Hej!
Min sambo och jag ska renovera vårt badrum.
När vi har kollat på kakel så är det ju så otroligt stor skillnad på pris! Är det lika stor skillnad på kvalitet?
Vi vill ha stora plattor och har hittat några på både coop och på stuvbutiken för ca 149 kr/m2. Likadana plattor finns på andra badrumsbutiker och då kan priset ligga på runt 1000 kr/m2.
Gör vi ett misstag om vi köper den billigare sorten?

Tacksam för svar :)
 
Det är jättesvårt att svara på.. Men det finns en risk att ni gör ett misstag.. Ofta är det så att lite billigare sorter kan vara 2:a handssortering men det kan lika gärna vara så att de har fått ett parti till ett riktigt bra pris..

Eftersom detta gäller kakelplattor och inte klinker så är det lättare att se på en platta om den är bra eller dåligt.. En grej att kika på är glasyren (alltså själva ytan på plattan) är den slät och fin eller finns det gropar, pluppar eller märken osv.. En annan ganska viktigt grej är att när ni är i affären så be att få låna en platta och skölj den uder vatten.. Det ni ska titta på då är om det blir så kallade färggenomslag (färgnyansen på framsidan av plattan ändrar färg) , det är ett vanligt problem..

Även storleken är viktigt, är de samma mått på plattorna och har de räta vinklar, kolla det också :)

Frå man fråga vad det är för storlek på ett ungefär? Vita plattor?
 
Det är vita plattor i storleken 25x40 cm som vi har tittat på :)
 
Det som ofta skiljer är att de billiga inte håller måtten, är skeva m.m

Oftast är de inte brända lika många ggr som de lite dyrare kvalitétsplattorna heller och det påverkar också.
 
Oftast är de inte brända lika många ggr som de lite dyrare kvalitétsplattorna heller och det påverkar också.
Skulle tro att alla vita plattor är färgade och brända på samma sätt.

Det finns ett par olika metoder beroende på färg, eller rättare sagt, antal färger.

Det som framför allt avgör och gör "designplattor" dyrare, är om det är flera färger/mönster . Då krävs det fler bränningar.

Butiken med det breda sortimentet, kunnandet och lagerhållningen, måste ta ut ett pris.

Stormarknaden som köper in pallvis (läs conteinervis vad gäller kedjorna) av samma sorts platta, kan ta ut ett annat.
Diskussionen om "andra sortering" ger jag inte mycket för. Skulle det vara så, och resultatet blir att man får kassera ett antal plattor, så krävs det ju att man måste kassera 8 av 10 för att det ska bli en bättre affär att köpa dyra. Och måste du kassera så många plattor, så tar nog både Coop och tyska byggmarknader emot din retur.

Sen finns det plattor som är olämpliga i vissa miljöer, och då kanske personalen på coop har svårare att guida dig, än den personal som bara säljer plattor hela dagarna.
 
Det du ska tänka på är ifall du ska anlita hantverkare till att göra jobbet...

Är du beredd på att betala mer för att denna ska sitta och granska plattorna innan de sätts upp...
Liksom inte lönt att komma och gnälla i efterhand... ;)
 
Hörde av en försäljare att även tjockleken på glasyren(?) skiljer sig mellan billigare och dyrare märken... men det var en säljare det...
 
sen kostar det ju multum att trycka en fet broschyr i färg som någon (kunden) får betala
Kolla kakelplattan på gamla regementsområdet dom brukar ha bra priser
och bra plattor
 
Tack för alla svar. Nu blev jag lite klokare :)

Vi har anlitat en firma som ska göra hela badrumsrenoveringen. Ska kolla lite med dom innan jag köper något.
 
ja det är det bästa
min erfarenhet av när kunder själva beställer plattor är att antingen fattas det 5-10 plattor eller så köper dom på tok för mycket
(sen finns det såklart dom som gör det bra också)
 
Det brukar gå att få med några provplattor mot deposition. Gör det och visa upp för plattsättarna, så kan de säkert göra en bedömning om det är skräp eller användbart.
 
Som sagt ska du bara vara beredd på att kanske inte hantverkaren vill sätta plattor från t.ex Bauhaus och ifall han gör det kan det komma att kosta mer...

Inte alla jobbar så men ganska många trots allt...

Många ggr kan det vara lönsammare att handla plattor genom hantverkarens ÅF...
 
elinasmamma skrev:
Tack för alla svar. Nu blev jag lite klokare :)

Vi har anlitat en firma som ska göra hela badrumsrenoveringen. Ska kolla lite med dom innan jag köper något.
Ja då kan man ju tänka på att materialet ofta är en liten del av totalkostnaden, så det är ofta värt att satsa på bra material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.