Jag har precis spacklat in golvvärme och dragit Vp-rör från termostaten till jordfelsbrytaren och därifrån till centralen. Jag har köpt en 2-polig 30mA JFB och vill bekräfta hur den kopplas in. Jag tänkte dra fas och nolla från centralen till JFB och därifrån till termostaten. Medan jordkabeln låter jag gå direkt från jordskenan förbi JFB till termostat. Vad tror ni om det? JAg bifogar en bild på centralen och JFB. Tack på förhand! Och för er som hjälpte mig med hällen så fungerar den perfekt! Tack!
 
  • ELcentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, fas och nolla via JFB, jorden orörd/skarvas bara vidare.
 
Men då undrar man varför inte sätta JFB på HELA elcentralen, varför plutta på med en grupp??

Nollskena och skyddsjord verkar ju vara separerade (ser ut som det sitter 3 st nollskenor).

Sedan kommer de estetiska aspekterna.
Varför sitter inte JFB mot centralen? Varför linjerar den inte upptill eller nertill med centralen.
Det är ju tycke och smak men avslöjar troligen en hempulare.

Sedan kommer vi till hempuleri, och du känner att detta med JFB är något du har kunskap att montera??

Protte
 
Nolla och jord är inte separerade på centralen.
 
men de (noll, jord) går väl att separera enkelt (ser så ut iallafall)
 
Tack för svaren!

Jord och nollskena är inte separerade. Hur skall detta göras? Eller kan det lösas på något annat sätt?

Edit: Kan jag göra något med Nollskruven till höger i bild som löser problemet? Det enda som kommer in är 3fas och noll, dvs ingen jordkabel. Den inkommande nollan sitter i samma jordskena förbunden med en nollskruv. Och därifrån till de övriga skenorna.
 
  • IMG_0513.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om man sätter en JFB för en enstaka grupp som det här handlar som så ska väl inte nollskena och jordskena separeras? Montaget blir ju detsamma som att ha en lös JFB inpluggad i ett vägguttag.
Det ska ju räcka att dra fram fas och nolla via JFB. Skyddsjord dras förbi JFB och går direkt mot förbrukaren.
 
Riktigt, du ska inte separera nånting i centralen för din separata JFB.
Det är endast om du ska installera en JFB för hela centralen som skenorna ska separeras (vilket rekommenderas men vilket du kanske inte ska ge dig på själv).
Vad du bör göra i vilket fall är att känna på alla skruvar att det inte glappar någonstans, speciellt den som förbinder N- och PE-skenan.

För att summera hur den separata JFBn kopplas in:
- dra PE från PE-skenan till en PE-plint i din nya kapsling (ej via JFB på något sätt).
- Blå N från N-skenan till N-ingången på JFBn.
- Fas från säkring till L-ingången på JFBn.
Dvs precis som du skriver i inlägg #1
 
Du har PEN-ledare in, dv.s. kombinerad neutralledare och skyddsjord. Så du har visst en jordledare och inte bara en nolla. ;)

//Patrik
 
Tack så mycket för alla svar. Ska koppla in den i dagarna så jag återkommer med resultat. Men det borde inte vara några konstigheter! Tack!
 
Jag vill starkt rekommendera att du funderar på saken (och ev ställer fler frågor här) och startar jobbet först när du själv är 100% säker på att det inte finns några "borden" längre.
 
Ska bara säga att lossar du nollskruven i centralen finns risk för att alla grupper får en sk flytande nolla.
Vad det innebär är att apparater i anläggningen kan brinna upp pga förhöjd spänning i brist nolla.
Hoppas det fixar sig för dig.
 
Jag kommer absolut inte röra något jag inte är säker på. Därför kollar jag alltid här först för att jag vet att många här är extremt kunniga. Tack för hjälpen!
 
Jag skulle satsa på en JFB till hela centralen. Kostar så lite och ger så mycket.
 
En tvåpolig JFB är nog dyrare än en trepolig.... Satsa på en för hela anläggningen istället för bara sektioner.
Och när du isf gör installationen, så slå av huvudbrytaren så inget otrevligt händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.