Klart du ska ha våtrumsmatta om det är det du vill ha! Eller kanske en mix - matta på golv och kakel på väggarna, kan bli riktigt snyggt. Hursomhelst, har precis haft kontakt med en del golvläggare (se även mitt inlägg i forum Tvättstuga) och jag vet, det var inte helt lätt att få tag på nån "bra". Men två referenser kan jag ge som vi fick bra kontakt med; Fredells och Skuru Golv. Ring eller åk dit. Slutade med att Skuru gjorde vårt golv ("sjukt snyggt" som du säger) och vi är väldigt nöjda. Men räkna med att dom flesta inte har en ledig tid typ imorrn.. Good luck
 
med badrummet såklart. vad skulle jag annars mena?
 
Hubbe2: Tack för ett sakligt och relevant inlägg.

5.2 racing: Typ så ja. Jag prioriterar kanske ett fräscht badrum med våtrumsmatta och möjlighet att renovera resten av lägenheten också, än bara ett fint badrum. Särskilt när jag bara lyckas få tag på ockrare när jag letar efter plattsättare.

Kriff: Tusen tack, ska kolla upp dom!

KakelDanne, Det var lite oklart bara. Ditt inlägg var ju inte så... Informativt.
 
Vilka är alla desa ockrare till plattsättare?? Tycker mig ofta läsa här på forumet att folk är missnöjda med plattsättare. Vet inte om det är det att folk inte förstår vidden av en badrumsrenovering eller om det är så att det är många plattisar som saltar fakturorna. Snälla upplys mig någon som har erfarenhet som konsument. .)
 
KakelDanne, ett prisspann på 50 000-130 000 efter ROT-avdrag för samma badrum och samma innehåll i offerten? Hantverkare som tar 2500 kr för byte av enbart dörrkarm (inte ens dörrfoder ingår) när de ändå är på plats. 6 spotlights för 6000 kr (exkl. montering och installation) och då har jag inte ens bett om nåt fancy utan bara det mest standard.

Det känns som att salta?
 
spottarna känns kraftigt, men att säga att dom som tar 130000 har saltat fakturan är ju omöjligt att svara på eftersom jag inte har en aning om var eller i vad du bor?(eller vad som ingår) Innerstan 5 trappor upp utan hiss med putsade väggar gammal gjutjärnsbrunn, gamla vattenrör/ ballofixer. Sitter brunnen 40 cm ner i gammal konstruktionsbetong? Måste man ner till grannen och öppna tak? Stänga av vatten i hela kåken? Tappa radiatorvatten? bila ut 3 fulla bigbag säckar? Alltså det är så mycket som kan skilja sig från badrum till badrum. Väggarna kanske lutar 3 cm inåt och kåken är k-märkt så väggarna måste putsas upp? nää, men du förstår, det är skillnad mot exempelvis ett rdhus badrum från 95 där man mer eller mindre plockar ner gamla gipsskivor från väggarna, skruvar upp nya, river ut mattan, lägger slingan, flyter, isolerar och sätter plattor. 130000 efter rot måste jag i för sig hålla med om låter saftigt om det är som du säger att det är mer eller mindre standard som gäller. Men grejen med badrum är att en hundring käkas upp relativt snabbt. el ska ha 15 rör 15 ev snickare 15 osv... det går fort. Vad ingår i offerten?
 
Eftersom att alla offerter lämnats på exakt samma underlag, så borde ju prisnivån ligga ungefär lika oavsett om förutsättningarna är som du skriver eller inte? För det är inte innerstan, inte 5 trappor upp, inte gamla vattenrör, inte gammal gjutjärnsbrunn, det finns lokal vattenavstängning, alla horisontella och vertikala stammar äbytta etc etc. Omfattningen på min renovering är snarare som ditt radhusexempel.

Allt ingår i offerten förutom kakel, klinker, möbler, spottar, porslin, beslag etc.
 
ja, då är det märkligt att det är sånt stort spann. tråkigt måste jag säga.
 
Mmm, det är ju inte så att jag tagit in offerter på olika badrum liksom. Men men, min jakt fortsätter.. :)
 
Om du kan tänka dig att driva bygget och köpa in resp hantverkare separat (eller kanske göra nått moment själv) så kan jag rekomendera Golvessen som gjorde ett bra jobb med att sätta våtrumsmatta i mitt badrum 2008, det var färgaffären (colorama) som sålde mattan som tipsade om dem, dock var det bara just sätta upp våtrumsmattorna (vägg+golv) de gjorde åt mig.
 
Jag kan inte rekommendera Skuru Golvservice. Plastmattan satt dåligt vid tröskel och de slarvade vid rörindragningarna - inte alls tätt. De fick komma tikllbaka och limma, men snyggt blev det inte.
 
Hur blev det till slut T.S nu när det gått ett drygt år, tillhör väl också en av få som valt matta på vägg och golv men visst ger ett kaklad badrum mer lyxkänsla..
 
Alpha skrev:
Hur blev det till slut T.S nu när det gått ett drygt år, tillhör väl också en av få som valt matta på vägg och golv men visst ger ett kaklad badrum mer lyxkänsla..
Jag kunde inte bestämma mig, så jag la ner allting med badrummet och satsade mig själ i köket istället. Om 1½ vecka kommer hantverkarna och börjar riva. Känns som rätt beslut!
 
emmaeriksson skrev:
KakelDanne, ett prisspann på 50 000-130 000 efter ROT-avdrag för samma badrum och samma innehåll i offerten? Hantverkare som tar 2500 kr för byte av enbart dörrkarm (inte ens dörrfoder ingår) när de ändå är på plats. 6 spotlights för 6000 kr (exkl. montering och installation) och då har jag inte ens bett om nåt fancy utan bara det mest standard.

Det känns som att salta?
Spottarna var väldigt dyra. 1000 kr/spott inkl. installation är vad man brukar räkna, har jag hört.
Dubbla priset om det rör sig om LED. Fast det är förvisso inte i Sthlm där allt automatiskt är dyrare.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.