I kontraktet du skriver på ska du ha en "besiktningsklausul", vilket innebär att du går vidare med köpet först efter en besiktning. Först då anlitar du en besiktningsman.
 
Jaha, det är så det man gör! Tack så hemskt mycket för båda svaren, på så kort tid. Eloge till er!
 
Har varit och kikat på huset idag. Det är riktigt bra läge enligt mig. Jag gillar läget riktigt mycket. Men direktel med luftvärmefläkten, tomträtten och inredningen som ligger o skrapar lite. Jag är lite tveksam. Det kommer en besiktningsman imorgon, som ska besikta huset. Får se vad som står i protokollet.
 
Kan bidra, att renovera badrum går på mellan 100,000 (arbeyar själv) till 250,000 bkr behörig totalentreprenad och modernt...,
Braskamin som jämförelse kostade oss 30,000 ca 2006. Innan vi köpte hus trodde vi att det var dyrare att stoppa in en kamin än att bygga badrum :)
 
Jaha okej. Inte visste jag det. Tack så mycket!

Kan även säga att huset som jag var på visningen blir inte av, är inte intresserad av det längre.
 
Angående ekonomin: Att köpa hus är den största affären i livet för de flesta, och vilket hus du väljer har väldigt stor påverkan på hela din ekonomi. Respektera det och gör en ordentlig kalkyl och se till att du har benkoll på vad du gör. Om du inte redan har gjort det, läs en bok om att köpa hus och se till att du förstår allt i den.

Kom ihåg kostnader för pantbrev och lagfart. Det är pengar som du ska ut med utöver kontantinsatsen. Enligt vad jag har hört kräver banker 25% kontantinsats av vissa kunder numera. Om du köper ett hus utan pantbrev för 1000000 med lån på 750000 så behöver du upp till 250000 + (1000000*0.015+825) + (750000*0.02 + 375) = 281200 kr

Kom ihåg att mäklarnas kalkyler utlämnar underhållet av huset. En mäklarkalkyl inkluderar bara drift, ränta och amortering. Jag skulle räkna med minst 2500 kr/månad för att hålla huset i befintligt skick. Är man sugen på omfattande renoveringar och standardhöjningar så skulle jag räkna med en högre summa. Ska dock sägas att jag inte själv har något hus utan letar, så kanske någon erfaren husägare kan ge en bättre siffra.
 
Byggis1976 skrev:
Kan bidra, att renovera badrum går på mellan 100,000 (arbeyar själv) till 250,000 bkr behörig totalentreprenad och modernt...,
Braskamin som jämförelse kostade oss 30,000 ca 2006. Innan vi köpte hus trodde vi att det var dyrare att stoppa in en kamin än att bygga badrum :)
Går det inte att komma ner billigare om man väljer plastmatta och inredning från IKEA? Jag har hört siffror i storleksordningen 30000 kr för ett badrum. Ca 15000 för plastning, 10 för inredning och 5 för övrigt. Ett plastat badrum behöver inte vara fult - det finns riktigt snygga plastmattor och om man tänker till lite så kan man få det riktigt snyggt. Jag var helt inne på keramiskt badrum tills jag såg badrummet i lägenheten jag bor i nu, som är både snyggt och plastat.

Plast har också några fler fördelar. Dels är det säkrare mot vattenskador än kakel/klinker och sedan så behöver man inte golvvärme så man kan behålla eventuella befintliga radiatorer.

Det är inte säkert att man måste byta ut badrumskeramik heller. En rejäl rengöring kan göra underverk, och ett gammalt kvalitetsbadkar kan re-emaljeras.


Kök behöver inte heller bli superdyrt. Man kommer ofta långt med att lacka om befintliga köksluckor och målning av stommar. Jag skulle inte slänga ut en platsbyggd köksinredning utan starka skäl. En gammal diskbänk går man på med autosol så blir den som ny. Bänkskivan har väldigt stor påverkan på hela kökets intryck så det kanske kan vara värt att satsa på en riktigt snygg bänkskiva. Läs också gärna tråden om ett praktiskt vardagskök.
 
Byggis1976 skrev:
Kan bidra, att renovera badrum går på mellan 100,000 (arbeyar själv) till 250,000
Njae, nog kan man komma betydligt under 100 kkr. Allt beror på materialval och vilken standard-/lyxnivå man vill ha.
 
Jag är medveten om pantbrev- och lagfarts -kostnader.
 
Vårt badrum (nybygge) har varit mycket billigare. Vi anlitade en som gjorde flytspackling och sedan så gjorde vi tätskiktet själva (vilket är lätt med foliesystem) och sedan så anlitade vi en kille som gjorde kakel och klinkers.
 
Okej, så det går nog komma undan lite billigare iaf, med alternativa lösningar! Det är ju alltid roligt att höra. Tack för era svar!
 
Har gått från villa, till radhus då jag såg detta hus. Tyckte det var ganska intressant. Ca 5000 kr i hyra. Det är luftvärmepump, är det dåligt?

När man köper bostadsrättsradhus, ska man besikta sånna också? Det är ju inte riktigt samma sak som villa, men vad är det man ska kolla på? Eller är det en hyresvärd som vissa fel o dylikt?

http://w4.objektdata.se/pregen/329/OBJ18017_1142765329/hemnet.htm
 
Kolla uppvärmningskostnader så du inte får överraskande höga elräkningar vintertid. Det hänger luftvärmepump men det finns radiatorer som verkar kräva högt vattentemperatur ... elpatronvarning :)
 
hmm okej. Får kika på uppvärmingskostnaderna. Hur gör jag det på enklast sätt? Fanns ingen kalkyl.
 
kanske elleverantören kan ge dej info om sista årets elräkningar? Eller har huset ingen egen elmätare? Ring bostadsföreningen och fråga. Bra att veta veta vad det kan kosta utöver den uppvisade månadsavgiften ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.