Du får inget luftombyte är sant, men hur allvarligt är det? Jag säger inte att det är rätt eller fel, men många tak är byggda på detta sätt och klarat sig. Ex i diskussioner kring kallvindar och ventilation så hävdas det ibland att det är för mycket luftning.

Jag har två tak som saknar luftning i ovankant, men jag hade föredragit luftning om det gått, varför kan jag inte riktigt motivera, bara att det hade känts bättre. Det är så man gör...

Nu har du enl. mig ett bra tänk i din lösning, det gäller bara att stoppa så att snön inte kommer in utan att täta för luft. 10cm på plåten tycker jag dock är för lite, 20cm borde det minst vara. Liggande snö kan smälta och "rinna" över annars vid tö då det oftast bildas en "backe" mot väggen där vattnet vill rinna.
 
Plåten var nog närmare 150mm. Oavsett så yr det in, har ännu inte haft problem med att snö har lagt sig. Så bästa förslaget hittills är alltså att täppa till mellan husvägg och takspont.
 
Prova att sätta ett getingnät i luftspalten. Det hindrar inte luftcirkulationen men borde stoppa snödrev rätt bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.