Vi har äntligen hittat en tomt som vi gillar.(550 med väg avg. och bygglov Ca. 3000kvm) Lite dyrt men läget är helt underbart. Problemet är att det är ett bestämt hus som skall byggas på tomten och den gillar vi inte för fem öre. Bygglov och allt är redan klart. Tycker ni att vi ska söka nytt bygglov för ett hus som vi gillar eller blir det för dyrt? Bygglov kostar väl ca.20-30000? Ett bygglov gäller i ett år väl? Går det att bryta ett bygglov överhuvudtaget. Hus säljaren är på semester och vi vill veta nu!! Hur mycket får man ändra på ett hus utan att söka nytt bygglov?

Är det nån här som har byggt med Bra Hus?
 
Nu är jag iofs inte 100% säker. Men i en summa som 30' för ett bygglov så ingår troligtvis en del olika saker. T ex nybyggnadskarta, utsättning osv... Det är kanske en hel del av detta som inte behöver bli "dubbel" kostnad bara för att ni byter husmodell.
 
Man får väl knappast ändra nånting som syns utifrån utan att söka nytt bygglov.

Ring upp handläggaren på kommunen och berätta vad ni vill göra istället - det blir väl en omprövning, men dom kommer nog inte ta ut full pris för det. Det verkar på mig som att bygglovspriset innehåller en vis flytta-skatt, som dom väl inte behöver ta ut två gangar.

Och ja, självklart ska ni ändra på huset så det blir präcis perfekt för Er! Det är aldeles för mycket pengar att lägga ner på nåt man gillar sisådär.

mvh Bent
 
i min kommun gäller bygglov 5 år då måste
huset vara "klart" ps! bygg som NI vill ha huset
det är ju ni som skall bo & trivas där
 
Jag skulle inte heller bygga ett hus som jag inte tyckte om, risken är ju att man inte kommer att trivas, trots läget... Nej då skulle jag nog försöka ändra på huset trots kostnaderna. Även om det svider i plånboken i början. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.