båda dess kräver TÄT konstruktion för att leverera sitt u-värde. DVS ullen skall vara "inplastad" utan minsta luftgenomsläpp, annars fungerar inte produkten enligt angivet u-värde. PUR skum "gör" tätt betydligt enklare. Gör en test bygg en kub/tärning av träreglar sätt osb innåt, fyll utrymmet mellan reglarna med skum de andra med ull. Jämför vilken som håller värmen bäst? Plasta sen in de kuberna med ull och gör om testet. Första jämförelsen kommer pur vinna stort, med inplastade kuber så kommer PUR fortfarande vinna med markant skillnad....
 
vassmannen skrev:
Tycker det är märkligt att man hänvisar till ett matrials u-värde under två skilda förutsättningar som i tidigare inlägg och andra inlägg på sajten som hänvisar till gullfiber/mineralull. Båda dess kräver TÄT konstruktion för att leverera sitt u-värde. DVS ullen skall vara "inplastad" utan minsta luftgenomsläpp, annars fungerar inte produkten enligt angivet u-värde. PUR skum "gör" tätt betydligt enklare. Gör en test bygg en kub/tärning av träreglar sätt osb innåt, fyll utrymmet mellan reglarna med skum de andra med ull. Jämför vilken som håller värmen bäst? Plasta sen in de kuberna med ull och gör om testet. Första jämförelsen kommer pur vinna stort, med inplastade kuber så kommer PUR fortfarande vinna med markant skillnad....
Helt sant. Fast ska man vara petig är det väl så att u-värdet ska spegla hela konstruktionen, u-värdet är t.ex. beroende av isoleringstjockleken, medan lambda endast anger materialets egenskaper oberoende av konstruktion och tjocklek. Men trots detta förutsätter tex. angivet lambda för för ull en helt tät konstruktion, vilket blir lite motsägelsefullt. Ja, sådan är världen, allt annat än bara svart och vit ;)
 
instämmer helt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.