Hejsan

Sitter och tittar på Leighs jiggar D4R och Super 18/24 och vilka fina resultat man enkelt kan få med deras isoloc templates. Blir väldigt sugen på att göra nåt sånt. Men, det är verkligen inga billiga grejer, dyra möbler blir det ;) Så min fråga blir följdaktligen, finns det några alternativ till lite mer överkomliga priser?
 
Du kan ju alltid skick ett PM så får du låna min Leigh D4R för fraktkostnad tillsammans med Leight fräskit för 8mm shank. Självklart med fullständig manual och det nya Box joint kit som man kallar det.
Kostnad = Fraktkostnad tur och retur på obestämd tid... den har legat still i ett år så det vore kul om ngn verkligen fick skapa ngt med den.

EDIT: komplett med adapter för Festool OF1010 med fl. enligt Leigh's hemsida.
 
Jag har använt D4R en del och visst de kostar i inköp men går kanske att hitta billigare i USA? Sedan är de väldigt flexibla på ett sätt som många av de andra billigare tillverkarna inte kan jämföras med plus att man sliter inte direkt ut dem, man kan ha glädjen av dem under många år och otaliga projekt.
 
Har en Super 18 med VRS och är helnöjd med den. D4R ger om jag minns rätt lite fler möjligheter (minns inte vilka just nu) och större flexibilitet men jag har inte saknat något ännu. Super serien klarar det mesta och är ganska mycket billigare. Kan rekommendera VRS tillsatsen. Fräsen blir stadigare om dammuppsamlingen blir rejält mycket bättre (+ att slangen är under arbetat och ur vägen).

/Woodchuck


EDIT: Frågan var om det finns billigare alternativ. Det gör det. Den här till exempel http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-dovetail-jig-prod21973/ Väldigt lik en som såldes av Claes Ohlson för några år sedan. Tror att Verktygsboden och DUAB oxå har samma/snarlik. Om den är bra/användbar vet jag inte men de billigare modellerna brukar vara ganska begränsade i vad man kan göra med dem.
 
Redigerat:
Festool har ju en jigg också, hur står sig din i jämförelse med Leigh och den från Axminister? Nån som provat den?
Prismässigt verkar den ligga lite under leigh.
 
Thomas_snickare skrev:
Festool har ju en jigg också, hur står sig din i jämförelse med Leigh och den från Axminister? Nån som provat den?
Prismässigt verkar den ligga lite under leigh.
Jag köpte min Leigh D4R efter att ha läst recensioner. Festool var med bland recensionerna, och ett stort klagomål var bristen på anpassningsbarhet (både på de synliga skarvarna, likväl som kraven på både material och fräsar som används för att göra dem).

Tror ju inte de är dåliga, men största vitsen med Leighen är både den ställbara bredden, och de färdiga mallarna som kan göra väldigt små skarvar.

--- Mats ---
 
Mats, vad menar du med "väldigt små skarvar"? är det storleken på själva sinkningen du menar?
 
Thomas_snickare skrev:
Mats, vad menar du med "väldigt små skarvar"? är det storleken på själva sinkningen du menar?
Ja. Om man köper deras mallar för ställbara tappar (zink eller finger) så får man en frihet sätta dem som man vill, men det går det åt rätt stora avstånd mellan dem. Köper man mallen för de fasta fngerskarvarna så kan man göra väldigt smala "fingrar".

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Ja. Om man köper deras mallar för ställbara tappar (zink eller finger) så får man en frihet sätta dem som man vill, men det går det åt rätt stora avstånd mellan dem. Köper man mallen för de fasta fngerskarvarna så kan man göra väldigt smala "fingrar".

--- Mats ---
Hoppsan, hoppsan!!!

Ordpolisen noterar felaktigt användande av ord.

Zink är ett grundämne.

Sink är en metod för fogning av hörn i exempelvis lådor, företrädesvis av trä eller liknande material.

Ordpolisen - over and out! :D
 
vojma skrev:
Hoppsan, hoppsan!!!

Ordpolisen noterar felaktigt användande av ord.

Zink är ett grundämne.

Sink är en metod för fogning av hörn i exempelvis lådor, företrädesvis av trä eller liknande material.

Ordpolisen - over and out! :D
Hoppsan hoppsan!!!

Internavdelning för internutredningar av ordpoliser noterar felaktigt påhopp och ordpolisbrutalitet!

Zink är mycket riktigt ett grundämne, men sink är inte en metod för fogning av hörn, sinkning är en metod för fogning av hörn. Dessutom var det inte en fråga om felaktigt användade av ord, utan endast en felstavning, som förvisso kunde uppfattas som felaktigt ord, men sådant ska en ordpolis kunna urskilja. Dylik ordpolisbrutalitet kan inte accepteras och vojma är härmed suspenderad som ordpolis tills vidare.

Ordpolisinternutredaren - out! :D
 
thomasx skrev:
Dylik ordpolisbrutalitet kan inte accepteras och vojma är härmed suspenderad som ordpolis tills vidare.

Ordpolisinternutredaren - out! :D
Hoppsan, hoppsan!!!

Ordböjingspolisen observerar att ordpolisinternutredaren thomasx påpekar att sink inte är en metod för (samman-)fogning av hörn. "Sink" torde dock kvala in som en grundform av "sinkning" då mycket få (om några ?) ord i SAOL har ändelsen "-ning".

Ordpolisinternutredaren thomasx får en reprimand och ordböjningspolis vojmas suspendering upphävs i denna stund

(Huruvida ordböjningspolis vojma har mandat att upphäva sin egen suspendering kvarstår dock att utreda.)
 
vojma skrev:
Hoppsan, hoppsan!!!

Ordböjingspolisen observerar att ordpolisinternutredaren thomasx påpekar att sink inte är en metod för (samman-)fogning av hörn. "Sink" torde dock kvala in som en grundform av "sinkning" då mycket få (om några ?) ord i SAOL har ändelsen "-ning".

Ordpolisinternutredaren thomasx får en reprimand och ordböjningspolis vojmas suspendering upphävs i denna stund

(Huruvida ordböjningspolis vojma har mandat att upphäva sin egen suspendering kvarstår dock att utreda.)
Den som kan sin SAOL vet att sink betyder dröjsmål. Verbet i grundform för nämnda metod är att sinka, metoden kallas följdaktligen sinkning. Sinka är också ett substantiv i bestämd form singularis, en sinka, flera sinkor.

Vojmas ihållande ordpolisbrutalitet och missbruk av sin suspendering resulterar härmed i en permanent ordpolisavstängning ;)
 
Det enda jag läser är "en slinka, flera slinkor"?
 
Min finska kompis brukar ha sinka på sina mackor, han har även bjudit på sinkpaj.
 
slacker skrev:
Det enda jag läser är "en slinka, flera slinkor"?
Likt Mells finske kompis läste jag skinka, men vad man ser beror ju på vad man associerar till ;)

Beställde förresten en festool fräs idag, misstänker den kommer komma till nytta nästa vecka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.