Bryter ur detta ur "trångt i slangen"-tråden då snacket om att plinta upp i centralen är en sak jag funderat på.

R_Strandberg skrev:
Tid är också pengar..

En elinstallation med tändtrådarna snyggt inlagda på plintar längst upp i centralen och schysta aktorer på raderna under är en fröjd för ögat. Så fruktansvärt skönt att slippa koppla dessa tändtrådar i brytarna. Går oftast att gömma en liten kapsling med några brytaktorer i någon garderob vid ROT-jobb. Lägg en order på lite KNX istället nu!
ullberg skrev:
Jag önskar att jag hade plats för plintarna i min central, körde en Hager FW62, 144 moduler, till mitt minimala hus (ska byggas ut, kanske när jag är klar med KNX-installationen, men då har jag väl inga pengar kvar istället) men aktorer och säkringar tar upp nästan alla plats så nu blir det till att gå direkt till aktorerna, med potentiella problem om jag ändrar mig rörande brytning vs. dimning av en last.

Åh ju mer jag tänker på det desto mer vill jag ha plintar, riktigt synd att det inte får plats.

till trådskaparen, dyrt kanske, men ack så trevligt med KNX

/U


Hur görs en sådan plintuppsättning på bästa sätt?
I dagsläget är huset förberett med 20mm tomrör från takdosa eller kopplingsdosa i varje rum fram till befintlig central för att kunna byta traditionellt system mot ett KNX-system i framtiden, tanken var då 1 dvärgbrytare = 1 rum, dvs all el i ett rum ligger på samma dvärgbrytare (inte riktigt sant i kök + något utrymme till med många förbrukare).

Befintlig Hager Gamma-central är i princip full så planen är att sätta en likadan Hager Gamma direkt intill/ovanför/under den befintliga centralen för att ge plats för KNX-komponenterna.

Det kommer ju då bli en del dragning från befintlig central vidare till KNX-centralen där aktorer/dimmers/whatever tar vid innan dragning ut till respektive rum.

Hur görs detta bäst?

Är det lämpligt med följande?
Fas från dvärgbrytare ner till plint i KNX-central, ur plinten tar man sedan obruten fas, samt fas till aktorer & dimmers, tändtrådar från aktorer o dimmers går tillsammans med obruten fas från plinten i KNX-centralen till takdosa/kopplingsdosa i aktuellt rum för vidare fördelning till vägguttag och belysning. Nolla och jord tas på vanligt sätt från plintar i dvärgbrytarcentralen. På så vis blir det lättöverskådligt enligt principen en säkring = en "fasplint" = ett rum. De flesta flerkanaliga aktorer och dimmers idag verkar ju kunna hantera separata faser för de olika kanalerna, dvs du kan dela en flerkanalsaktor på flera rum och ha rummen separat avsäkrade. Kanske tom skall man satsa på plintar på tändtrådarna från aktorer/dimmers innan man drar kabeln vidare till respektive förbrukare för att lättare kunna modifiera konfigurationen i framtiden?

Har någon några tips på plintar, har bara erfarenhet av https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-540-66&toc=0 (Phoenix PIT 2,5 Quattro) sen tidigare men ser ingen anledning till att de inte skulle passa i det här fallet. Men känner någon här till något bättre (med hänsyn till att de ska sitta i en Hager Gamma) så får ni gärna tipsa.
 
I våra anläggningar så brukar vi alltid sätta plintar på hela raden där de flesta slangarna kommer in. T ex att du sätter alla plintar på dinskena högst upp i centralen. Kopplar in alla tändtrådar, även jord och nolla upptill i centralen. Sista jobbet jag gjorde satte jag 9st plintar från vänster som var faser från säkringarna.

Sen brukar de ändras och göras om tio ggr innan centralen är klar vart och vilka dimmeraktorer som ska sitta vart, Då underlättare det väldigt mycket om inte vissa kablar blir för korta osv. Kör sen med RK (kopplingskabel) från plintarna och ner på aktorerna, Mycket lättare att bunta ihop och kunna få det överskådligt :)

Någon bra rekommendation på plintar har jag inte för vi brukar oftast köra solarplus skruvplintar eller liknande, Men annars är snabbkopplingar/skruvlösa från weidmüller att rekommendera!
 
ullberg
För dina "fasplintar" har Hager motsvarande de PE/N pintar du har i en Gamma fast bruna (fas) så behöver du inte ta upp dinskena för detta (om du nu har plats i underkant / överkant av skåpet) art nr KNxxP (där xx är antalet anslutningar, ex. 06, 10, etc.) för att ta hand om alla tändtrådar funkar säkert de plintar du länkar till. Om man har plats föreslår jag att man plintar av alla tändtrådar in i centralen, oavsett om de intitalt är tänkta att vara konstant spänningssatta eller brutna, förutsättningarna kan snabbt ändras.

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.