Nya köket i lägenheten är nästan klart nu, men jag har stött på problem med inbyggnadshällen. Jag köpte en Bosch som jag trodde skulle passa, men elektrikern kunde inte koppla in den då jag har 3-fas, 380-400V och hällen endast klarar 220V. Enligt installationsanvisningen skall den kunna kopplas in på 380V, men det verkar gälla varianter som levereras i andra länder, klisterlappen på hällen säger bara 220V. Att dra om el är ingen framkomlig väg enligt elektrikern då det skulle krävas ombyggnad av matarledning.
Leverantören, Elgiganten, ställer sig helt frågande och säger att det bara finns enfashällar 220V, och att den borde kunna kopplas in, men hänvisar till elektrikern för hur. Elektrikern säger i sin tur att inkoppling med enfas endast görs i äldre anläggningar och att alla nya anläggningar görs med trefas.

Vad skall jag göra? Jag står mellan två parter som inte förstår varandra och kan inte få ihop det.
Någon som vet vilken häll jag kan köpa? Jag har letat men inte hittat någon häll som kan kopplas in på 380-400V.
 
Som kompletterande kan jag säga att det elektrikern vill koppla in på, dvs vad jag har framdraget, är:
2 faser med nolla och jord
2x16A

Ugnen som redan är inkopplad är installerad på en fas.

Hällen jag har är en Bosch PIE645Q14X/02
 
Nu är det någon som har virrat till det ;). Du säger att du har en 220 V häll. Den ska alltså kopplas in mellan fas och nolla, vilket verkar vara exakt det som du har fram till din spis? 380V häll kopplas in med 2 eller 3 faser och ingen nolla. Nu har du juu 2 faser + nolla framdraget och ska alltså ha en 220V häll. Det ska alltså gå utmärkt att ansluta den hällen du har köpt. Enligt http://www.bosch-home.se/PIE645Q14X.html så levereras den redan med en norwesco kontakt för anslutning till enfas 220V.
 
Virrigt är det sannerligen. Problemet är att jag inte lyckats sammanföra elektriker med någon som kan berätta hur han skall koppla, då installationsanvisning inte verkar stämma med verklighet.
Han skall själv ringa Bosch igen imorgon så får vi se vad som kommer ut av det. Som tur är har jag öppet köp på hällen.
 
Problemet kan vara att hällen kräver mer än 16A enfas och då räcker det inte till med den ledning du har in och ev räcker inte heller inkommande till heller. Att han dragit fram nolla kan vara för att hällen kanske vill ha nolla för manöver. 2-faser + nolla finns det apparater som vill ha.
 
I ruta 6 i installationsanvisningen visar de också att man kan koppla in den på 2 faser och nolla, dvs 2x240v.
 
Två faser + nolla har jag tillgängligt och 2 x 16 A. Som du säger går det alltså inte att koppla den enfas på en 16A säkring, det räcker väl inte till mer än en platta.

Installationsbeskrivningen beskriver hur man skall koppla hällen för två faser och nolla, men på själva hällen finns det inte anslutningar för att göra det. Enligt elektrikern finns det vanligtvis en plint att koppla in sig på, men här ser han ingen och vill naturligtvis inte bryta bakhöljet för att hitta en utan klartecken från Bosch.
 
Robert-san01 skrev:
I ruta 6 i installationsanvisningen visar de också att man kan koppla in den på 2 faser och nolla, dvs 2x240v.
Ja, men senare i anvisningen under "Sätt in och anslut hällen" står det "Spänning: se typskylten".
Och på typskylten står det bara 220-240V.
 
Du har dragit fram helt rätt d.v.s. 2x16A +N för Siemens-hällar. Eftersom de oftast är identiska med Bosch är jag säker på att det är rätt även för den. På sladden så brukar det sitta en klisterlapp med info om hur det kopplas alt. sitter klisterlappen på undersidan av hällen.

En alternativ inkoppling till detta brukar vara 1x25A, men vad jag förstått så är detta inte vanligt i Sverige samt att du då inte kan få ut full effekt ur hällen.

Det bör ju finnas någon elektriker här som kopplat in detta och kan svara på exakt hur omkopplingen går till.
 
Hällen är inkopplad till slut. Elektrikern satte sin chef på att ringa upp Bosch, och till slut fick han reda på att den kunde kopplas, och hur, genom att klippa kabeln och sätta på ny kontakt.
Det står ju som sagt i installationsbeskrivningen, men den motsägs av typskylten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.