Detta har jag 1 Viadrus u22 40kW, 1 Borö ack-tank på 750 liter, 1 rum 3,40x3,20 med gjutet golv ute i före detta stall. Tanken är att hålla ca 10grader i fd stall 60m2, dra kulvert ca 36m till 150m2 1 1/2 plans villa (byggd -91 välisolerad). Fattar att jag måste ha mer prylar men skulle det gå att få till detta med fler tankar laddomater osv?
 
Ja, varför inte, lite trångt kanske med tanke på att du skulle behöva 2,5-3 kubik ackvolym, och plats för ved, ju mer dess bättre.
 
Ytan är bara till panna och tankar, mer utrymme finns. Funderade på två st 1500 liters tankar i pannrummet en 750 i huset med beredare och solslinga. Är fundersam om det skulle funka. Klarar Viadrus 40kW att värma 3m3 eller måste man elda dygnet runt?
 
Kan inte den pannan, men ger den 40 kW så bör den klara att värma 3 kubik på ca 5 tim. Ska du ladda över hetvatten så bör du ha kopparkulvert och tänka på ev förluster, finns mycket att läsa om detta, men du har ganska långt avstånd så kanske du ska överväga val med tank i huset och köra lågtempererat vatten direkt istället. Mindre förluster vid låga temperaturer.
 
"men du har ganska långt avstånd så kanske du ska överväga val med tank i huset och köra lågtempererat vatten direkt istället. Mindre förluster vid låga temperaturer."

Hur menar du, jag vill ju även kunna ta ut värme i fd stallet har garage där.
 
Jag menar färdigshuntat isf att pumpa 90 gradigt vatten från en tank till en annan.
 
Ja ha men jag trodde att det skulle vara bättre att ladda över 90g till tanken i huset. Du menar alltså att det är bättre att ha en växlare där eller, tycker att det borde bli högre förlust att cirkulera vattnet hela tiden!? Tål inte Pex kulvert ganska höga temperaturer? Någon annan som har en Viadrus panna som är nöjd med den? fått för mej att många är missnöjda. Kasta in en snabb komentar är ni snälla.
 
Jag menar panna och laddkoppel acktank sedan shunt framledning i kulvert färdigtempererat vatten (så låg temp som möjligt) rdiatorer eller golvvärme. Ju högre temp på vattnet i kulverten desto mer förlust eftersom omgivande temperaturskillnaden blir större. Man kan leda fram ganska höga temperaturer i en pexkulvert men detta är inte att rek, livslängden på kulverten förkortas. Det finns diagram hos tillverkaren av kulvert och där kan man se livslängd vid olika temperaturer.
 
slipperman skrev:
[länk]
Ja tänk så lätt det kan va egentligen.... skolexempeld^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.