Satte själv in ett ikeakök ifjol och valde ikea främst för prisvärdheten, att punga ut närmare 100 papp eller mer istället för drygt 30 tusen så blev mitt val enkelt iaf eftersom allt drar iväg när man renoverar i lite större omfattning.

Nu har jag visserligen inte så många andra kök att jämföra med monteringsmässigt men mina stommar är iaf av spån och hade inga större bekymmer vid monteringen, inget sprack samt drog ordentligt när man skruvade.Nu är ju köket knappt ett år bara så tiden får väl utvisa om glidskenor, luckor mm håller ihop.

Har man barn så klart att då är det väl lätt till kanske att grejer slits mer och därav kanske välja ett mer kvalite´ts kök.


Jag brukar säga att allt handlar om prioriteringar och man väljer därefter vare sig om det är ett kök, mat, jobb eller dyligt :)
 
Jojx81 skrev:
Du betalar inte för godiset, utan tjänsten att få plocka godis på NK, i andra lokaler, i ett annat läge.
Du betalar inte bara för varan utan under vilka förhållande du köper varan på, vilket är stor skillnad. Sen kan man såklart värdera detta olika.

Dessutom an NK ha valt sorter från Fazer, Cloetta, Malaco mfl. medans ICA eller vad det var kanske har valt sorter från "noname-märken"
Även sådant kan spela roll på priset.


För att åter knyta an till ämnet:
Jag hade också tänkt sätta IKEA-kök nästa gång.
Den här tråden har helt klart avskräckt mig.
Var inne hos den lokala Ballingslöv-leverantören som hastigast och plockade en katalog samt kände lite på prylarna = SÅLD!!

Av olika anledningar hann jag inte prata med någon säljare.

Så min fråga till er:

Hur mycket dyrare generellt sett är ett Ballingslöv-kök mot ett IKEA-kök?
Snackar vi dubbelt så dyrt eller 3 ggr så dyrt?

Kan vara bra att veta vad man har att räkna på ungefär.
 
Redigerat:
Vi köpte vårt noblessakök från tyskland till en bråkdel mer än vad IKEA och Kvick kostade. Jag fick hämta det själv men ink alkoholinköp hos Calle innan Puttgarden så vart det hela riktigt bra ekonomiskt.

46 tusen för skåp, färdigmonterade, förborrade hål.
har för mig att IKEA hade gått på 40 tusen. Pustelli vile ha 105 tusen och Noblessa Sverige ville ha 120-130 ngt sådant.

Du har ju då 100 mil kortare resväg än jag så då lönar det sig väl ännu mer.

Vi gick runt till Puustelli, Noblessa, Kvick, och tror det var marbodal så alla fick rita samma kök i stort sett.
 
bränski skrev:
håller med ovanstående, köken i mellanklassen som det heter är sämre än ikeas, satte ett kvick kök för ett år sen, vilken mardröm, och efter det har jag satt 2 ikea kök som är betydligt bättre...
man får inte alltid vad man betalar för, ska jag vara helt ärlig så finns det en del av de dyrare köken som jag aldrig skulle sätta pga det näst intil är samma grejer och 5ggr priset...
Det är det jag tyckt. IKEA har varit minst lika bra som "mellanklasskök" MEn de är ju inte det längre. Inte ens i närheten. Man har snålat för mycket!
 
ToA skrev:
Jag undrar lite stillsamt: Hur många kök tål att barnen hänger i luckorna?
Jag sitter själv med ett IKEA kök sedan -10 och är nöjd (än så länge). Men jag tillåter inte barnen att använda luckorna som karuseller.

Mitt råd är att om man har barn som klarar kraven på att inte leka med köksluckorna så kan man nog köpa Ikea-kök utan problem!
Var har någon skrivit att man låter ungarna ha luckorna som karuseller??? :x I polarens fall rörde det sig om att en lucka stod öppen och barnet lutade sig mot luckan med en hand när det skulle ta ut en sak. Inte direkt våldsamt ...

De flesta kök håller mer än IKEA i dagsläget. I och med att de håller sämre är risken brutalt mycket större att något går sönder.

Ingen låter väl ungarna våldföra sig, men en del ungar har en förmåga att "testa" saker innan man hinner få stopp.

Fö - läs igen!!!! Jag har förordat IKEA som prisvärda MEn de har ändrat sin produkt - (för) mycket!
 
Patrik_N skrev:
Låter oroväckande detta när man precis bestämt sig för att köra på IKEA igen. Köket vi satte i gamla lägenheten -08 var ju helt OK. Hmm.
det är nog inte samma kök längre ...
 
Hlm_OH skrev:
Hur mycket dyrare generellt sett är ett Ballingslöv-kök mot ett IKEA-kök?
Snackar vi dubbelt så dyrt eller 3 ggr så dyrt?

Kan vara bra att veta vad man har att räkna på ungefär.
Beror lite på vad du väljer för saker. Större skillnad i % på de enklare skåpen enl min erfarenhet. Mycket lådor (vilket jag alltid vill ha i köken.) minskar skillnaden. Då jag kollade för fler år sedan var det ca 3-4 ggr så dyrt, men ofta jämför man äpplen och päron.
 
Har monterat kvik,ballingslöv,ikea,epoq....
Måste säga att epoq varit helt klart bäst. Stabilaste stommarna, stabila lådsystem . Kvik vill jag inte montera er, Ballngslöv är ju bra om bara måtten hade stämt, 3mm skillnad i bredd på bänkskåp och överskåp bli snabbt centimetrar i ett kök. Ikea har varit ok till priset sett, tycker dock att lådutdrag och dämpare är alldees för rangliga.
 
verktygsgurun skrev:
Har monterat kvik,ballingslöv,ikea,epoq....
Måste säga att epoq varit helt klart bäst. Stabilaste stommarna, stabila lådsystem . Kvik vill jag inte montera er, Ballngslöv är ju bra om bara måtten hade stämt, 3mm skillnad i bredd på bänkskåp och överskåp bli snabbt centimetrar i ett kök. Ikea har varit ok till priset sett, tycker dock att lådutdrag och dämpare är alldees för rangliga.
Hade du haft max 5 inlägg på forumet, hade jag undrat. Men nu ska jag kolla epoq! Tack för tipset :)
 
Ballingslövs luckmjukstängare kostade väl närmare 150:- /st medans man får en 2pack på IKEA för under 50lappen om jag minns rätt.
Sen om det speglar prisskillnaden på hela köket vet jag inte, men det säger nog en del.

Sen vet jag inte hur IKEA är nu när de kör Hettich? istället för som förr, Blum.
 
Det här påminner om när man diskuterar Citroën. De som har IKEA är nöjda, de som inte har menar på att det är billigt och dåligt, fast de inte har IKEA-kök själva, utan känner någon som kanske känner någon som har.

TS är undantaget som berättar om egen upplevelse från nutid.
 
Hlm_OH skrev:
Dessutom an NK ha valt sorter från Fazer, Cloetta, Malaco mfl. medans ICA eller vad det var kanske har valt sorter från "noname-märken"
Även sådant kan spela roll på priset.
Poängen var väl att det var Karamellkungen alltsammans?
 
platon1980 skrev:
Det här påminner om när man diskuterar Citroën. De som har IKEA är nöjda, de som inte har menar på att det är billigt och dåligt, fast de inte har IKEA-kök själva, utan känner någon som kanske känner någon som har.

TS är undantaget som berättar om egen upplevelse från nutid.
Med en väsentligt skillnad. Fördomarna om Citroën gör att vi som kör det märket spar löjliga mängder pengar när vi köper undervärderade Cittror :D.
 
Mikael_L
ds23 skrev:
Med en väsentligt skillnad. Fördomarna om Citroën gör att vi som kör det märket spar löjliga mängder pengar när vi köper undervärderade Cittror :D.
Ja är användarnamnet ds23 går det ju att misstänka att det är en cittra-fanatiker man har att göra med. ;)
23-pallas-293707.jpg
 
Mikael_L skrev:
Ja är användarnamnet ds23 går det ju att misstänka att det är en cittra-fanatiker man har att göra med. ;)
[bild]
Min är svart :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.