Hallå!

Jag kikar på en grästrimmer för att polera kanterna på gräsmattan. Bland batterimaskinerna verkar det finnas två läger, antingen plastknivar (Bosch, Gardena) eller tråd (Black & Decker). Är någon av dessa "kapmetoder" att föredra framför den andra? Jag inbillar mig att en plastkniv är väldigt skör om den stöter på en liten sten, men det kanske är lika illa med snöre? För grövre jobb finns redan en röjsåg, så jag skulle helst ha en batterimaskin för detta finlir. Har ni något tips?

/Iceman71
 
Är jättenöjd med min gardena. Kniven är av mjuk plast och klipper väldigt bra samt går inte alls av på samma sätt som tråd gör.
 
Har precis köpt Gardenas batteridrivna med "plastkniv". Har tidigare haft med snöre.

Har kört ett par varv runt huset utan nämnvärt slitage på kniven. Följde med ett 10-pack.
Kan klart rekommendera plastkniv istället för snöre som går av hela tiden och behöver matas ut.

/J
 
Min B&D(?) matar ut tråden automatiskt.
Jag klipper nära husväggar, träd, staket och rensar ogräs mellan stenplattor med den. Funkar utmärkt.
Går även bra att klippa "vanligt" gräs med den, men jag kan tänka mig att kniv är bättre om man inte stöter mot hårda saker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.