Har ngn provat att renovera ett gjutjärns badkar med remaljerings metoden?

Det är så att jag vill ha samma gula färg det har nu och det får jag ju inte med en plast insats.
 
  • Gilla
RAG
  • Laddar…
Hemmakatten
Kollade upp detta för några år sedan. En remaljering på plats (vilket det lär bli frågan om med ett tungt gjutjärnsbadkar) kostade då ca 8.000 kronor. Resulttaten blir mycket bra (har sett remaljerade gjutjärnsbadkar hos andra). Även om det är mycket pengar så skall man betänka att ett nytt badkar kostar +>20.000 kr, och det är Sååå mycket stadigare och bättre än ett vanligt plåtbadkar.
 
Har också sett fina resultat av omemaljering från Remaljeringsbolaget. Skall själv fixa till ett gammalt gjutjärnsbadkar till huset.
Vad jag förstår kan de blanda till i princip vilken färg som helst.
 
Vad jag förstått använder de sig av en tvåkomponentlack som kan sprutas av vilken billackerare som helst. Troligen till ett klart lägre pris än 8000!
Inte helt korrekt att kalla det för "remaljering" mao.

Det vore intressant att veta vem som kan utföra riktig emaljering, och kanske renovera gamla emaljerade föremål.

Ta en emaljerad vedspis t ex. Den ska ju klara hög temperartur också. Jag har frågat pulverlackerare om de har något som skulle klara värmen, men det är ett gränsfall.

 
sprutarlackar :-? de badkaren..låter ju konstigt..hur behandlas det sedan ??det måste ju vara något extremt reptåligt skickt som lägges på lacken isåfall.för det får ju tålas att skrubbas.
 
Hej
Kolla på Remaljeringsbolaget.se. Lite skrytig sida men så kanske det måste vara.
Men inte tycker jag det verkar vara omlackering de håller på med, eller ?

/LOB
 
Inte är det "emalj" iaf.

"Mirakelmetoden" kallas det på hemsidan. Det låter väl oroande? ;)

De etsar ytan med något så att den nya färgen ska fästa. Sedan är det lite oklart om de rollar, penslar eller sprutar, men här är en som sprutar med polyuretan:
38_freshfaced1t.jpg

Jag har hört några som använt sig av metoden och varit nöjda, så det kanske fungerar...

Man kan köpa ett gördetsjälv-paket för €150: http://www.finema.com/startswe.htm
 
Jag vet inte vad det är för material som Remaljeringsbolaget använder men denna:
Man kan köpa ett gördetsjälv-paket för €150: [länk]
Innehåller i alla händelser inte samma sak. Remaljeringsbolaget utlovar att badkaret är klart att användas dagen efter och leverantören av GDS-satsen säger att det krävs 5 dagars ostörd härdning
Idag tar för övrigt Remaljeringsbolaget 6124kr inklusive moms för en behandling på plats och då ingår en ny bottenventil och röranslutning.

Jag har vänner som använt sig av Remaljeringsbolaget för ett antal år sedan och deras metod fungerar verkligen.
 
Tackar för feedbacken.
Låter som ett intressant lösning.
Nog för att det kostar en del, men undra vad det kostar att hyra ett bärarlag för att få ner ett gjutjärnsbadkar för två trappor. ::)
 
Här en nöjd badare från ett annat forum, citat:

"Remaljerade" mitt badkar i min förra lägenhet.
Det var en trekomponents båtlack som de använde.
Resultat blev mycket bra, efter 10 år så hade bottnen missfärgats lite efter kvarstående vatten. Dock måste man vara noga med hur man använder badkaret då det tex inte går att färga kläder eller hår utan att karet får samma färg.
Inte rengöra badkaret med rengöringsmedel med slipmedel. Jag använde bara citrondiskmedel o mjuk svamp när jag gjorde rent det eftersom det var en "mjuk" yta.
Kompisen köpte samma sorts färg o fick det lackat av en billackerare till ett klart rimligare pris.
Och som vid all målning så blir resultatet efter hur väl underarbetet är gjort."

En billackerare torde kunna göra jobbet för 2-4000. Transportkostnad tillkommer ;)
 
När man googlar pratas det om badkar i gjutjärn. Men är fungerar det med ett vanligt badkar från 1980 i plåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.