Jag funderar på att med tiden sätta samman några ben i stil med bilden. (Är fingerskarv korrekt benämning även här?)

Fingerskarv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte efterlysa lite tips på hur man enklast/säkrast gör för att åstadkomma denna? Är det penna, japansåg och stämjärn som gäller? Bandsåg saknas tyvärr. Är det någon ide att fundera på att göra något med fräsen med tanke på djupet? Tips och ideer mottages tacksamt.

Vanlig halv-i-halv skulle förstås fungera men jag tycker det kan vara ganska snyggt med några fingrar om hörnet blir synligt.
 
Kan göras på bordsåg eller fräsbord... Det senare innebär ju att du måste packa upp Axminster lyften och bygga bord, K!!! :)
Finns jigg på Axminster att köpa, eller så bygger man en enkelt själv. ska se om jag hittar länken
 
Gör 5+5 bitar och lägg ihop bitarna "varannan".
Enkelt och starkt.

Protte
 
Masses skrev:
Kan göras på bordsåg eller fräsbord... Det senare innebär ju att du måste packa upp Axminster lyften och bygga bord, K!!! :)
Finns jigg på Axminster att köpa, eller så bygger man en enkelt själv. ska se om jag hittar länken
Ditt första fall av ett absolut måste att köpa en långhålsborr. Finns som tillbehör på Hammer hyvel.

5+5 bitar som prototypen säger är enkelt. Jag har gjort liknande utan att limma ihop bitar genom att såga på bordssågen, men du har lite större avstånd än den hade klarat rakt av. Att såga från två håll duger nog inte precisionen till.

Om investering är utesluten så hade jag gått på de 5+5 om du har hyvel.

--- Mats ---
 
Sammansättningen heter slits-sinka. Brukar låta som slit-sinka när man säger det, men namnet syftar på slitsarna.
Penna japansåg och stämjärn fungerar. Räkna med att det tar en timma första gången. Den fjärde går på 20 minuter. Använd ett fyllande lim så behöver det inte vara exakt för att bli snyggt.

En del gör det i bordssågen mot klyvanhållet. Jag tycker att det ser osäkert ut. För att få rimlig säkerhet så gör du en påskjutare med viss höjd som stöd. Helst med möjlighet att spänna fast bitarna. Den förhindrar även urslag vid genomsågningen. Snyggast blir det om du har en klinga med flat-tand. Då slipper du taggig botten i spåren.

Bordsfräs kan du använda om du har en tappsläde. Är det en såg/fräs-kombi du har så använder du sågens kapanhåll. Bit bakom för urslagen och helst fastspänd så går det ganska enkelt. Slitsverktyg är dyra om det är kvalitet. Vill du slippa billigt undan... satsa då på en liten klinga med 30mm hål. Claes Olsson har 165mm. Det blir många inställningar, men körningarna går fort.

Långhålsborr är det alternativ som jag personligen gillar minst. Möjligen stämborr för att slippa hugga ut hörn i en massa runda bottnar.

Lycka till / Findus
 
  • Gilla
andreasdahlberg
  • Laddar…
findus42 skrev:
...
Bordsfräs kan du använda om du har en tappsläde....
80 mm djupt med bordsfräs? Det skulle jag inte ge mig på, såvida man inte med bordsfräs menar vertikalfräs.

--- Mats ---
 
Mats/

Felder säljer en tappklinga som går att sätta antingen i sågen eller i fräsen som är tillräckligt stor för jobbet. Jämfört med att ha stående ändträ i sågen så tror jag nog att det är enklare att få till en jigg som gör arbetet någorlunda säkert till fräs med tappsläde.

Sätter man en sågklinga i en fräs så blir det som att ha en såg (utan klyvkniv) med vertikalt bord (fräsanhållet) där maskinbordet fungerar som ett klyvanhåll. Rätt användbart till spår i lister och enkla falsningar. Går det att vinkelställa spindeln så blir det ännu bättre. Givetvis så skall matarverket användas. Tag bort mittenrullen så går det att få hjälp både före och efter klingan. Säkrare, snabbare, bättre.

VH/Findus
 
Tack för tipsen.

Masses: Men detta skall ju vara benen till fräsbordet... ;) (skojar) Du har väl sett i verktygsforumet att fräsbordet är på G. Men det fanns ju de som röstade för att jag skulle göra klart "evighetshurtsarna" först och köra lådfronterna med min nya kantfräs istället för i bordet. Men som sagt, bordet är närmare nu än någonsin. (Vilket egentligen inte säger så mycket.) Jag tror jag är med på vilken jigg du menar men noterade du djupet på 80 mm?

Protte: Jag hade tänkt börja med ett försök i vändlimmade furureglar. Det slog mig faktiskt idag på småtimmarna när jag låg och försökte somna om att om jag ändå skall klyva och limma så kan jag göra som du föreslår. Hyvel finnes så det skall väl inte vara några problem att få till några 16 mm plankor.

Mats: Nu försöker du skicka mig in i den vanliga fällan. Jag måste köpa en Hammer hyvel eller annan stor maskin så jag kan köpa långhåls tillbehöret. Bra förslag men jag tror jag försöker ducka denna gången. Det skall iofs ha funnits motsvarande tillbehör till min EMCO Rex hyvel men det blir nog svårt att få tag på idag. :)

Findus: Sågen jag har är en GTS 10 och som sagt, fräsbordet finns inte helt på riktigt ännu. Någon form av rejäl jigg/släde hade jag absolut tänkt mig. Det känns inte optimalt att stå och vingla med en sådan pinne på höjden varken med avseende på resultat eller säkerhet. Max sågdjup är väl 79 mm med 255 mm originalklingan. Jag tappar nog lite eftersom jag kör med 250 mm CMT klingor men å andra sidan räknar jag nog med att behöva putsa till botten med stämjärn ändå.

Innan det springer iväg för mycket så kanske jag skall nämna att sågen är en GTS 10 och fräsen som skall monteras i bord är den stora CO fräsen som inte går att köpa längre. Inga jättemaskiner med andra ord. Annars låter det där med "sågklinga" monterad i bordsfräs intressant. Men det är kanske inte något man skall ge sig på om man inte har en "riktig" stor fräsmaskin avsedd för detta. Jag gissar att det inte är något som är avsett att monteras med ett 12 mm skaft? Matarverk är nog också lite överkurs för min uppsättning. Men har någon en länk till en sådan tappklinga så kunde det ju vara kul att se hur den ser ut.

/Jac
 
Ja, just nu ligger nog Prottes förslag med 5 limmade brädor närmast till hands. Då får jag ju köra lite hyvel också.
Det innebär förstås att jag måste bli färdig att slipa hyvelstålen och att få ordning på spånsugen först. Så det kan ju ta ett tag...;)
 
Får erkänna att jag missade 80 mm dimensionen. Det går det med, men inte med dina maskiner. Prova japansågen innan du gör något annat. Det brukar fungera överaskande bra. Kan mejla en pdf-skiss på en jigg om du är intresserad. men om jag förstått det rätt så är intresset mest akademiskt.

VH/Findus
 
Jag skulle nog tom kunna klämma in en ny japansåg i budgeten om det skulle vara nödvändigt. En Hammer/Felder blir nog svårare. Jag skall också klyva upp och limma några brädor och se hur nya sidan som blir av kortsidorna ser ut efter att jag kört den genom hyveln. Nu vet jag inte hur det skulle bli med "finträ" men jag tänkte att jag lär mig alltid något av att prototypa lite med några furureglar.

Hursomhelst så är jiggar alltid kul så jag tittar gärna på din ritning om du vill skicka den. Jag skickar min mailadress via PM. Det kan ju hända att det skall till något liknande i mindre dimension framöver och någon form av "sockerlåda" vill jag kunna få till. Annars kör jag helst Domino för tillfället.
 
Förvånar det någon om jag säger att slitssinkning är en baggis med en radialarmsåg?
Lägg motorkroppen och ställ den i läge för att fräsa det översta snittet, lägg sen ämnena på distanser allt efterhand så stämmer det.
Ja man får sätta på ett högre anhåll med men det är ju en baggis.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Förvånar det någon om jag säger att slitssinkning är en baggis med en radialarmsåg?
Lägg motorkroppen och ställ den i läge för att fräsa det översta snittet, lägg sen ämnena på distanser allt efterhand så stämmer det.
Ja man får sätta på ett högre anhåll med men det är ju en baggis.

/Kent
Nej, du har haft uppe radialarmssågen innan. Och jag har avstått från en bra kapsåg. Men bortsett från ett par videos verkar radialarmssågar vara ovanliga. Så de kanske inte duger istället för kapsåg utan de är mer ännu ett tillägg?

--- Mats ---
 
OT: Min radialarmsåg har ett enda arbetsområde den klarar bra. Grovkapning av plank innan jag sågar/hyvlar. Jag har försökt göra den till ett "precisionsinstrument" med div förstärkningar och anhåll- men den gjorde mig bara förb....d. Som grovkap fungerar den bra...
 
Jag tror att jag har hyvlat och lagt ihop mitt förslag (5+5) innan ni gått igenom hela era maskinparker. Jag behöver inte rigga något annat än sidoanhållet på sågen och planhyveln.
Jag behöver inte gör något precisions arbete, inte kontrollera passningen och jag applicerar optimalt med lim och behöver inte spaltfyllande lim.

Och dessutom får jag den i särklass stadigaste fogningen.

Men ni behöver inte lyssna på mig, jag drar på jobb i 2 veckor.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.