Det skulle vara intressant om någon mer än TS kunde verifiera att det senaste tiden blivit sämre stommar, läser man på ikea är faktum stommar 18mm tjocka och melaminfolie
 
pbengtsson skrev:
Det skulle vara intressant om någon mer än TS kunde verifiera att det senaste tiden blivit sämre stommar, läser man på ikea är faktum stommar 18mm tjocka och melaminfolie
Problemet är just att det är den enda fakta man kan få fram utan att jobba med materialet och känna skillnaden...

Densitet i spånskiva kan skilja ganska kraftigt och tjockleken på melaminfolien likaså...

Bara för att Ikea kör med 18mm stommar så tro inte kvalitén är bättre än de som kör med 16mm vilket är merparten av dagens leverantörer...
Dock blir Svensson lätt lurade och tro att det är bättre kvalité för det är tjockare men densiteten tänker inte folk på... ;)
 
Molgan123 skrev:
har hört från många håll att Ikeas stomar är Marbodal fast med andra mått

skulle vara intressant att få veta om detta stämmer och om Marbodals stomar också håller sämre kvalitet nu för tiden

En klassiker som ofta nämns här på forumet och är fullständigt felaktigt.

Nej Marbodal har inget med Ikeas stommar att göra.

Densiteten går inte att jämföra, Ikeas stommar är mer porösa och enklare på alla sätt.
 
Oj.. Här står vi i begrepp att köpa ett IKEA kök :( . Får väl köra ut och klämma på ett HTH kök i Fosie.
 
Jag funderar på att bygga om några högskåp till, så jag får väl göra en empirisk undersökning själv.
Tyckte att för 2år sedan var stommarna helt ok. Återkommer med iaktagelser om det blir något.
 
Anders D skrev:
Oj.. Här står vi i begrepp att köpa ett IKEA kök :( . Får väl köra ut och klämma på ett HTH kök i Fosie.
Enda nackdelen med HTH budgetvariant är att det är ett begränsat lucksortiment kontra det som säljs i butik men det är samma kvalité på allting och de har ett betydligt större urvall i sin webshop än Ikea har tycker jag.

Komponerade själv ihop ett kök till en god vän för en tid sedan och priset blev strax under Ikeas och då fick vi ihop en mycket bättre lösning p.g.a deras större urval på storlekar av stommar samt detaljer...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Enda nackdelen med HTH budgetvariant är att det är ett begränsat lucksortiment kontra det som säljs i butik men det är samma kvalité på allting och de har ett betydligt större urvall i sin webshop än Ikea har tycker jag.

Komponerade själv ihop ett kök till en god vän för en tid sedan och priset blev strax under Ikeas och då fick vi ihop en mycket bättre lösning p.g.a deras större urval på storlekar av stommar samt detaljer...
Bra utbud i webshop, men gillade inte alls hörnskåpen. Dumma mått, iaf för vårt kök.
Kändes dock som gedigna grejer när man var i butiken.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk
 
Märkligt för jag tycker de flesta leverantörers hörnskåp är ganska identiska...
 
de har ett betydligt större urvall i sin webshop än Ikea har tycker jag.
Hur menar du att de har ett större urval än IKEA, 8 luckor att välja på är väl inte mycket att hurra för.

Hur är det med leveranstid på dessa platta paketskåp från HTH?

Rent generellt tycker jag att moderator borde titta på trådar där någon pekar ut en leveranör, vilken som helst, med Varning i headlinen när trådskaparen inte har något som helst konkret att visa förutom sin känsla för en produkt.

Jag har själv monterat många kök och enligt mig är det ingen förändring på stommarna hos IKEA, tvärtom upplever jag dem precis som många andra hantverkare som väldigt robusta och tåliga, speciellt som man drar ihop dom själv och inte har dem fraktade på en skumpig lastbil till kunden. Men om jag skulle uppleva en förändring i en produkt skulle jag inte varna för dem om jag inte hade torrt på fötterna att en ändring skett till det sämre.
 
Jag har monterat tre Ikeakök. Ett för två år sedan, ett i fjol och ett i sommar. Jag har inte upplevt någon kvalitetsskillnad på stommarna vid monteringen. Det senaste är mitt eget kök så jag vet inget om hur det håller i längden.

Ikeas lådor fungerar mycket bättre än de som satt i det 15 år gamla Vedumköket jag riv ut.
 
manose skrev:
Jag har monterat tre Ikeakök. Ett för två år sedan, ett i fjol och ett i sommar. Jag har inte upplevt någon kvalitetsskillnad på stommarna vid monteringen. Det senaste är mitt eget kök så jag vet inget om hur det håller i längden.

Ikeas lådor fungerar mycket bättre än de som satt i det 15 år gamla Vedumköket jag riv ut.
Ja, annars vore det väl konstigt, Klart att nya lådor fungerar bättre än ett par som är 15 år... :rolleyes:
 
  • Gilla
rchusse
  • Laddar…
manose skrev:
Jag har monterat tre Ikeakök. Ett för två år sedan, ett i fjol och ett i sommar. Jag har inte upplevt någon kvalitetsskillnad på stommarna vid monteringen. Det senaste är mitt eget kök så jag vet inget om hur det håller i längden.

Ikeas lådor fungerar mycket bättre än de som satt i det 15 år gamla Vedumköket jag riv ut.
Med tankte på att Ikea hela tiden jobbar med att göra saker billigare och "enklare" så är det såklart mycket möjligt att det även känns när man monterar dom. Kanske inget som vanliga svensson tänker på, eftersom man kanske inte har så mycket att jämföra med. Typ som, "det är det bästa (läs enda) kök jag har monterat."
 
pope70 skrev:
Hur menar du att de har ett större urval än IKEA, 8 luckor att välja på är väl inte mycket att hurra för.

Hur är det med leveranstid på dessa platta paketskåp från HTH?

Rent generellt tycker jag att moderator borde titta på trådar där någon pekar ut en leveranör, vilken som helst, med Varning i headlinen när trådskaparen inte har något som helst konkret att visa förutom sin känsla för en produkt.

Jag har själv monterat många kök och enligt mig är det ingen förändring på stommarna hos IKEA, tvärtom upplever jag dem precis som många andra hantverkare som väldigt robusta och tåliga, speciellt som man drar ihop dom själv och inte har dem fraktade på en skumpig lastbil till kunden. Men om jag skulle uppleva en förändring i en produkt skulle jag inte varna för dem om jag inte hade torrt på fötterna att en ändring skett till det sämre.

Läs mitt inlägg igen är du snäll... ;)


Paul-Staffanstorp skrev:
Enda nackdelen med HTH budgetvariant är att det är ett begränsat lucksortiment kontra det som säljs i butik men det är samma kvalité på allting och de har ett betydligt större urvall i sin webshop än Ikea har tycker jag.

Komponerade själv ihop ett kök till en god vän för en tid sedan och priset blev strax under Ikeas och då fick vi ihop en mycket bättre lösning p.g.a deras större urval på storlekar av stommar samt detaljer...
 
Angående densitetsdiskussionen på IKEA kan väl den som orkar gräva fram gammal info och kolla vikten på valfri gammal stomme och sedan jämföra med vikten på samma stomme idag. Hemsidan har denna för nuvarande modeller och vem vet så kanske kundtjänsten kan svara på detta. Har för mig att de inte skriver ut den i katalogen. Har vikten per paket har rimligtvis densiteten hos spånskivan minskat. Detta förutsatt att masoniten i ryggen på stommen inte påverkar det hela
 
Det kan ju vara så att Ikea har råkat ut för ojämn kvalitet på spånplattan. Men visst, Ikea pressar säkert sina leverantörer prismässigt och det går ut över kvaliteten på materialet till sist.
I övrigt tycker jag att spånplatta är ett märkligt material att använda i kök och badrum. Materialet tål ju inte fukt och väta och går det sönder så kan det svårligen repareras!
Kan det vara så att rationell tillverkning och lågt pris går före lämpligheten hos materialet här? Är det verkligen så vi vill ha det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.