Hej på er.

Nu behöver jag hjälp igen. :)

Jag hade ett "musproblem" på min vind och har nu slitit ut all isolering och även all plast som täckte golvet (alltså taket i stugan). Nu skall jag spruta in lösull och behöver lägga dit ny plast för att slippa kondensfukt på vinden. Det är jäkligt trångt så jag skulle vilja göra detta så smidigt som möjligt.

Snälla, ge mig några goda råd. Både om själva utförandet och var jag kan köpa plasten för en billig penning. Skall jag använda häftpistol eller tejp? Hur sköter jag överlappning? etc. etc.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh

C
 
Om du använder lösull av saltad returfiber cellulosa så behöver du ingen plast!
 
Ok.

Pratade just med en kille på http://www.sjomarkens.se/ som skall hjälpa mig med detta. Han tyckte att jag skulle sätta upp plast för att minska kondens när jag värmer upp huset på vintern.

Men om du har rätt så vore det intressant om du kunde tala om vilka företag som kan spruta in den lösull du pratar om.

Annars vore jag fortfarande tacksam för tips på hur jag får dit plasten på bästa sätt.

Jag är lite skraj för fukt... :)
 
Mikael_L
Egentligen finns det bara ett sätt att göra det ordentligt, att riva ner innertaket, plasta mot takstolarna och sen sätta upp innertak igen.
 
Jo, det är ju klart att det är sant. Men jag vet inte riktigt om jag är så jättesugen på att göra ett sånt ingrepp.

Skulle behöva lite tips på hur jag kan göra det så bra som möjligt utan att riva ner 80kvm tak och sätta tillbaka det.

Mvh
C
 
Mikael_L
Om du plastar med en remsa plast i varje takstolsfack, lägger plasten ner mot undertaket och sen noggrant tejpar plasten mot takstol/bjälklag hela vägen, samt även i kortändan av takstolsfacket så har du nått ett ganska bra resultat.
Men dock det är inte godkänt gjort, för du har fortfarande fukt-transport upp till vinden genom diffusion via reglarna, men den fukttransporten är långsammare än fukt som kommer via konvektion, vilket du då har förhindrat.
Sen blir detta ganska tidskrävande och dyrt, du ska tejpa hundratals meter åldersbeständig tejp. :O

Om du struntar i plast och sätter ekofiber av något slag så kan det fungera, men absolut ingen garanti. Eko-fibern suger upp överskottsfukt när det behövs och torkar ut när det kan. Uttorkning sker mest på vår och försommar, resten av åren blir den istället allt fuktigare. När rH i ekofibern går över 75% börjar mögelangreppen i ekofibern sig (men lite beroende på hur mycket fungicider dom har tillsatt) men även på allt annat virke runt isoleringen, takstolar och bjälklag.
Så når du rätt fuktbalans så funkar ekofiber.

Och är du sugen på ekofiber så kan du köra med hyvelspån istället, det är ekofiber men billigare.
 
Tack så jättemycket för svaret, även om det låter som om jag har ganska mycket jobb framför mig.

En fråga till bara: Får jag samma problem även om jag lägger "vanlig" isolering själv, alltså rullar eller skivor? Det ser ju onekligen ut att bli billigare. :) Priset jag fick från de som skulle lägga ut lösull var 8.000 kr (efter ROT) (Sjömarkens Isolering).

Och en till: Är Byggfolie Ekologisk (http://www.bauhaus.se/webshop/bygg/plast/plastfolie/byggfolie-ekologisk.html) åldersbeständig?

Jättetacksam för all hjälp.
 
Jag skulle rekommendera en ångbroms istället för plast. Hindrar luften att blåsa genom isoleringen men riskerar inte att ge totaltätt. Låter som ett gammalt hus? och där har inte plast att göra.
 
Huset är inte sååå gammalt. Från 1974. Som jag. :)
 
Som sagt att med returfiber och (fungicider) salt så behöver du kontrollera fukthalten och det gör du med en luftavfuktare som du kör med fjärrstyrning..
Då har du både hänslen och livrem...
Billigt om du gör det själv med hyraggregat..

Plast är ett oskick otätt uppåt så att fukten innifrån kommer igenom och tätt nedåt så att fukten inte kan torka ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.