"50-28=32mm att nagga ur bjälklaget" Detta menar vissa snickare är värre än att ta hål i mitten av bjälken. Men det är ju snickarna / konsulter som vet, och har beräknat det.
 
Ja, jag vet, håltagning ska ske så nära mitten som möjligt och inte ovanför ett upplag... helst mellan upplag...
 
Måst väcka liv i den här tråden... Håller på och skall lägga rör för CD.
Har man nått för att gå upp i dimmention i stigaren Jag tänker dra avloppsrör. skulle vara lätt o gå upp till 70mm rör och gå ner framme vid utttagen och gå över till "vanliga" rör där så det blir lätt o ansluta uttagen.

Jag kommer ha aggregatet i källaren och så har jag sen två våningar till så det blir några meter jag skall dra
Längst bort på övervåningen från CD blir det ca 10m.
Tänkte ev lägga ett rör isolerat i marken ut till carporten.. (ca 10m inne och ca 10m i marken) är det nån som vet om det går om man isolerar. Kan tänka att man kan få problem med kondens..
 
Nu är jag ingen ingenjör, men blir det inte effektförlust om man tar större dimension på rör? Det blir ju större volym luft att flytta.
 
Men det blir lägre fart på luften och förlusten är kvadratisk (eller kubisk) mot hastigheten.

Faran är om farten blir så låg att tyngre skräp inte följer med.

Sockeluttag ÄR bra, även ett på fasaden till bildammsugning.
Protte
 
Ja det får nog bli vanliga 50-rör. Jo ett uttag ute fast jag vill inte ha det på huset utan dra ett rör i backen fram dit bilarna står, men jag är rädd att kondens kommer ställa till förtret.
Är det nån som provat?
 
Kondens blir det om ny fuktig luft får komma in i röret men uttaget ska väl hålla tätt sedan kan det inte fällas ut mer fukt.

Protte
 
Jo just!

om man använder damsugaren på sommaren, varm luft kommer ner i rören och kyls av utav mark kylan... Man kan kanske låta röret slutta lite och ha nån form av dränering som öppnar när vakuumet försvinner...
 
JOW skrev:
Flera modeller jag har sett har ett uttag direkt på aggregatet.
Ja, rensluckorna är kanske en överdrift, man får sluta nojja sig om att det kan bli stopp... och tänka på vad man dammsuger.
Hmm, renslucka..det har jag ingen alls. Vad jag har är mjuka slangrör med skarvmuffar vid förgreningar som enkelt går att dra isär om det fastnar grejer där - jo, det händer. När jag renoverar köket ska jag definitivt lägga till ett sockeluttag, verkar himla praktiskt! Älskar min centraldammsugare, jag bor i ett litet torp och har ett uttag på varje våning, centraldelen sitter i källaren. På nedervåningen sitter uttaget i väggen på en garderob där jag även förvarar dammsugarslangen. Jag har även ett uttag på aggregatet i källaren om jag nu känner för att städa därnere också...

Guld värt med centraldammsugare, aldrig mera illaluktande 'hundlukt' när jag dammsuger (har fyra håriga bestar) och påsen blir inte full efter en vecka heller!

Helene
 
Passar suguttagen som är avsedda för 51mm rör på ett avloppsrör som är 50mm? Någon som vet?
 
Snailman
jag tror nog att principen är att gå från 50mm avloppsrör med gummitätning till en stump dammsugarrör och sen sätta uttaget på dammsugarröret..

de uttag jag har haft har jag för mig har limmats och det limmet lär ju inte bita på avloppsröret...

ps. jag har sett två grunder med ingjutna dammsugarrör (av icke avloppstyp)
 
Jo just... dom passar ihop 50 avlopp o 51 dammsugarrör.
Vissa avloppsrör funkar det bättre med. Men fasar man dammsugarröret lite funkar det ganska så bra. Jag har gjort så 50 avlopp i stigarna och sen 51 damsugarrör fram till uttaget
 
Ok. Behöver man ha den sk. monteringsbrickan eller monteringsplattan för suguttagen?
 
Ja monteringsbrickan är ju till för att få fast uttagen...
Det finns ju idé att kunna byta uttagen om dom går sönder...
sen ansluter rören mot brickan och brickan mot uttaget. det ser lite olika ut beroende på uttagstyp.. Dom brickor jag köpt är för enkelgips så jag kommer sätta upp en skiva sen brickan på den och sen nästa skiva..
sen har jag dragit vp-rör för elkabeln... konstigt tycker jag dock att det inte finns stossar på brickorna för rören utan man måste avsluta rören och dra tråden i "luften" sista sträckan.
så för att underlätta för ev omdragning så bör man nog inte limma rör o bricka..
detta tycker jag är väldigt dumt.. dock sätter man brickan bakom övre skivan så går det ju inte o lossa.. så man måste avsluta vp-rören så nära dosan som möjligt
för att om möjligt kunna "nå" rören vid behov..

Man brukar ju linda tråden runt rören... men så vill inte jag göra.. ev så missar man avledning för statisk elektricitet då.. men man kan ju linda en tråd för att enbart ha till sånt..

Jag köpte grejer i Bromma på ABC Centraldamsugare
http://abc-cdsug.com/rordelar-rorpaket/51mm-limmas/mot-sugdosan/monteringsbricka-vex/
det finns lite hål i brickan för att dra kabel igenom som du ser på bilden.
det finns en lista på sidan som visar vilka dosor som passar.. och dom flesta passar på den brickan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.