Erik-R
EKK är ju tänkt att läggas som fast installationskabel tex längs med en vägg osv, men finns det någon lag på att man inte får lägga den bakom en putsvägg. Vet att det inte är lämpligt men vill bara reda ut vad man får göra och inte.
Nån som vet?
Erik
 
Hade nog inte lagt ekk i putsvägg, inte utan rör. Om det nu är så du menar.


Sen är väl egentligen ekk tillåtet att ligga utan rör i väggar, men hur bra är det på en skala ?. Blir ganska svårt att byta ut.
 
Man putsar in kablar på kontinenten. Helt lagligt. Dock vet jag ej om det gäller EKK.
Själv vill jag ha vp rör. Det blir så mycket lättare att utöka med brytare m.m.
 
Redigerat:
Det är numera tillåtet att läggta kablar utan rör. Men jag är osäker på om just EKK får muras in (jag är inte behörig elektriker).

Sedan finns det en del speciella regler om man lägger kabel utan rör, det har framgått av andra trådar här att man inte får blanda, om ledningar går med rör i huset så får man inte bygga in en kabel utan rör.

Jag förstår egentligen inte vitsen med att göra det, om väggen ändå skall putsas så kan man väl lägga in rör likaväl som en lös kabel.
 
EKK är tillåten att dra löst i väggar, putsa in borde även det funka.
Men som redan nämnts så är det ingenting som praktiseras här i Sverige för att det är ett idiotiskt förläggningssätt. Jag har putsat in en EQLQ Easy några meter på en husfasad en ggn som en nödlösning efter rörstopp.

//Patrik
 
Ja, EKK/EKK-Light får putsas in. Känner inte till någon tillverkare av dessa kablar som förbjuder det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.