Hej!

Jag har fått uppsatt några rader kakel på ena väggen, ca en meter upp från golvet, i mitt badrum och i efterhand (i dagsljus) så ser jag att det är olika bränning på platterna. Nu vill jag ta bort dem, hur gör jag? Jag kan förstöra tätskiktet bakom för det fixar jag nytt, men jag vill gärna spara gipsskivorna...

Vänligen
Pemell
 
Om du ska ta bort samtliga plattor är det väl bara att gå på med mejsel och hugga försiktigt. Om det inte gått mer än ett dygn från uppsättningen bör det gå hur lätt som helst, ju längre du väntar desto hårdare blir arbete.
 
Det har gått exakt ett dygn :(
 
pemell skrev:
Det har gått exakt ett dygn :(
Prova att bryta bort dom nu direkt...
 
Okej, ska testa! kan ju inte går annat än åt skogen :)
 
Nehepp, jag fick inte åka ut till huset och testa. Tanten säger att det här ska påminna mig om hur perfekt allt annat är.
 
Tråkigt för det lär ni med största sannolikhet ångra och då är det för sent kanske...
 
Precis vad jag säger. Kan du ringa henne? Skämt åt sidan, som jag har kämpat med tätskikt och flytspackling, så det känns riktigt tråkigt att låta det vara så här. Dock är ju risken att jag skadar gipset (och tätskikt) bakom när jag ska försöka ta loss dem.
 
Har du folie bakom är det ganska minimal risk att skada tätskiktet mer än att det går att fixa ganska lätt och gipset är ingen fara...
 
Jo, det är folie bakom. Men vilka verktyg tar jag, hammare och mejsel som någon tidigare tipsat om, eller finns det något bättre sätt? Eftersom jag kan komma in bra ovanifrån kanske det går att banka i något där, någon kil eller liknande? Är ingen expert på området precis... :)
 
en kofot brukar gå bra
 
Ett brett stämjärn eller ett speciellt verktyg som finns hos en hel del ÅF av kakel...
En typ spackel med hårt blad och handtag av järn som man kan slå på med hammaren...
 
Jag använde yxa i köket då jag tog bort kakel. De låter kanske lite våldsamt men de gick jätte bra. Man lägger yxan längs väggen och sveper bort kaklet. Yxan är ju ganska tung så den stoppar inte vid första kontakt med kaklet.
 
BILTEMAS 86028 golvskrapa! Fungerar perfekt!
 
kamilenski skrev:
BILTEMAS 86028 golvskrapa! Fungerar perfekt!
Påminner om den jag tänker på som jag har fast jag har bara ett skaft på 1dm i järn som man kan slå på med hammaren... också utbytbara kraftiga blad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.