frohike skrev:
När en annan i styrelsen ringde!!?!?? En av de andra som tycker att 1/5 av föreningen är ett lämpligt andelstal om ni bråkar? Börjar mer lukta som en hund ligger begraven. Tror du omgående själv skall ringa till denna jurist. Så du får höra med egna ord.

Nu hade inte vi SBC i min förra förening utan HSB.. Men de samtal vi hade med deras jurist så informerade han alltid om vad som var inom lagens ramar, och konsekvenserna av att inte handla inom dessa
Ja det är skitskumt det där. Först ringde vi och då sa de att man brukar dela andelar efter kvm eller ursprunglig insats. Sen åker vi på semester och när vi kommer hem har chefsjuristen sagt till grannen att vi inte ska grotta i avgifterna och att vi inte behöver några andelar. Och de har passat på att ha ett möte och bestämma detta utan att kalla mig som är med i styrelsen.

SEN på nästa möte (efter att jag upphävt det första) kom förslaget om 1/5.
 
whistleblower skrev:
Ja det är skitskumt det där. Först ringde vi och då sa de att man brukar dela andelar efter kvm eller ursprunglig insats. Sen åker vi på semester och när vi kommer hem har chefsjuristen sagt till grannen att vi inte ska grotta i avgifterna och att vi inte behöver några andelar. Och de har passat på att ha ett möte och bestämma detta utan att kalla mig som är med i styrelsen.

SEN på nästa möte (efter att jag upphävt det första) kom förslaget om 1/5.
Länsstyrelsen ska ha den ursprungliga planen. Om du kan få fram en kopia av den kommer nog allt att klarna.

Du bör kontakta juristen på SBC.

Naturligtvis bör du inte acceptera 1/5. (Och lita inte på nån som föreslår nåt sånt.)
 
En fördelning av andelstalen efter storlek på lägenhet kanske inte heller blir så rättvisande, då du säger att det skiljer även på uteplatser, att du har ansvar för din egen varmvattensberedare osv. Sådana sakar bör ju också vägas in i fördelningen.

Lycka till! :)
 
Mr rättstvist skrev:
En fördelning av andelstalen efter storlek på lägenhet kanske inte heller blir så rättvisande, då du säger att det skiljer även på uteplatser, att du har ansvar för din egen varmvattensberedare osv. Sådana sakar bör ju också vägas in i fördelningen.

Lycka till! :)
Nej jag vet, det är helt absurt, men när jag säger att de har egna uteplatser, 3 våtum, vattenutkast, värmesystem som föreningen ansvarar för, garage som de inte betalar för, så får jag hela tiden höra: ja men du slänger ju sopor och ja men det visste du ju när du flyttade in.
 
Så här sa SBC: det är lagvidrigt att höja olika många procent för olika lägenheter. Man måste inte ha andelstal, man kan också fördela efter ursprungliga insatsen, så den MÅSTE vi hitta. (men den finns ju ingenstans). Hon sa att vi kan kalla till extrastämma och begära särskild granskning. Då måste de genomföra den.
Hon sa också att det ÄR en bostadsrättsförening, eftersom vi har ett sådant org.nr och är reggade på det sättet.
Hon sa att jag skulle ringa och bråka med bolagsverket och kräva att de gräver fram ursprungliga insatserna.

Länsstyrelsen sa att de inte har kvar registret längre, men att jag kunde kontakta registratorn imorgon och se vad de kan hitta. Hon hänvisade annars till lantmäteriet, vilket lät lite konstigt, men jag ringde dom ändå. Hon på lantmäteriet sa glatt att hon kunde skicka en fastighetskarta, men inte mycket mer. De hade alltså inte med bostadsrättsföreningar att göra. Hon hänvisade tillbaka till bolagsverket. Tjoho!
 
whistleblower skrev:
Så här sa SBC: det är lagvidrigt att höja olika många procent för olika lägenheter. Man måste inte ha andelstal, man kan också fördela efter ursprungliga insatsen, så den MÅSTE vi hitta. (men den finns ju ingenstans). Hon sa att vi kan kalla till extrastämma och begära särskild granskning. Då måste de genomföra den.
Hon sa också att det ÄR en bostadsrättsförening, eftersom vi har ett sådant org.nr och är reggade på det sättet.
Hon sa att jag skulle ringa och bråka med bolagsverket och kräva att de gräver fram ursprungliga insatserna.

Länsstyrelsen sa att de inte har kvar registret längre, men att jag kunde kontakta registratorn imorgon och se vad de kan hitta. Hon hänvisade annars till lantmäteriet, vilket lät lite konstigt, men jag ringde dom ändå. Hon på lantmäteriet sa glatt att hon kunde skicka en fastighetskarta, men inte mycket mer. De hade alltså inte med bostadsrättsföreningar att göra. Hon hänvisade tillbaka till bolagsverket. Tjoho!
Välkommen till myndighetssverige. På Bolagsverket bara!
 
timmelstad skrev:
Välkommen till myndighetssverige. På Bolagsverket bara!
Haha, om jag någon gång blir arbetslös ska jag starta en myndighet. Det verkar ju finnas hur många som helst!

De var ju naturligtvis på lunch, de som hade hand om den biten. Ringer efter 13.
 
Okey, så här sa bolagsverket:
för att få upplåta lägenheter så behövs ekonomisk plan, den ska innehålla lägenhetsförteckning, insatser
Ska finnas enligt lag, annars ogiltig lägenhetsupplåtelse.
I våra stadgar står det att de fördelas enligt insats. Det betyder att de stadgar som finns tillgängliga (om vi ska kalla rota fram dom i ett förråd för tillgängliga) är alltså inte de riktiga (där stod det fördelas enligt andelstal)

Vi måste upprätta lägenhetstabell där det finns insatser och storlek. Alltså en ny ekomisk plan. Vi måste hitta ursprungliga insatserna.

Jagar en jurist på bolagsverket just nu, se om jag kan få mera svar.
 
Det där med andelstal eller ursprunglig insats tror jag har historiska skäl. Jag tror att för väldigt länge sedan så hade man inte ett speciellt andelstal, utan en fastställd ursprungsinsats. Men när man nu har andelstal så skall vid nybildande av en förening ursprungsinsatsen tas ut efter andelstal. Så egentligen är det samma sak.

Hur gammal är föreningen? Kan det finnas bokföring arkiverad från de första åren?
 
whistleblower skrev:
Okey, så här sa bolagsverket:
för att få upplåta lägenheter så behövs ekonomisk plan, den ska innehålla lägenhetsförteckning, insatser
Ska finnas enligt lag, annars ogiltig lägenhetsupplåtelse.
I våra stadgar står det att de fördelas enligt insats. Det betyder att de stadgar som finns tillgängliga (om vi ska kalla rota fram dom i ett förråd för tillgängliga) är alltså inte de riktiga (där stod det fördelas enligt andelstal)

Vi måste upprätta lägenhetstabell där det finns insatser och storlek. Alltså en ny ekomisk plan. Vi måste hitta ursprungliga insatserna.

Jagar en jurist på bolagsverket just nu, se om jag kan få mera svar.
Det låter ju som att det ändå går någorlunda i rätt riktning. Men hur stod det i era stadgar var det fördelning efter andelstal eller insats? Om föreningen är gammal så spelar det nog ingen roll för resultatet blir säkert detsamma men det finns ju all anledning att allt är rätt i fortsättningen. Insatsernas storlek är ju som de är men andelstalen kan ju egentligen förändras med en ny ekonomisk plan.

Precis som boalgsverket säger så måste det finnas en lägenhetsförteckning och av denna måste respektive lägenhets insats framgå. Någon måste ju rimligtvis ha koll på detta för hur har man annars lyckats med att producera balansräkning i samband med årsredovisningen. Jag antar att det bör finnas någon bostadsrättshavare med lån och som har sin lägenhet som säkerhet. I vilken lägenhetsförteckning har detta då antecknats?
 
lurk12345 skrev:
Länsstyrelsen ska ha den ursprungliga planen. Om du kan få fram en kopia av den kommer nog allt att klarna.
Ovanstående verkar vara en gammal uppgift. Numera är det tydligen boverket som har hand om de ekonomiska planerna.

I länken nedan hittar du lite information om vilka regler som gäller.

http://www.boverket.se/Om-Boverket/...Ekonomiska-planer-for-bostadsrattsforeningar/


Sen förstår jag inte riktigt hur en förening kan bestå av fyra parhus och en lägenhet. Bor du i ett eget hus, eller vad?



Måste rätta mig själv igen. :(

Det är bolagsverket som har hand om planerna, som redan sagts.

http://www.boverket.se/Boende/Ekonomiska-planer/Bostadsrattsforeningar/
 
Redigerat:
lurk12345 skrev:
Ovanstående verkar vara en gammal uppgift. Numera är det tydligen boverket som har hand om de ekonomiska planerna.

I länken nedan hittar du lite information om vilka regler som gäller.

[länk]


Sen förstår jag inte riktigt hur en förening kan bestå av fyra parhus och en lägenhet. Bor du i ett eget hus, eller vad?



Måste rätta mig själv igen. :(

Det är bolagsverket som har hand om planerna, som redan sagts.

[länk]
Yes I do: en trappa upp ovanför förråden :)
 
JAG HITTADE DEN!!! Jag har hittat första bokföringspärmen. Hah! Det står inte vilka insatser som är gjorda, MEN jag ser ju hur avgifterna var fördelade från början!!!
56 kvm: 2080 kr
104 kvm: 3900 kr
Då är vi tillbaka på ca 11 och 22 procent....

Den låg i ett förråd med massa skyddsrumstillbehör.

Ska lusläsa hela pärmen, men det verkar inte vara komplett med alla insatser. Hittade en betalning som var insats + månadsavgift. men inte de andra....
 
Ja just ja.. Jag sa ju att det står i stadgarna att årsavgiften fördelas efter andelstalet. Men det är fel! Det är SBC:s normalstadgar, som ordföranden säger att vi har. Men jag har fått de riktiga stadgarna från bolagsverket. De som registerades från början. Här har man ringt tre gånger och ingen har sagt att det finns, bara för att jag frågade om ekonomiska planen. Hur som helst, i våra stadgar står det så här: "årsavgifterna fördelas efter bostadsrätternas insatser och erläggs på tider som styrelsen bestämmer"
 
Gött jobbat!

Insatserna är ju priset för upplåtelsen, för att sedan kunna hantera årsavgiften, skapas ett andelstal. I nästan alla föreningar utgår andelstalet från insatserna, eftersom "om lägenhet X värderades högre från start, så ska den betala mer i årsavgift".

Ibland, inte alls vanligt, kör man ett stämmobeslut att andelstalen ska göras om, och bara baseras på kvadratmeter. Det kan verka rättvist, men då missar man ofta balkon, gäst WC och uteplats mm, faktorer som bör återspeglas i avgiften. En dag ska ju balkongerna bytas ut, och då bör balkongägarna genom åren ha tillfört kapital för detta byte.

Alltså, för att kunna basera andelstalen på enbart yta, krävs att alla lägenheter har i princip samma eller likvärdig utformning.

Kämpa vidare nu, hoppas det går bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.