Skulle vilja isolera taket på ett hus från 1914, timmerhus men ovanvåningen är inte timrad utan plank. Det är låga garderober längs långsidorna på ovanvåningen och sedan ett helt oisolerat snedtak med takstolarna synliga. Min tanke är att jag vill göra det så enkelt och billigt som möjligt, samtidigt bra för huset och undvika fuktproblem. Jag kommer att värma upp utrymmet med kamin under vintern.

Kan jag använda mig av kutterspån?, jag läste någonstans att man bara skulle kunna succesivt spika igen taket med plank utanpå takstolarna samtidigt som man fyller på med spån som packas väl mellan det yttre brädtaket och det inre. I nocken kan man väl göra en avplaning dvs man sätter reglar horisontellt en bit så att man får en lite trekant högst upp, och lägga någon linfiberskiva eller liknande överst innan man spikar igen? Då blir det ju dock en lite triangel som är oisolerad dvs bara luft, är det något problem? Behöver man ha någon form av ångspärr?

Hoppas ni kan hjälpa mig så vi slipper frysa till vinter! :( :D
 
Inte ångspärr iaf !!
Då kommer du nog skapa mkt mer problem än du löser- ett gammalt hus som inte har plast skall man akta sig för att tillföra sånt i.

Kutterspån används väl knappt idag - det finns ju ekofiber och andra mer moderna material som fortfarande andas. Packa det skall du inte göra, tvärtom det skall in i alla skrymslen men vara löst -annars isolerar det ju inte :)

/K
 
Äntligen, vilken tid det tog att få svar :S

Tack för att du svarade i alla fall. Fler får gärna haka på diskussionen!

Nej, kutterspån kanske inte används så mycket med det är det enda jag har råd med. Frågan som jag egentligen också borde ställa är om det ens gör någon skillnad med 20 cm kutterspån eller ingenting alls. Kanske bara satsa på att göra allt riktigt dragtätt in till rummet, och låta det vara dragigt i garderoberna?? Vad är klokast i brist på pengar och arbetstid.
 
pelrik skrev:
Äntligen, vilken tid det tog att få svar :S

Tack för att du svarade i alla fall. Fler får gärna haka på diskussionen!

Nej, kutterspån kanske inte används så mycket med det är det enda jag har råd med. Frågan som jag egentligen också borde ställa är om det ens gör någon skillnad med 20 cm kutterspån eller ingenting alls. Kanske bara satsa på att göra allt riktigt dragtätt in till rummet, och låta det vara dragigt i garderoberna?? Vad är klokast i brist på pengar och arbetstid.
Ingenting alls är ju ingenting alls = ingen isolering.

Är det bara plankor i taket nu så skulle jag nog rekommendera ngt slags isolering om du skall använda huset vintertid.

Ekofiberskivor är nog rel lätt att lägga in - pris är dock okänt:
http://www.ekofiber.se/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=14

Har du brist på både pengar och arbetstid vet jag inte dock - det ena brukar ta ut det andra. Kutterspån kanske bli billigt (om du bor nära ett sågverk) men tar nog en hel del tid, och har som sagt massa nackdelar.

Men är det bara garderoberna som är oisolerade borde det ju inte kosta så mkt - alt. kan du kanske limma frigolitskivor på insidan av dessa och måla/panela över dem. Frigolit är ju inte bra som takisolering i helhet, men för bara garderoberna på sidorna tror jag det är ok.
Dock kommer du ju få rejält kalla garderober då, med risk för kondens/fukt i övergång mellan varm-kallutrymme.

Jag skulle nog ha satsat på isolering i skivor (helst ekofiber, men mineralull är troligen ok eftersom det inte är hela taket) i taket på garderoberna, och använt spånskiva för att täcka detta sen...

/K
 
Kör du med kutterspån om det är det enda du har råd med. Fast kolla först vad glasull kostar. Isolering ger mest i början, skillnaden på 0mm och 100mm är enorm, sedan avtar effekten, så din lösning kommer att hjälpa. Sedan är drag en katastrof för värmeekonomin och komforten så se till att täta om det läcker någonstans. Kutterspån är ju en traditionell metod som funkat förr och även om den kanske inte isolerar lika bra som moderna material är det mycket bätre än ingenting.

/Anders
 
Hej
Jag har renoverat många hus men har aldrig sett kutterspån, det är alltid sågspån på vinden osv..
köp ett par batteri uppvärmda långkalsonger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.