Om det finnes en köpare som vill göra en besiktning av huset?

Eller räcker det med enbart mäklaren, köparen samt dess besiktningsmän?
 
Brukar vara säljare, köpare och besiktningsman.

Mäklaren brukar inte vara med.
 
Besiktningsmän jobbar på samma sätt som hamburgerrestauranger.
Man erbjuder plus-menyer...

Tex vill man gärna få borra ett inspektionshål i golvet någonstans för att SÄKERT kunna säga att det inte finns mögel i trossbotten.
Det kostar några hundra extra.
Och tillstånd av säljaren.

Personligen skulle jag inte släppa in köpare + besiktningsman utan att antingen närvara själv eller ha en (pålitlig) representant på plats.
 
llehs skrev:
Besiktningsmän jobbar på samma sätt som hamburgerrestauranger.
Man erbjuder plus-menyer...

Tex vill man gärna få borra ett inspektionshål i golvet någonstans för att SÄKERT kunna säga att det inte finns mögel i trossbotten.
Det kostar några hundra extra.
Och tillstånd av säljaren.

Personligen skulle jag inte släppa in köpare + besiktningsman utan att antingen närvara själv eller ha en (pålitlig) representant på plats.
Aj. Det var som f..n!

Tror du verkligen de skulle såga ett hål i golvet/vägg utan säljarens tillstånd?:O
 
Thomas59
Köpare, besiktningsman och säljare bör ju finnas närvarande. Säljaren bör finnas tillgänglig för frågor etc. men i övrigt hålla sig i bakgrunden och inte följa med under besiktningen.
 
Gäller väl att försöka pejla läget lite på nivån som besiktningsmannen är på och vad för säljare som det rör sig om. Sen är väl rekommendationen att alltid stämma av innan med besiktningsmannen där endast köpare - besiktningsman närvarar. Likaså att stämma av efteråt utom hörhåll för både säljare och mäklare.

Vid en vettig säljare så kan han/hon ofta berätta om huset under besiktningens gång men samtidigt gäller det att besiktningsmannen är på nivån att ifrågasätta, genomskåda och ha ett gediget eget kunnande. Oerfaren besiktningsman samt okunnig/bedräglig säljare kan sluta illa. Se bara på alla sk besiktningar som görs inför en försäljning av säljaren där tom konstruktionen av huset inte är korrekt beskrivet. Kunnig glad säljare och riktigt erfaren besiktningsman kan dock vara en vinnande kombination som det sprutar info om. Även om några ogillar det så är det nästan diktafonläge i sådana fall för att fånga allt som dyker upp.
 
Mikael_L
Vore jag köpare så vill jag gå runt tillsammans med besiktingsmannen och ha säljaren nära till hands, typ sittande i ett rum bredvid. :)
(Fast det myrstack skrev: "Kunnig glad säljare och riktigt erfaren besiktningsman kan dock vara en vinnande kombination som det sprutar info om." ska inte förglömmas)

Vore jag säljare skulle jag kanske vilja närvara aningens mer nära, men jag vet inte riktigt ...
Det är kanske bäst att man även som säljare håller sig undan fram till dess direkta frågor uppstår ?!?. ... :|
 
kamilenski skrev:
Aj. Det var som f..n!

Tror du verkligen de skulle såga ett hål i golvet/vägg utan säljarens tillstånd?:O
Nej, självklart inte. :)
Men det underlättar ju om säljaren finns på plats för att diskutera den här typen av 'problem'.
 
Säljaren har ju upplysningsplikt på samma sätt som köparen har undersökningsplikt.
Jag kan se fler fördelar med att ha säljaren närvarande.
 
Köparens undersökningsplikt är större än säljarens upplysningsplikt dock.
 
kamilenski skrev:
Aj. Det var som f..n!

Tror du verkligen de skulle såga ett hål i golvet/vägg utan säljarens tillstånd?:O
Nej, det tror jag inte.
Men även om man som säljare i förväg godkänner håltagningen så är det nog ändå bäst att vara på plats och ha synpunkter på placeringen av hålet.

En besiktningsman är ju egentligen bara intresserad av att komma därifrån och skicka fakturan.
Som säljare får man leva med hålet. Även om täcklocket, med lite tur, är väldigt nära i nyans.

Tex. kan man förslå håltagning i en garderob istället för det mest synliga hörnet i ett rum.
Ett hörn där man kanske inte vill ställa en blomkruka på golvet för att dölja täcklocket...

---------

Och självklart får man ju ha lite fingertoppskänsla och hålla sig i bakgrunden när man inte "behövs".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.