Hej!

Vi håller just på att avverka en del träd på vår tomt nordväst om Stockholm. Vi har inte direkt massor och massor med träd på tomten men de som skall ned är stooooora (bland annat den största gran jag sett :surprised: )! Tänkte först att det blir bra med gratisved till braskaminen men nu börjar det kännas som att det blir väldigt mycket! Vissa träd är dessutom så grova att man fått klyva dem för att överhuvudtaget kunna hugga ved av dem till slut.

Har ni några förslag på hur man kan bli av med det vi inte vill ha, helst gratis såklart? Finns det sågverk som köper sådant och i sådana fall hur mycket måste det vara för att de skall vara intresserade? Kommer de och hämtar?

Tacksam för alla goda idéer!
/Petra o Lage

 
Kanske, det är faktiskt svårt att säga. Ädelträ (olika lövsorter) kan snickerier etc vara intresserad av, de hämtar säkert. Handlar det om gran så vill ett sågverk ha normalt ca 200 fubm3 för att vara intresserade. Fast ligger det snyggt vid väg och om de ändå åker förbi kan de kanske vara intresserade.

Åker du dit med det är chansen större att de köper, men nu efter stormen finns inga garantier... Jag säger: Hugg ved! Såga upp det och hugg efter hand. Fast elda inte gran i öppen spis... ;)
 
Tackar!

En fråga bara, varför skall man inte elda gran i öppen spis?

/Petra (som inte har haft kamin/öppen spis förut)
 
LageoPetra skrev:
En fråga bara, varför skall man inte elda gran i öppen spis?
Gran sprätter gnistor som f*n. :D
 
jureit skrev:
EDIT: Va f*n! Här går man och hämtar en kopp kaffe innan man lägger in inlägget å nog fasen är Immen där och kladdar till det i strängen. Har du inget annat att göra än att hänga här eller? Har inte du ett hus att bygga på? Din fru borde tvinga dig att sitta med ett 28,8-modem, tumvantar med lås eller tvångsstudier av Elloskatalogen. BAH!

;) ;D
:-[ Förlåt, men jag visste inte att du var och hämtade kaffe. ::) Du kan väl hojta till nästa gång du blir kaffesugen. ;D
 
jureit skrev:
Han såg nästan lättad ut att han hittat någon som ville ha hans ved och berättade att han hade frågat flera stycken som tackat nej, med motiveringen att "det går inte elda med, det går bara elda med björk".

Själv undrar jag om jag bara har inbillat mig att vi värmt stugan hela vintern med gammalt rivningsvirke...  
Det är stor skillnad mellan björk och andra trädslag när det gäller att avge värme.

Vi har en gammal vedspis i köket där det får brinna jämt på vintern. I den spisen märks det stor skillnad på tiden det för att t.ex. koka kaffe beroende på om man eldar björk eller något annat som t.ex. granbrädor, asp, hägg eller något annat träslag.
Björk är helt enkelt överlägsen 8)

 
Den här tabellen hittade jag på
http://www.kisaved.com/vedeldning.htm

Värmevärdet för de olika trädslagen svarar ofta väl mot densiteten i torrt tillstånd.
I nedanstående tabell är vikten i helt torrt tillstånd angivet ( F 0%, kg/ m3) per kubikmeter för ett stort antal trädslag.
TrädslagKg/m3
Gran430
Lind440
Asp450
Tall490
Klibbal490
Sälg490
Lärk550
Lönn570
Björk580
Alm640
Ask650
Ek650
Bok680
Rönn720

Så asp är inte mycket bättre än gran, hägg är inte med, men rönn får man nog elda med försiktighet, annars blir det nog för varmt!

/EB
 
Totte_S
Kan inte låta bli att dela med mig av egna fältstudier ;D
När jag bodde i lägenhet med öppen spis fick jag lite ved av en kompis föräldrar. De hade sågat ner fruktträd, plommon, päron och äpple, för sådär 10-15 år sedan. Veden var lagrad inomhus och minst sagt torr. Efter en helkväll framför öppna spisen med bara denna ved hade en stor del av teglet i spisen spruckit pga värmen :surprised:
Säger en del om den hetta som blev av den veden.
 
När vi skulle röja på vår tomt i Skåne (ek och björk) så kontaktade vi ett sågverk och de ville köpa våra träd. En kille kom dit, sågade ner alla träd och betalade oss en liten summa för träden. Men detta var ju som sagt ek, kanske svårare med gran.

/Anna
 
EB skrev:
Den här tabellen hittade jag på
[länk]

Värmevärdet för de olika trädslagen svarar ofta väl mot densiteten i torrt tillstånd.
I nedanstående tabell är vikten i helt torrt tillstånd angivet ( F 0%, kg/ m3) per kubikmeter för ett stort antal trädslag.
TrädslagKg/m3
Gran430
Lind440
Asp450
Tall490
Klibbal490
Sälg490
Lärk550
Lönn570
Björk580
Alm640
Ask650
Ek650
Bok680
Rönn720
     
Så asp är inte mycket bättre än gran, hägg är inte med, men rönn får man nog elda med försiktighet, annars blir det nog för varmt!

/EB
Tack för den tabellen.
Dags att omvärdera rönnarna på landet !!
 
Rönn är inte rolig att klyva, den är ofta väldigt vriden i veden.
 
EB skrev:
Den här tabellen hittade jag på
[länk]

Värmevärdet för de olika trädslagen svarar ofta väl mot densiteten i torrt tillstånd.
I nedanstående tabell är vikten i helt torrt tillstånd angivet ( F 0%, kg/ m3) per kubikmeter för ett stort antal trädslag.
TrädslagKg/m3
Gran430
Lind440
Asp450
Tall490
Klibbal490
Sälg490
Lärk550
Lönn570
Björk580
Alm640
Ask650
Ek650
Bok680
Rönn720
     
Så asp är inte mycket bättre än gran, hägg är inte med, men rönn får man nog elda med försiktighet, annars blir det nog för varmt!

/EB
Sedär, då fick man lära sig något nytt  :-[ ;) :)

När jag funderar lite mer på den tabellen så är det ju så att de "bästa" trädslagen, dvs de som är bättre än björk inte finns i Norrland där jag bor :'(  Undantaget är väl då Rönn som finns i enstaka exemplar, men aldrig i skogen.
Finns det älg finns det ingen rönn som når "över snön"

Skulle vara intressant att veta vad Hägg har för värmevärde. Tycker det brinner oerhört dåligt  :(
 
Hade själv en förutfattad mening om att björk skulle vara överlägset att elda med. Blev dock lite fundersam när jag såg tabellen ovan och att värmevärdet skulle vara proportionellt mot densiteten. Men när jag kom på att det är värmevärdet per volymsenhet som är det viktiga vid vedeldning gick det upp ett ljus.......

Björk är då bättre än gran och tall som är vanliga bränslen. Det enda träslag som slog björk i min tabell var då bok. (övriga var al och asp). Skulle vara kul att få reda på vad värmevärdet är för rönn.
 
Glöm inte bort att torrheten påverkar värmevärdet mycket. Torr granved innehåller mer värme än blöt björk.
 
Vet ej om denna tråd drar iväg åt fel håll men du har naturligtvis helt rätt i din kommentar peterltj. Mitt förra inlägg baserades på att veden i samtliga fall var lika torr (torrhalt 75%).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.