Är intresserade av följande hustyp:

http://www.savsjotrahus.se/saljcenter/dokument/villa_uppsala_1_2_081031.pdf

Men är det så klokt att bygga med ett nästan platt tak? Måste vi gå upp o skotta snö på vintern...?

Sen undrar man förstås oxå om det blir mycket dyrare med ett sånt tak? Eller är det bättre/billigare att bygga ett hus med sadeltak där allt vatten o annat "rinner av"?

Tacksam för synpunkter! Vi har aldrig byggt nåt förut o känner oss utlämnade till husföretagens representanter, men hoppas få många bra tips o ideer från detta underbara forum! :D
 
Taket på bilden lutar iaf såpass att vatten nog rinner av utan problem, men räkna med att få skotta bort snö iaf under de mest snörika vintrarna. Taket är ju säkert konstruerat att palla för en del snö, men inte hur mycket som helst. De senaste två vintrarna har jag sett alla mina grannar uppe på sina platta tak för att skotta.
 
  • Gilla
DiddeB
  • Laddar…
Klokt eller inte skall jag låta vara osagt, men jag kan inte se några fördelar med ett platt tak. Min personliga inställning är att vatten är husets värsta fiende, och detta skall bort från huset så snart som möjligt. Ett sadeltak är att föredra, och jag skulle inte bygga (eller köpa) ett hus med platt tak om det inte fanns några större fördelar som uppväger den ökade risken för problem.
 
I städer kan man använda platta tak till trädgård och på så sätt hushålla med värdefull tomtmark.
 
Min personliga åsikt är att det är snyggt.
Är det byggt på ett korrekt sätt så är det absolut ingen fara.
I era trakter har ni väl knappt nån snö ändå?!
 
Detta tak är - som sagt - inte alls plant. Man kombinerar ett flackt tak med kraftigare takstol. Väljer du ett bandtäckt tak kommer snön att glida av mycket lättare än med strävt underlag. Det går alltså alldeles utmärkt att bygga såhär, om man konstruerar med eftertanke.

Det jag har svårare att svälja är detaljer som inbyggda stuprör. De är kommer nästan ofrånkomligen att förkorta byggnadens livslängd. Andra riskkonstruktion besläktade med "nyfunkis" är takterrasser och balkonger ovanpå inredda boningsrum.
 
Falsat plåttak som detta och hela 6 graders lutning är inget större probelm. Lätt att få av snön vid behov. Moderna plåttak är rätt hala, så det bör glida av rätt bra, det gör det på vårt garage med samma lutning. Det platta papptak vi har under var det däremot stora problem med.

Dovk föredrar jag ett visst takutsprång och vanliga häng/stuprännor, det skyddar som sagt fasaden bättre. Ett rejält tak över varje ingång också, så drar man inte in nån blöta.
 
Tack så jättemycket för era åsikter o erfarenheter! =)

Det här med takutsprång o hängrännorna var ju något som vi absolut inte tänkt på... Men det kommer vi att ha i åtanke när vi pratar med Sävsjö!

Det kommer nog att bli många inlägg från oss efter varje gång vi pratat med husföretaget! =)
 
Svar: nej


ooOoo
 
Platta tak hör nog inte egentligen till vårt klimat riktigt - de hör väl till medelhavets arkitektur!
Päronen hade ett hus med platt tak förrut. Det var ett himla meck med snöskottning på vintrar och hela tiden översyn och besiktning av skarvar och takbeläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.