Har idag bolånet (delat i fyra olika) i en bank. Tre av dessa är rörliga (1mån) och det fjärde, bundna, ska omförhandlas nu.
På två av lånen har jag riktigt bra ränta och detta har nu banken konstaterat. De vill därför inte ge mig någon ränterabatt nu när jag omförhandlar.
Jag har varit i kontakt med andra banker, men trots ränterabatt så kommer jag ändå inte ner i samma "totalränta" som jag får om jag stannar kvar i min gamla bank.
Sparsam som man är så har nu tanken slagit mig att flytta två av lånen till ny bank och ligga kvar med de två bra lånen hos den gamla bank. Fyra pantbrev finns ju uttagna.

Kan man göra så och är bankerna pigga på att göra detta?
 
Ju mer affärer man har med banken desto mer rabatt brukar man få. Att dela mellan flera banker borde därmed ge sämre rabatt totalt. När din nuvarande bank vill förhandla om rabatten på de rörliga delarna kommer de säkerligen kommentera att du har flyttat lån till annan bank och alltså inte är en lika "bra" kund längre. Den bank du går till ser ju också bara en liten del av dina affärer och kommer inte heller att betrakta dig som en "bra" kund. Jag tror (men vet ingenting) att du kommer att förlora på att dela upp lånet mellan olika banker.
 
Rent praktiskt och tekniskt är det inga problem att göra som du skriver. Om banken är pigg på att göra detta eller inte kan de bara svara på själva. Det kostar inget att fråga. Och flyttar du ut delar av lånen till annan bank kan du ju alltid förhandla om att flytta tillbaks dom senare om du får bättre villkor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.