AnneFi
Jag har kikat runt lite på köksbord.

Är ute efter ett vitt runt bord som man kan ha iläggsskivor i när det kommer folk då vi har lite begränsat utrymme hemma.
vill också ha stoppade dynor på stolarna.

det mesta som jag hittat nytt är i trä.

Blocket kryllar dock av begagnade gamla möbler i ordenlig kvalitet.

Så jag tänkte att det är är bättre att köpa ett begagnat och måla än att lägga mycket pengar på ett nytt som jag egentligen inte vill ha.


Frågan är då. är det genomförbart för en amatör?
hur går jag tillväga?
 
Måla går alltid, frågan är vad du förväntar dig för slutresultat? Det är svårt att få en högblank helt slät (sprutlackerad) yta, om man inte kan sprutlackera. Men det finns väl väldigt många som målar själv med mera vanliga färger. För ett matbord som har högt slitage skulle jag försöka hitta någon hård färg, inte bara vattenbaserade snickerifärger. Applicering med liten skumplastroller brukar ge bra resultat. Möjlige behövs lite förtunning i färgen.
 
AnneFi
ja jag förväntar ju mig perfekt resultat :D

nej men jag vill inte att det ska se amatörmässigt ut naturligtvis.

använder man lackfärg då i flera lager?
bör man lägga en klarklack överst?
 
Det är ganska lätt att måla om
1. det inte är så mycket underarbete som måste göras, dvs om det inte sitter gammal sprucken färg som måste skrapas och slipas och kanske spacklas. Ett trärent bord är ju enklare, då behöver man bara tvätta det ordentligt och kanske slipa lite
2. man använder gammeldags alkydfärg av något slag. Moderna akrylatfärger är svårare att måla med, och fråga är om de håller för ett köksbord.

Själv tycker jag inte sprutlackat är särskilt snyggt, handmålat blir mer levande. Det finns många tips om hur man målar här och på nätet.:)
 
AnneFi
hur får man då fatt i gammaldags alkydfärg?
 
AnneFi
kan man använda alla färger i en spruta?
 
Nej, färger med lösningsmedel funkar inte i dagens moderna plastsprutpistoler för akrylatfärg. Bästa sprutan är en kopplad till tryckluft, då kan du måla allt med den. Typ billackerings spruta.

För köksbord så krävs det en hård lack i ett par lager, alternativt så härdar möbelfabriker färgen i ugn. Vet inte vilka färger de använder men generellt så upplever jag att de är hårdare än de vi hemma målare målar med. Skulle jag varit i dina kläder och vilja ha ett perfekt resultat så hade jag lämnat in på sprutlackering på t.ex. en kökslucke firma.
 
AnneFi
vad kan det kosta?
vill ju hålla det billigt.

kan inte en billackerare göra det? :) känner nämligen en.
 
Personligen skulle jag ha köpt en burk alkydfärg i lämplig färg, engångshandskar, plastpåsar och en pensel, ställt upp fönstret och börjat måla.:)
 
AnneFi
Jag är mest nervös över att färgen inte kommer vara hård nog.
Man vill ju inte ha repor inom en vecka.
 
AnneFi skrev:
Jag är mest nervös över att färgen inte kommer vara hård nog.
Man vill ju inte ha repor inom en vecka.
Repor tror jag inte är något större problem om du målar med alkydfärg. Det som brukar hända med möbler som slits mycket är att det skavs av lite färg på hörn och sådant, eller ben som man kommer emot. Men det tar ju några år. Och om man målar tre lager så håller det länge.
 
Gör som träbåtsägare: Köp lösningsmedelsbaserad båtfärg, måla många tunna lager och våtslipa mellan målningarna. Tålamod med andra ord, men du skrev ju "inte att det ska se amatörmässigt ut".
 
AnneFi
här är bordet och stolarna. 800kr.
får nog bo med det ett litet tag, pappa blir arg om jag målar det.
svensktillverkat i nybro eller tibro? tror jag det var.
76b681e6.jpg
 
Redigerat:
AnneFi
hur gör man här då? ruggar bara upp ytan eller?
vet inte hur det fungerar men antar att mahognyn är fanerad?
är iaf ett ordentligt bord. han jag köpte det av betalade 18000 för det för 28 år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.