Hej,

Förra året byggdes ut mitt hus på två plan. På nedre rum ska det bli kök, och på övre plan två sovrum. Tillbyggnaden är isolerat färdigt men inte inrett på något sätt. Köket få vänta (pengar :), men jag ska fixa sovrumen nu.

MEN - köksfläkten ska dras givetvis "förbi" sovrum (i snedtaksväg) och det måste jag fixa nu. Så vad är det som gäller - spirorör givetvis, men

1) Vilken diameter gäller för köksfläkt (det finns olika storlek på rör i byggvaruhuset)
2) Vad är det som gäller för isolering runt röret? Jag pratade med sotaren idag men pga språkförbistring hos mig förstog jag inte full ut. 3cm mätat stenull? eller?
3) Det måste blir en 90 graders vinkel där röret kommer ner i vägen och sedan ut jämns med tak ut till köksö där fläkten ska vara. Behövs det "renslucka" vid 90 graders vinkel?
4) När röret gå upp genom sovrumstak ändras takvinkel (30 grader). Men jag hittar ingen 30 graders spirovinklar - bara 45 och 90. Vad ska man göra?

Tack för allt hjälp.

Chris
 
1) Normalt 125 spiro, skall man ha större kraftigare köksfläkt 160 spiro.
2) Isolering, 30mm brand nätmatta.
3) På kanalen mellan 90gr böjarna skall man ha renslucka, kolla om sotaren alternativt godkänner renslina (stålvajer med krokar för att dra i rensviska).
4) Finns 30gr böjar, och även 15gr. Men inte säkert alla web-butiker har det i sortimentet men dom borde kunna ta fram det då alla tillverkare har det.
 
Tusen tack för svar "FrittDrag_II". När det gäller rensluckan, jag är inte 100% att jag förstår. Om man ta en "till exempel" - mitt blir trogligtvis så här :
|
|
_____________________|
|
SPIS

Alltså - spisen är i en köksö - fläktröret gå rakt upp (en sådant här som hänger från taket) och sedan blir själva fläktrör inbyggt i taket - den ska gå mellan bjälkarna (givetvis isolerad) och sedan när det kommer till väggen svänger den 90 grader och går rakt upp. Ska det vara en renslucka i taket (och givetvis röret) så att man kan rensa "rakt upp" direkt? (eller har jag missförstått helt)?

Tack

Chris
 
Problemet när man skall rensa kan vara att "komma förbi" 90gr böjar.
I ditt fall blir alltså problemet kanalen som ligger i tak/golv horisontellt.
Kan du får en renslucka där "sista" böjen sitter innan den böjer upp till takhuven är det bra för man kan rensa på båda hållen där.
Sedan har jag sett att ibland har det godkänts utan renslucka då sotaren tycker det är okej att trycka viskan förbi en 90gr böj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.