Hej!

Verkar nödgas att göra nytt badrum på grund av läcka... Funderar på kakelval, tänker mig vitt standardkakel i någon rektangulär form.

Min fråga:

Vad skiljer EGENTLIGEN dyrt och billigt kakel åt?
(Gissar att jag nu kommer att få svar av typen "man får vad man betalar för", och till viss del kan jag förstå det, men nu undrar jag vad som egentligen skiljer? Är det kvaliteten på själva keramiken, glasyren, slitstyrkan, tjocklek, bränning...? Vad vinner jag på att köpa en "standardplatta" för 350kr/kvm istället för 49?)

/Elin
 
Hemmakatten
Ytskikt, hållfastheten är två skillnader. En tredje är att på billigare kakel så går ytskiktet/beläggningen/glasyren inte ner en bit på kanten som det brukar göra med lite dyrare kakel och kanten brukar dessutom vara vass.

Sen är det förstås som med allt annat, en del får man betala för namnet/varumärket. Bizzazza-mosaik t.ex. är mycket dyr, den billigaste börjar runt tusenlappen per kvadrat och inte är den så vansinnigt mycket bättre än annan mosaik.
 
Redigerat:
Jag väljer enkelt kakel i den billigare prisklassen, den är en smaksak vad man vill ha och betala för men inte värt det i mina ögon, oavsett vad du väljer blir det omodernt snart....
 
Det som tex kan skilja är:

Glasyren, det kan finnas pluppar, ojämnheter osv som man inte vill ha.
Vinklarna kan vara oräta, och storleken på plattorna kan skilja.
Det kan vara våta genomslag vilket innebär att när det kommer vatten på plattan så ändrar den färg (lätt att prova i butiken genom att spola under kran)

Men som sagt, bara för att en platta är billig behöver det inte innebära att det är skit, kolla plattorna noggrant i butiken bara !

En grej som gör vissa plattor dyrare är att den kan finnas i fleraolika storlekar så att man kan kombinera och det gör en platta bra mycket dyrare än en som inte har några "kompisar" :p
 
Oftast är det tjockleken och färgtäckningen av glasyren. En vi kan ibland vara som lättmjölk. Men sedan är det ju beroende på var man ska sätta den, i en tvättstuga i källaren eller i ett nybyggt super flådigt spa.
 
En annan skillnad kan ju vara utseendet. Själv har jag just valt kakel till ett kök, och tyckte det var svårt att hitta något fint enfärgat kakel som inte såg stelt och hårt ut. Så tittade jag på Byggfabrikens sortiment, de säljer engelskt kakel, och där har de fortfarande kvar en mer hantverksmässig tradition. Det syns när kaklet sitter uppe!
 
Finns inget att förlora med billigt kakel om man tycker det är tillräckligt snyggt. Jag har dock aldrig sett kakel för 49 kr som jag tyckt var snyggt men för en dryg hundring blev jag helnöjd och hittade inget snyggare under 500 kr. Köp billigt och lägg pengarna på annat där de ger mervärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.