Önskar synpunkter på följande anläggning.
På fastigheten finns 3 byggnader som ska förses med varmvatten och värme. 1 Pannrum och verkstad, radiatorer, ca 160m2, 9kw. 2 Huvudbyggnad, golvvärme, ca 300m2, 16kw. Hyresbostad, radiatorer, 60m2, 4,5kw.
Från pannrummet shuntas det ut 55gr via en 40pex kulvert om 30m till huvudbyggnaden och där i från vidare en 32pex om 35m till hyresbostaden. Radiatorena får också 55gr från pannrummet. I pannrummet är det föreslaget en rund tekniktank på ca 1,5m3 med 300l beredare förvärmningsslinga och solslinga samt en rektangulär bufferttank om ca 4,5m3 Höjden på tankarna blir 2,4m då takhöjden är 2,7m . Till varmvattnet blir det vvc och kulvert mellan byggnaderna likt värmen. Som värmekälla är det föreslaget en Kalmarpanna v 63kw. Öppet expansoinskärl på pannrumsvinden ca 0,5m över översta radiator. Golvvärmen i byggnad 2 är nyinstallerad och där har LK förespråkat att använda värmeväxlare i stället för shuntgrupp med motivering att man minskar mängden vatten som kan läcka...
Förslag finns på att sätta en Laddomat 5030mellan tankarna!? Shunten styrs av utegivare.

Mina önskemål har varit en rejäl anläggning med möjlighet till pellets samt förberedd för solvärme. Och att det måste finnas rejält med varmvatten.
 
kw har du skrivit?antar att det är vad varje del kommer förbruka.

hur som helst så anser JAG att en v65 blir aldelles för liten om du ska förbruka 30kw i timmen.den ska med andra ord så på full effekt nästan halva dagarna.

och här kommer väll det största problemet.150liters vedutrymme......

kommer inte ihåg exakt hur mycket värme man får ut per liter men räkna på ca 4 fulla inlägg när det är som kallast.

1500liters ackumulator tank är helt klart i underkant för pannan.när det är varmare ute vill man gärna få plats med en hel brasa i tanken.



köp en panna som klarar av att bränna dagsförsörjningen på ett inlägg.
och tank som klarar av att ta emot det.


jag personligen skulle alldrig hantera så mycket ved.
utan jag tycker du ska fundera på flis.(även fast jag har nymonterad vedpanna)
men för låg förbrukning för att motivera flis(20-25m3/år uppskattningsvis)

dyrare installation men ack så mycket bekvämare.

traktor och sånt antar jag att du redan har så för mig hadde det inte varit något att fundera på
 
Redigerat:
Vi värmer något liknande, 2 st 200m2 villor (en 220m kulvert till och den andra 50m kulvert) samt en maskinhall/verkstad på 400m2 samt förberett för ett hus till.

Vi hade också tänkt att skaffa 2st ny vedpannor en i maskinhallen och en i huset som ligger längst bort, mensen råkade vi se en flispanna på Elmia och sen var det kört =)

Vi har kört våran anläggning ett år nu och det har fungerat väldigt bra, vi får plats med hela årsbehovet av flis i förrådet. Så det enda vi gjort under året är att tömt asklådan när den är full samt någon gång puttat in flis lite längre i förrådet då inmatningen inte når hela förrådet. Men detta går väldigt smidigt med traktorn.

Så jag tycker absolut du ska titta på flisanläggningar istället.
 
Hur mycket flis går det åt?
 
Vi gjorde åt ca 160m3 på ett år, förrådet rymmer ca 200m3.
 
De angivna effektbehoven för byggnaderna antar jag är toppeffekter, men det låter ändå helt orimligt högt med tanke på var du bor. Det skulle motsvara 20 000kWh på en månad (topp)

Har ungefär samma förutsättningar som du, men min verkstad är bara hälften så stor. Jag kan dock konstatera att spillvärmen från tank och rördragning (givetvis isolerat) räcker långt för uppvärmningen. De tre kallaste månaderna får jag shunta ut värme till plattan, men det rör sig om en marginell andel av totalförbrukningen. Tvingades balka av och skilja på pannrummet och verkstaden av brandsäkerhetsskäl, så jag går miste om den största delen av spillvärmen, men tanken står i verkstan.

Har samma typ av öppet exp kärl, direkt ovanpå acktanken. Funkar bra för mig trots omgivningens skepsis. Argumenten emot var främst låg kokpunkt och problem med luftbubblor i ventiler och pumpar. Har inte märkt av några problem dock.

Som Olle påpekar kommer den föreslagna pannan att bli en flaskhals om du eldar med ved. Detta pga det ynkliga vedmagasinet. Även om medeleffektbehovet bara är hälften av det som angetts kommer det i praktiken innebära att du får spendera mycket tid i pannrummet.
Är lite tveksam om det finns någon panna med 300-500 liters magasin som även är lämplig för pelletseldning?

Acktanksvolymen på 6,5m³ låter vettigt

Kolla upp om det inte vore bättre att skippa vvc helt, öka tempen ut från huvudtanken något och tillverka varmvattnet i husen med värmeväxlare, alternativt flytta tekniktanken till bostadshuset och sätta in en elberedare i hyreshuset.
Det är inte billigt med kulvert, dessutom ska man betänka värmeförlusten hos vattnet som cirkulerar + en pump som går konstant.
Sommartid kanske man dessutom vill vila från eldandet (du nämnde solfångare) och då kan man ju även stänga av kulverten. Ännu en pump som inte behöver surra konstant. Detta skulle dock innebära att ev framtida solfångare måste placeras på bostadshuset.
 
Golvvärmen i byggnad 2 är nyinstallerad och där har LK förespråkat att använda värmeväxlare i stället för shuntgrupp med motivering att man minskar mängden vatten som kan läcka...
Jag skulle skippa växlare. Verkar onödigt. Jag har ingen växlare på min golvvärme och jag hoppas att det inte ska börja läcka.
Sån är jag.

Shunt till golvvärmen måste du väl ha i båda fallen oavsett hur du gör? Eller har jag missat nåt?

Jag gillar lösningen när den inte har tankar utspridda i de andra husen. Jag tror det är bäst att färdigshunta bredvid tanken i pannrummet för att på så vis kunna köra så låga temperaturer det går i kulverten.

Vvc kan du kanske styra så att den inte går när det normalt inte behövs vv?

Ett alterenativ är kanske att komplettera dina hus med elektrisk vvb?
Då skulle du slippa passa att elda för vv när det inte behövs värme.
 
Redigerat:
Gammsmurfen skrev:
De angivna effektbehoven för byggnaderna antar jag är toppeffekter, men det låter ändå helt orimligt högt med tanke på var du bor.

Är i samma tankebana men bättre att veta att det finns resurser än att leva på gränsen när kung Bore kommer.

Ska kolla efter annan panna!
 
Kulvertdimensionerna verkar också väl tilltagna. en Ø40PEX kulvert kan man skicka hiskeliga energimängder genom.
Själv har jag 50m Ø28/20 till huset. Pumpen har jag ställt ner på lägsta steget och det räcker även när Bore hälsar på. Jag kör iofs ut ca 70°C.
 
Pannan blir nu en Effecta 60kW, lamdastyrning, spaksotning, kylslinga och pelletsuttag.
1st ackumelatortank på 6m3 (diam 1,4m höjd 4m) 200l vvb med 15m förvärmningsslinga, 2x 15m solslinga (topp och botten). Mellan panna och tank drar vi 42mm kopparrör. Kulvertrören ligger redan i marken 2x40 och 2x25 för värmen. Varmvattnet tas från pannrummet med tisstyrd vvc pump.
 
Låter som en rejäl anläggning!
Hur löste du problemet med 2,7m takhöjd och 4m hög tank?
Själv blev jag tvungen att gräva och gjuta en "källare" att stoppa ner den i.
Kommer du montera någon slavtank och kulvertstyrning eller blir det konstant cirkulation?
 
Effekta har en Supra pelletsbrännare på 35kW som ännu inte finns med på hemsidan. Kommer du att använda den?
 
Men varför ha med pellets..... blir ju inte billigt att elda upp dom tankarna med pellets,.. 80 kw maga panna med 6000-8000 L ack tank... el atmos största panna.. ja tycker man hellre ska satsa på större anläggning än att komplettera med pellets till ett så stort system,..
 
TS skall köpa en Effecta panna med pelletsuttag. Om han tänker som jag så vill han kanske också kunna resa bort ibland:cool:
 
Gammsmurfen, jag har vind över pannrummet så tanken får sticka upp där och med 0,5m isolering så stannar värmen i tanken.
Patrick 79, pellets är inte billigt men som extra vid ev semester vintertid så funkar det fin fint. Man kan sätta tempgivaren till brännaren typ 1,5m ner i tanken och på så sätt få varmvatten och värme utan att värma hela tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.