Hej har renoverat huset mitt med att sätta upp gipsskivor över alla gamla väggar som va gjorda utav nån träfiberskiva.
Nu till saken, vi har spacklat och målat massa gånger för att få det fint och slätt och det är verkligen kanonslätt och fint förutom att det börjar spricka i varenda gipsskarv nu, kanske som mest 1mm där det är värst.
Det vi tänker göra nu är då att bita i det sura äpplet och sätta upp nån typ av väv/duk.
Det vi funderar på är om duken håller för husets rörelser. Målar vi igen på duken så kanske färgen spricker på duken om duken töjer sig eller?
Hur ska vi göra?
Först väv/duk och sen tapeter, håller det bäst?

En annan sak är at jag inte orkar ta ner alla lister, vill sätta upp väv utan att behöva det. Kan man få det snyggt?

/S
 
Dum fråga, men har ni armerat skarvarna, och i så fall med glasfiber eller pappremsa? För det är bara mellan skivorna det spricker eller? Inte där skivor ansluter till andra väggar eller tak?
 
Sen är det så att har du mycket rörelser så kan du inte vara garanterad att inte väven veckar sig t.ex.

En polare gjorde en utbyggnad för att tag sen, helt i sten med platta på mark på väldigt stabil grund. Men trots professionellt arbete hela vägen, och att alla väggar är vävda invändigt i hörn etc så har det ändå veckat lite i väven och spruckit i andra skarvar (utan väv) när tilbyggnaden nu har rört sig mminimalt
 
Ja vi har använt både pappa och glasfiberremsa på lite olika ställe. Och det är ju bara i skarvar mellan skivor det spricker.

/S
 
Vad gör man?????

Vilken väv är starkast????
 
Kan man inte ha dubbla lager gipsskivor, då borde det väl hålla bättre mot rörelser?

OSB skivor bakom kan ju röra sig. Har för mig plywood är bättre, rör sig inte.
 
Vad tror ni om att klistra på en pappremsa utanpå väggen över sprickan och spackla så det blir jämt och sedan sätta upp en väv på det.
Måste väl bli starkt?
 
funkar nog bra det! i vanliga fall ska man inte behöva sätta remsor om man väljer att sätta väv på väggarna men det här verkar ju vara ett undantag... har ni satt 6mm gips eller har ni 13mm? 6mm brukar vara lite knepigare att få fast så det håller för rörelser jämfört med 13mm. Men som sagt gör som du skriver (testa en skarv först) funkar inte det så är det nått annat som spökar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.