När tråden startades för några år sedan efterlyste jag markisstyrning på z-wave, har någon av er som kör z-wave en pekare på en bra enhet för detta?
 
Vet inte vad den heter men schneider har det ( meriten)
 
Angående skillnaden mellan Vera och Homeseer.

Jag har själv inget av systemen men har långt gångna planer på att införskaffa ett av dessa så snart det kommer lite mer z-wave pryttlar, framförallt väntar jag på en microswitch som kan sitta bakom de existerande knapparna man har.

Det jag har kommit fram till hittills på Vera vs Homeseer är som någon redan sagt, att Homeseer är mycket mer omfattande och förmodligen ganska mycket stabilare än Vera. Vera är relativt nytt så och vad jag tror så är själva företaget betydligt mindre och då givetvis med större risk att man inte kan satsa lika mycket som HS.

Om Vera's flexibilitet, tex möjligheter till scenarion och parametrar är tillräckligt bra måste någon Vera-person verifiera, men jag hoppas i alla fall att Vera ska vara tillräckligt för hemmapularen.

När det gäller priser så är ju Vera överlägsen givet att man vill ha en strömsnål embedded maskin som man kör på. HS kan köras på en liten strömsnål maskin, men då är den är ganska dyr (1000 USD). Annars tror jag de flesta kör HS på en Windowsburk som står och går hela tiden och då köper man bara en mjukvarulicens.
 
Jag håller på och renoverar mitt hus för fulla muggar och när jag ändå är igång tänkte jag även uppgradera till ett z-wave system. Vart köper man billigast grejer? Finns det på ebay t.ex.? Och vad är det man bör ha och börja med. En Vera är ju själva grunden vad jag har förstått men sen behöver jag ett par trappbrytare och eluttag till att börja med. Kan man Använda sig av vilka brytare som helst och sedan montera in en radiosändare bakom? Då får man ju bra mycket större valmöjlighet vad gäller designen på grejerna.
 
P
Lagom gammal tråd att plocka upp igen...

Hur är det med dessa system, finns det något av dom som INTE är trådlöst? Jag har tittat på Nexa och sånt också, men jag vill inte ha trådlöst. Har jättedålig täckning i huset på mitt trådlösa nätverk och orkar inte med nåt sånt trassel. Sen tycker jag bara att det känns redigare att ha det trådburet. Men jag vill ju fortfarande ha allt det smarta, parkoppla kontakt och knapp osv osv, samt givetvis styra via webben. Kanske med iphone!

Jag är beredd att dra i extra trådar i alla rör om det är nåt sånt som behövs, men det ska vara ETT system, så att jag kan styra kökslampan med knappen i sovrummet om jag känner för det, inget krångel med extraledningar mellan sovrum och kök då.

Open Source / tillgång till API eller liknande är givetvis en bonus om det skulle vara så att det finns nåt system att välja på...

EDIT: Ser nu att PLC betyder just detta, så nu kan jag lättare söka efter information :)
 
Redigerat:
Håller på och installerar lite grejer från Schneiders Connect serie. Har problem med framkantsdimring av några led. Har Jolly MD trafo med 4 st Led dot spot 140 anslutna. Försöker dimra på 240V sidan med Schneider Connect radiodimmer men det fungerar inte.

Troligtvis pga för låg last? Finns det något man kan göra för att komma runt det?
 
magnil skrev:
Håller på och installerar lite grejer från Schneiders Connect serie. Har problem med framkantsdimring av några led. Har Jolly MD trafo med 4 st Led dot spot 140 anslutna. Försöker dimra på 240V sidan med Schneider Connect radiodimmer men det fungerar inte.

Troligtvis pga för låg last? Finns det något man kan göra för att komma runt det?
Länkade till fel dimmer. Rätt länk: http://ecatalogue.schneider-electri...347611&groupid=149836&navid=78703&navoption=2
 
Så har jag hoppat på z-wave trots allt. Mycket pga denna tråd.

Jag har kört Vera spåret, och har hittills bara kopplat in två stycken aeon micro switch, en till handdukstorken och en till det elektriska värmegolvet i köket. Kul att se förbrukningen live. Lätt att spara in pengar här, den saken är biff! :)

På bordet bredvid mig ligger nu en hög med pryttlar; Düwi dimmrar, switchar, brytare och 3in1 IR/temp/ljus sensor, Aeon dimmrar, Everspring plugmätare, Aeon HEM3 osv.

I morgon tänkte jag börja konfa upp mitt hus med dessa. Har därför en fråga till er, som kanske framför allt gäller Vera:
Enligt en howto på HomeSeer forumet, så är det smart att börja konfa så att dem första enheterna ligger en bra bit från centralen, men ändå inom direkt räckhåll. Gäller detta även Vera?
Och isf: kan se i konfigurationen, vilken nodadress en enhet har?
Delfråga två: Om man tar bort en enhet, kommer nästa enhet man ansluter då att hamna på den borttagna nodadressens?
 
Om man tar bort en enhet, kommer nästa enhet man ansluter då att hamna på den borttagna nodadressens?
Du träffar här på Z-Wave fundamentala feltänk. Tar du bort en enhet för att den är trasig (eller du tar bort den) så kommer den ändå finnas kvar i nätets "medvetande" och generera falska fel, vilket med tiden degraderar hela systemet. Enda sättet att fixa det är att helt bygga om nätet från noll. Så var försiktig med att ta bort enheter.

Åtminstone var det fortfarande så senste gången jag kollade igenom det hela. Rätta mig gärna om jag har fel, för det är en rätt trevlig och billig teknik i jämförelse med tungviktaren ZigBee. Dock är detta ett stort minus tycket jag.
 
vespaman skrev:
Vet inte.

Men till Fibaros kommande modul (som jag ser fram emot, eftersom den är rejält billigare än mertens) har som tillbehör en sådan här;
[länk]
Vet iofs inte om den funkar med mertens dimmer.
Tack för tipset, har beställt några så får vi se om det fungerar.
 
OK, jag har inte hunnit ta bort en enhet, och återskapa den, eftersom det blev lite tidspress i helgen.
Men kort o gott kan jag säga att det verkar funka bra. Man ser enkelt nodernas adresser i veratrynet, så det är enkelt att testa när tiden infinner sig.
Jag har haft problem med att inkuldera en Düwi batteridriven väggbrytare i nätet, och så har jag haft problem med Aeon HEM-3 (som jag hade tänkt låta mäta totalförbrukningen på huset), eftersom strömprobarna är gigantiska. Helt klart gjorda för *höga* strömmar. Förmodligen usa-marknaden.
De fick inte plats elskåpet, och jag hade inte tid att fixa detta.
Den får nog mäta lite andra strömmar istället, luftvattenvärmepumpen ligger närmast till hands.

Jag tycker mycket bra om hela energimätartänket, men det skulle kunna göras bättre, och jag är inte övertygad om att jag gillar lösningen i Veras nästa webbtryne, eftersom det verkar bli en betaltjänst. Får inte kosta mycket om jag ska nappa på detta. Kanske får fixa till graferna själv om det behövs.
Men det är trivsamt att se alla större förbrukare över tiden och i tårtdiagram.

Androidappen funkar bra så länge man är i huset, men styrningen när man inte ligger på det lokala nätverket funkar dåligt. Men det är iofs inte så viktigt för mig.

Det blir till att beställa fler grejjor i veckan. Fibaromodulerna är jag sugen på, sen blir det nog dom förbättrade düwi grejjorna från z-wave.me istället, även om dem är lite dyrare än vanilj-düwi.
 
Jag har letat efter Fibaro puckarna en längre tid jag med, tänkte beställa ifrån holland men såg att en sida som heter gröna hus har dem i lager. Någon som har handlat där ??
 
Har inte beställt något där, men det kan väl inte vara något problem. Det verkarb vara humana priser, även om man jmf med Tanes i holland (hashop.nl) som jag har handlat av tidigare. Någon 50-lapp per styck dyrare, men det kan ju kvitta om man bara ska ha någon/några stycken.
 
Någon som kopplat in en Aeon HEM3?
Vad jag förstår så finns det två olika sätt att koppla in den, beroende på hur 3-fas en kommer in i huset: antingen en strömprobe på varje fas, eller en strömprobe på fas 1 och 2, och den tredje på nollan.

Hur vet man vilken man skall använda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.