platon1980 skrev:
De som har IKEA är nöjda, de som inte har menar på att det är billigt och dåligt, fast de inte har IKEA-kök själva, utan känner någon som kanske känner någon som har.
Tanken har inte slagit dig att det kanske är personer som faktiskt har personlig erfarenhet av ett IKEA-kök som yttrat sig (även de som är negativa)?

Eller menar du att alla som har ett IKEA-kök är nöjda? Jag tänker närmast på följande uttalande: "De som har IKEA är nöjda"

Jag har "ofrivilligt" haft ett IKEA-kök och jag var inte nöjd! Är jag undantaget som bekräftar din regel?
 
  • Gilla
Reffotsirk85
  • Laddar…
platon1980 skrev:
Det här påminner om när man diskuterar Citroën. De som har IKEA är nöjda, de som inte har menar på att det är billigt och dåligt, fast de inte har IKEA-kök själva, utan känner någon som kanske känner någon som har.

.
Fast oftast är det väl så att har man väl köpt något så framhäver man att det är bäst
(att man gjort en bra affär)

Har själv köpt ett ikea kök (innan monterat ett par) och är väl godkänt nöjd men vet faktiskt inte om det blir ett nästa gång...för som TS säger tycker jag de har börjat snika ner sig för mycket (sämre lådor/glidskenor) porösare mtrl i spånstomme, låddämpare har jag bytt ett par ggr,värdelöst sopphanteringsystem, sen har de för lite special lösningar
för t.ex täckskivor enbart 60 djupa för bänkskåp gör det bökigt om man vill ha djupare skiva t.ex

Nu har vi ju flera akörer kvik,epoc mfl som ligger hyffsat i pris att välj mellan
 
Mikael_L skrev:
Ja är användarnamnet ds23 går det ju att misstänka att det är en cittra-fanatiker man har att göra med. ;)
[bild]
Min är i samma färg (brun scarabée), men inte pallas, enkel super 5.
 
FredrikR skrev:
Ballingslövs luckmjukstängare kostade väl närmare 150:- /st medans man får en 2pack på IKEA för under 50lappen om jag minns rätt.
Sen om det speglar prisskillnaden på hela köket vet jag inte, men det säger nog en del.

Sen vet jag inte hur IKEA är nu när de kör Hettich? istället för som förr, Blum.
På Smedstorp Kök är de inbyggda i gångjärnen ;) d^_^b


platon1980 skrev:
Det här påminner om när man diskuterar Citroën. De som har IKEA är nöjda, de som inte har menar på att det är billigt och dåligt, fast de inte har IKEA-kök själva, utan känner någon som kanske känner någon som har.

TS är undantaget som berättar om egen upplevelse från nutid.
Jag är inte heller nöjd med mitt Ikeakök men som jag sagt så var jag tvingad till detta p.g.a både tidspress och pengar för 9 år sedan...
Dock lär det aldrig komma in ett nytt Ikeakök i mitt hem då jag både tycker kvalitén och utbudet är rent för dåligt...
 
FredrikR skrev:
Sen vet jag inte hur IKEA är nu när de kör Hettich? istället för som förr, Blum.
Åhå! Det hade jag inte uppmärksammat. Tyckte att de förut hade bra beslagsklass (för prisnivån på kök.) Blir väldigt intressant att se om även det faktiskt är en kvalitetssänkning även på detta.

Någon med erfarenhet?
 
ledighetskommiten skrev:
Åhå! Det hade jag inte uppmärksammat. Tyckte att de förut hade bra beslagsklass (för prisnivån på kök.) Blir väldigt intressant att se om även det faktiskt är en kvalitetssänkning även på detta.

Någon med erfarenhet?
Detta är ju tyvärr en av de saker som de verkligen snålat in på...

Framförallt Hettich lådsystem är riktigt rangliga och tar verkligen ner Ikeas kök till bottenplatsen... :S
 
Är det inte så att även Hettich har olika modeller precis som blum, mina hettich är riktigt stabila.
 
verktygsgurun skrev:
Är det inte så att även Hettich har olika modeller precis som blum, mina hettich är riktigt stabila.
Kan så vara men de jag stött på i Ikeakök är rangliga iaf... :S
 
platon1980 skrev:
Min är i samma färg (brun scarabée), men inte pallas, enkel super 5.
Proletärt!
 
Alltid roligt att se att det är samma personer som kommer på anti IKEA sidan så fort det postas något, likadant som det kommer likamånga eller fler till IKEAs försvar.

En av anledningarna till frustrationen kanske är att IKEA fullständigt äger den svenska köksmarknaden medan alla större konkurrenter måste säga upp folk och lägga ner butiker.??

Min kommentar till att man får vad man betalar för...IKEA är idag en av världens största köksleverantörer (över 40 länder, över 300 varuhus) och köper volymer som de flesta andra i Norden inte är i närheten av, därför har de såklart bättre inköpspriser. Det andra är marginalerna, har varit i köksbranchen innan och skillnaden mellan vad de olika leverantörerna tar i marginal är enorm, vissa leverantörer tjänar flera 100% på sina luckor.

Mitt tips är att prata med dina vänner om deras erfarenheter och sen leta upp det kök i den prisklass du känner är rätt för dig och dina behov. Hittar du det du vill ha på IKEA gör du en bra affär, hittar du det någon annanstans får du kanske betala lite mer men kanske också ett kök som passar dig lite bättre.
 
verktygsgurun skrev:
Är det inte så att även Hettich har olika modeller precis som blum, mina hettich är riktigt stabila.
Naturligtvis är det så. De har produktlinjer från det enklaste, odämpade etc. upp till lådor som klarar 80kg belastning.

En rolig sak som jag såg i den nya Ikea-katalogen när den kom:
De testar sina lådor genom att lasta dem med hela 8kg (!) och sedan öppna och stänga 200.000 gånger. Man kan undra vad de fick 8kg ifrån? Jag kan nog inte komma på en enda låda hemma där jag lastat så lite.. möjligtvis den med gladpack och folie.

För att resultatet ska säga någonting så kan jag tycka att testvikten borde ligga på 60 - 80% av vad lådan ska tåla och inte på en siffra som känns tagen ur luften.
Nu vet jag iofs inte vad de har för maxbelastning på sina lådor, men jag har svårt att tro att den ligger under åtminstone 25kg.
 
Det är väl ingen tvekan om att Ikeas kök är otroligt prisvärda, och med tanke på vad ett kök kostar där är det absolut inget fel på kvalitén!! Men ett kök som kostar 5 ggr mer är tveklöst mycket bättre. ( Har erfarenhet av båda)
Man står knappast och väljer mellan BMW 7 serie och Ford Focus när man köper ny bil eller...
 
Knåpa ihop ett testkök på Ikeas sida och se vilket pris du landar på...

Knåpa sedan ihop motsvarande saker på t.ex HTH webshop och se var du hamnar...

Jag står helt klart fast vid att man får mer för pengarna hos HTH och deras budgetvariant med platta paket via webshoppen ligger i samma prisklass som Ikeas...
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
pope70 skrev:
Alltid roligt att se att det är samma personer som kommer på anti IKEA sidan så fort det postas något, likadant som det kommer likamånga eller fler till IKEAs försvar.
FEL! Jag har som sagt tidigare slagits FÖR Ikea, men nu när de fullstandigt tappat koncepten är det läge att omvärdera.


pope70 skrev:
En av anledningarna till frustrationen kanske är att IKEA fullständigt äger den svenska köksmarknaden medan alla större konkurrenter måste säga upp folk och lägga ner butiker.??
Vilket bull! Håll dig till fakta. IKEA har ändrat produkten och helt enkelt försökt öka marginalerna genom att erbjuda en produkt som inte håller måttet. Ändrar man sig inte är jag övertygad att IKEA om 5 år tappat en stor del av marknaden tex till Epoq.

pope70 skrev:
Min kommentar till att man får vad man betalar för...IKEA är idag en av världens största köksleverantörer (över 40 länder, över 300 varuhus) och köper volymer som de flesta andra i Norden inte är i närheten av, därför har de såklart bättre inköpspriser. Det andra är marginalerna, har varit i köksbranchen innan och skillnaden mellan vad de olika leverantörerna tar i marginal är enorm, vissa leverantörer tjänar flera 100% på sina luckor.
Här är du nog ute och cyklar. Begreppet att man får vad man betalar för finns ovan. Det är rent snömos.
Dessutom har IKEA garanterat betydligt större marginaler än övriga leverantörer i de billigare skikten. Det äter upp det mesta av inköpsvinsten.

pope70 skrev:
Mitt tips är att prata med dina vänner om deras erfarenheter och sen leta upp det kök i den prisklass du känner är rätt för dig och dina behov. Hittar du det du vill ha på IKEA gör du en bra affär, hittar du det någon annanstans får du kanske betala lite mer men kanske också ett kök som passar dig lite bättre.
Nu missar du ju hela poängen.
Du kan bara prata med folk som precis köpt sitt kök eftersom IKEA ganska nyligen kraftigt sänkt kvaliteten. Konsekvenserna av det kommer att märkas längre fram. Men vill folk leka struts och strunta i att studera skillnaderna får de väl göra det ...
 
BjörnBygg skrev:
Det är väl ingen tvekan om att Ikeas kök är otroligt prisvärda, och med tanke på vad ett kök kostar där är det absolut inget fel på kvalitén!! Men ett kök som kostar 5 ggr mer är tveklöst mycket bättre. ( Har erfarenhet av båda)
Man står knappast och väljer mellan BMW 7 serie och Ford Focus när man köper ny bil eller...
Är det prisvärt då det inte håller?
Kök är mer än ett utseende. Då de ramlar sönder inom 5 år så är det enligt min mening inte prisvärt - hur billigt det än är. Då är det pengar i sjön.

I synnerhet nu då det finns allt fler kök som ligger nära i pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.